
Vier van de zes Volvo Ocean Race boten rondden maandag 30 maart de beruchte Kaap Hoorn. Team Alvimedica zeilde als eerste langs deze mijlpaal, terwijl het gehavende Dongfeng Race team koers zette naar het Argentijnse Ushuaia. De mast van de Chinese boot brak maandagochtend. Team Alvimedica (Charlie Enright/USA) zeilde om 16.07 uur Benelux tijd rond Kaap Hoorn, vijftien minuten voor Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR).
Team Brunel en MAPFRE volgden respectievelijk om 17.23 uur en 17.25 uur. De komende week vaart de vloot eindelijk weer noordwaarts, terug in de Atlantische Oceaan. Daar waren ze afgelopen november voor het laatst.
De race in deze vijfde etappe is niet voorbij want er wacht de teams nog een aantal uitdagingen. Zoals de Braziliaanse kust op weg naar Itajaí, waar de boten na 6.770 zeemijl rond 5-6 april zullen finishen.
Voor de jonge schipper Charlie Enright (30) vormde vandaag het hoogtepunt van een achtjarige droom, die begon op de set van de Disney-film Morning Light. Daar vatte de jonge Amerikaan het idee op om aan de Volvo Ocean Race deel te gaan nemen. Er valt niets te verdienen met een eerste positie bij Kaap Hoorn, maar de roem is groot. “Voor gaat het grootste deel van deze race over competitie, maar deze etappe is een beetje anders. Dit is best speciaal voor ons”, aldus Enright.
Tijd voor om er lang bij stil te staan, was er niet. “We kunnen Abu Dhabi achter ons zien. Het matchracen gaat verder, dus we moeten onze focus behouden.”
Abu Dhabi Ocean Racing
24-Uurs snelheidsrecord
Ook Ian Walker toonde zich uitgelaten: “Ik ben vooral blij dat hier veilig zijn gekomen. Dit is zeker een opluchting, hoewel we nog steeds een lange weg voor de boeg hebben. Het feit dat we in goede vorm zijn, maar de opluchting des te groter.”
Walker en zijn mannen hadden net het snelste etmaal in de race neergezet. Ze zetten in 24 uur 551 zeemijl op de teller, wat het derde snelste record is in de 41-jarige geschiedenis na ABN AMRO (2006 – 562,96 nm) en Ericsson 4 (2008 – 596,6 nm)
Wat nu?
Dongfeng Race Team startte in Auckland samen met Abu Dhabi Ocean Racing bovenaan het totaalklassement. Beide teams staan op 8 punten. Deze dag wierp daarom voor Dongfeng twee vragen op: wat zou het geworden zijn en wat nu? Om 05.15 uur Benelux tijd brak de mast met een luide knal boven de derde zaling. Op dit moment vaart de Chinese Volvo Ocean 65 onder zeil naar Ushuaia.
Caudrelier kan zich terugtrekken uit de etappe of met een opgelapte boot terugkeren naar de route van de vijfde etappe. Als ze zo de eindstreep in Itajai weten te halen, halen ze daarmee 2 extra punten op (6 voor de zesde plaats, in plaats van 8 voor het niet finishen). Dat kan nou net het verschil maken tegen het einde van de 38,739 zeemijl rond de wereld. Vooral omdat Dongfeng nu zo hoog in het klassement staat.
Team SCA op ‘safe’
Ondertussen baant Team SCA, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, zich een weg door de brute condities van de Zuidelijke Oceaan. De dames hebben een achterstand van circa 550 zeemijl. Ze missen een belangrijk voorzeil, de ‘fractional code zero’. Die sneuvelde vorige week bij een klapgijp. Schipper Sam Davies (GBR) en haar bemanning zullen naar verwachting komende woensdag in de vroege uurtjes Kaap Hoorn ronden. “We kunnen met de overgebleven zeilen geen risico’s meer nemen, want we hebben ze hard nodig op weg van Kaap Hoorn naar Itajaí”, reageerde Davies.