Dongfeng Race Team ontsnapt aan kat en muisspel in de windstilten

Dongfeng Race TeamVannacht wist het Dongfeng Race Team aan de windstilten te ontsnappen (foto boven), waarin de rest van de Volvo Ocean Race vloot momenteel gevangen zit. Afgelopen zaterdag startte in Abu Dhabi de derde etappe richting Sanya,China. Sindsdien is het een nek-aan-nek race met snel wisselende posities.

De wind in de Golf is licht en variabel, dus de bemanningen zijn continu op zoek naar waar de druk zit en hoe de bries zal draaien. De talrijke manoeuvres langs de Iranese exclusion zone zorgen voor een gebrek aan slaap en eten. Dongfeng wist vannacht de 1 zeemijl voorsprong uit de bouwen tot aanvankelijk ruim 10 zeemijl. Doordat schipper Charles Caudrelier (FRA) en zijn mannen als eersten de zuidwesthoek van de Iranese exclusion zone namen, pikten ze eerder de nieuwe bries op. Inmiddels heeft Team Brunel van schipper Bouwe Bekking (NED) de achterstand weten te halveren tot 5,1 zeemijl

“We spelen kat en muis”, verklaarde Carolijn Brouwer van Team SCA in de blog van vanmorgen. “De één beweegt en stopt, en dan gaan wij weer vooruit om vervolgens tot stilstand te komen. Iedereen probeert een zuchtje wind te vangen om voorwaarts te komen. Het is een mooi spel om deel van uit te maken.”

Francisco Vignale, de Onboard Reporter (OBR) van MAPFRE, blogt eveneens over de hevigheid van de strijd: “Het is interessant om op deze intense manier te zeilen. De laatste 36 uur voeren we nek-aan-nek met de anderen en de strategie speelde een grote rol tussen lichtweer gebieden, exclusion zones, overstag- en gijpmanoeuvres, tankers, eilanden, stenen en vijf andere boten. Je krijgt niet eens de tijd om te zitten en te eten.”

Abu Dhabi Ocean Racing OBR Matt Knighton schrijft: “Iedereen is meer aan dek geweest dan dat ze in hun bunk sliepen. Het lijkt alsof we de voorbije 2 dagen elke 20 minuten overstag zijn gegaan of zijn gegijpt. Wat er om ons heen gebeurt, laat zich als beste omschrijven als tactische ‘dogfight’. Elk team probeert te raden in welke richting de bries zal draaien. Het ene uur is de linkerkant gunstig en het andere de rechterzijde.”

OBR Amory Ross van Team Alvimedica schetst het grotere plaatje voor de komende dagen: “We proberen ons een weg te banen naar het noorden richting de Iranese kust, waar een regelmatiger zeewind wordt voorspeld. Die zal iedereen helpen om oostwaarts te komen richting India. De kustlijn en stabielere bries domineren het spel, maar natuurlijk willen we het contact met de vloot niet verliezen. Uiteindelijk willen we er zeker van zijn dat we in de locomotief zitten als de zeewind begint te bouwen. Het kan makkelijk een duidelijk geval worden van de rijken worden rijker. Dit kan erg snel gebeuren.”

Team AlvimedicaTeam Alvimedica

Team Brunel had het zondag aan de stok met een plastic zak. OBR Stefan Coppers vertelt: “Binnen een kwartier verloren we veel op onze tegenstanders, dus Jens besloot om de romp te checken. Er zijn in de boot zes plekken waar hij het onderwaterschip met een kleine periscoop kan inspecteren. Bingo! Een grote plastic zak had zich om de kiel gevouwen. Louis Balcaen is degene die bij incidenten het water induikt.” En zo sprong de Belg poedelnaakt en gewapend met een duikbril overboord, tot groot vermaak van de voorbij varende mannen van Team Alvimedica.

Belangrijke navigatiebeslissing
Volgens de meteoroloog van de Volvo Ocean Race, Gonzalo Infante, zet de komende uren vanuit het zuiden nieuwe wind op. Dat betekent dat de leiders in het voordeel zijn, want zij zullen als eerste in die nieuwe druk komen.

Vanmiddag zullen ze met 10-15 knopen wind een halve windse koers varen, voordat ze vanavond met de wind in de rug racen. Dit heeft te maken met de westkant van het hogedrukgebied dat voor de vloot ligt.

Hoe de teams dit systeem van met de klok mee draaiende wind op de lange termijn willen gebruiken, is de hoofdbreker van dit moment. Het gaat om de keuze tussen een route dicht langs de Indiase kust of juist verder op zee.

Tekst: Diana Bogaards

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: