Volvo Ocean Race vloot in de ban van tactische beslissing en terroristische aanslagen

Je suis CharlieDe Volvo Ocean Race vloot op weg naar het Chinese Sanya is in de ban van de aanstaande, tactische beslissing en het wereldnieuws omtrent de terroristische aanslagen in Frankrijk. Al dagenlang volgen de zes Volvo Ocean 65’s angstvallig elkaars manoeuvres. Er ligt een belangrijk vraagstuk op de navigatietafel, maar niemand lijkt echt te durven splitten van de vloot. Het wereldnieuws drong gisteren ook door tot de vloot, waarop de Franse zeilers aan boord van Dongfeng Race Team hun solidariteit met Charlie Hebdo toonden.

“Mijn naam is Charles, soms word ik Charlot genoemd, maar vandaag heet ik Charlie”, schreef schipper Charles Caudrelier in zijn emotionele mail. “Het is de tweede keer dat ik op zee zit tijdens een grootschalige, terroristische aanslag. De eerste maal was op 11 september 2001. Op zee zijn we zonder internettoegang, TV of radio afgesneden van de wereld en leven we ver weg van drama’s. Sinds woensdag weet ik echt niet wat ik van dergelijke krankzinnige acties moet denken. Vanaf het begin van onze jaartelling moorden we uit naam van God of Goden. Ik ga hier geen lang verhaal aan wijden, want daarvoor weet ik te weinig van het onderwerp af. Maar wij zijn bezig met de Volvo Ocean Race. Een race die in negen maanden alle oceanen en continenten rondom onze planeet passeert. Als God bestaat dan heeft hij onze aarde geschapen en kan hij trots zijn op zijn werk. Tegelijkertijd zal hij zich beschaamd voelen over ons mensen, niet in staat zijnde om samen op deze aardbol te leven.”

Oost/west optie
Dongfeng vaart nog altijd aan kop met een kleine voorsprong van 6,8 nautische mijlen (nm) op het Nederlandse Team Brunel. Op dit moment bevindt de vloot zich ter hoogte van India en koerst zuidwaarts richting Sri Lanka. Afgelopen nacht positioneerde Team Brunel zich oostelijk van de vloot, dus dichter langs de Indiase kust. Schipper Bouwe Bekking en zijn mannen varen momenteel de hoogste koers en lijken te kiezen voor een route dichter langs het zuidelijkste punt van India en Sri Lanka. Daar zal meer wind vanaf het land waaien, maar er drijven ook meer obstakels rond om in verstrikt te raken. De andere optie is om met een wijdere boog om het zuidelijkste punt van India en Sri Lanka te zeilen. Dat betekent meer mijlen, maar geen risico om in de windschaduw van de bergen in zuid-India te geraken. Het komende etmaal wordt in dat opzicht interessant.

De vloot van zes boten bleef in de eerste fase van deze derde etappe bijzonder dicht bij elkaar. Team Alvimedica maakte van die gelegenheid dankbaar gebruik om de kunsten af te kijken van de buurman, Abu Dhabi Ocean Racing. In het kader van ‘need for speed’ blogt het team: “Er is geen betere plek om te observeren, leren en te experimenteren dan wanneer je je naast iemand bevindt, die sneller is dan jij. Volgens het gezegde ‘imitatie is de beste vorm van complimenteren’ hebben we veel tijd besteed aan het turen door de verrekijker.”

Update Team Vestas Wind
De lange termijn campagne – ‘A Race We Must Win’- voor Team Vestas Wind gaat ondertussen in volle vaart verder. Het Deense team hoopt in Lissabon een rentree te maken in de Race. De gehavende boot is in een haven vlakbij Kuala Lumpur grondig geïnspecteerd. Op dit moment staat de Deense Volvo Ocean 65 aan boord van een Maersk Line schip onderweg naar Genoa (ITA). De verwachte aankomstdag is 25 januari. Daar vandaan wordt de boot met hulp van GAC Pindar (Race Sponsor) naar de werf van Persico in Bergamo gebracht.

Tekst: Diana Bogaards

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: