Dover Strait Race: Oostende-Ramsgate uit de kuip

Dover Strait RaceDe Dover Strait Race, laat ons beginnen met de woensdagavond. Afspraak in het clubhuis van de RNSYC. We vormen een pittoreske graai uit de Belgische zeilwedstrijdwereld. Oude vriendschapsbanden worden aangehaald, nieuwe gesmeed. Gezelligheid, hooggestemde verwachtingen en natuurlijk, als afsluiter een weerbericht van onze Fritz Buyl. De Dover Strait Race kan van start gaan.

Dat doet ze dan ook probleemloos. Op donderdagochtend om 07:55 u klinkt het eerste waarschuwingssignaal. En al hebben wij tijdens de startprocedure een paar tellen gemist, om 8:30 is iedereen netjes onderspi en onderweg naar Ramsgate.

Een langere baan voor IRC 1 en 2 en allengs meer wind
IRC 1 en 2 krijgen een lange baan. CR en IRC 3 mogen recht de straat oversteken. Met de weersvoorspelling van Fritz in het achterhoofd gaan een aantal boten noordelijk wind opzoeken (en die zullen ze krijgen ook). Het peloton splits zich al snel in twee.

Langzaamaan krijgen we meer wind. Het gaat vooruit. Onze berekeningen om hoogte te halen en zo de loeiende tij voor Ramsgate op te vangen blijken achteraf onnodig. We zijn gewoon véél te snel.

Spoedcursus voorrangsregels op zee
Onderweg gebeurt er natuurlijk altijd wat. Alegria (GS 39) met schipper Carl Sabbe krijgt het in de Traffic Separation Scheme (TSS) aan de stok met een coaster, die dan maar dik tegen zijn goesting een 360° draait. Op een toon waar eeuwenlange wereldheerschappij in doorschemert wijst Dover Maritime Rescue Co-ordination Centre (MRCC) op VHF kanaal 11 voornoemd jacht terecht, ijlings gevolgd door een spoedcursus voorrangsregels op zee (COLREGS). Hoewel wij weinig au serieux nemen (en soms ook helemaal niets) valt er nauwelijks te lachen met de boetes die voor dit soort fratsen worden uitgedeeld. Een nieuwe zeilgarderobe in carbon is er niks tegen. Opletten en oversteken via het zebrapad dus (lees: recht en al voorrang verlenend).

Broachen en Chinezen mor ni met den deze
De steeds toenemende wind indachtig houden wij ondertussen nauwlettend de achterliggende concurrenten in de gaten. Zolang hùn spinakers blijven staan, doen wij de onze er òòk niet af. Dat we maar met twee zijn vergeten we gemakshalve even. Dan doet Capella (One-off) een spi manoeuvre op Oosterse wijze (of is het een broach?) Vanop afstand moeilijk te zien. Ook bij de Fantasy (1/2 ton) gaat de spi eraf. Stilaan beginnen we na te denken over het binnenhalen van 180 vierkante meter zeildoek.

8 mijl voor de Gull is het dan zover. De spi moet nù weg. Genua uit, boom naar voor en naar beneden, spiken, binnenhalen door de enveloppe, val gecontroleerd lossen… en dan haalt Rob (onze stuurautomaat) het in zijn mechanische hoofd om op te loeven zodat die 180 vierkante meter opeens als een enorme vlag achter de boot aan gaat wapperen. Allez, iedereen gezien? Na 5 minuten trekken en sleuren is het ding binnen en zitten wij ons bekaf af te vragen of we niet eens wat moeten gaan benchen of powerliften of hoe heet zoiets tegenwoordig…

Finish in regen en…wind
Rondom ons zijn de concurrenten uit het zicht verdwenen. Alleen een deining om ù tegen te zeggen en een miezerige regen die de zichtbaarheid belemmert. Opeens duikt Diabolic (Sun Fast 36) met eerbiedwaardige snelheid én nog steeds onder spi achter ons op uit een golfdal. Een beetje uit koers sjeest hij richting windmolenpark en maakt dan een fotogenieke uitschuiver. We zitten op de eerste rij, zonder fototoestel spijtig genoeg (sorry Glenn). Ook voor hen komt er een voortijdig einde aan het lange spinnakerrak.

Er staan serieuze putten, de windsnelheidsmeter geeft de hele weg tussen de 18 a 20 knopen wind… Wat klopt hier niet? Hoe diep is het hier eigenlijk? Achteraf blijkt er toch iets niet helemaal correct met onze windmeter. Hoewel wij liefhebbers zijn van sterke verhalen aan den toog en omstreken, hebben we de windkracht blijkbaar toch wat onderschat. Werd er daar 32 knopen gemeten? Wie biedt meer?

Ramsgate en de andere deelnemers komen stilaan in zicht en om 15:26 u finishen we naast de Red Rooster Too (Pogo 30) en iets achter de Pinta (1 ton).
In de gietende regen lopen we binnen en verbazen ons opeens over de hoeveelheid wind die er staat. Amaaai, het waait hier harder dan buiten!

Red Rooster Too - winnaar IRC double handedRed Rooster Too - winnaar IRC double handed

Aanlegpret met veel wind
Binnen is de ambiance nog steeds niet gedaan. Een aantal jachten knotsen en botsen naar hun ligplaats. Er is weinig gelegenheid om gezellig na te keuvelen. Het weer laat het niet toe. Als twee doorweekte katten staan we tenslotte op de steiger. De havenmeester werpt een veelzeggende blik naar de lucht, kijkt ons lachend aan en zegt dan opgewekt: Welcome to Ramsgate…

Roddels op vrijdag
Achteraf vernemen we nog dat de Bolderik (Booty) is plat gegaan en dat het water op 10 cm van de luikingang stond. De tweede keer hebben ze dan maar de pijp aan Maarten gegeven. Veelzeggend detail. Eén van de jongere bemanningsleden had zich vrijdag knus in onze kuip genesteld en zuchtte bij het verlaten van ons schip hartstochtelijk: “Dag stabiele boot.” Mogen we hier spreken van een licht trauma?

De Alegria (GS 39) krijgt een DSQ, de Jack Uzi (Sun Fast 3200) breekt zijn boegspriet, elektrische motoren van Westdiep Yachting zijn niet zo performant bij veel wind, en sommige mensen moeten dringend een cursus havenmanoeuvres (Silhoa, First 47.7) en (sorry Carl) zeereglementen volgen.

Maar voor de rest was het weer zeer fijn, goed georganiseerd met een prettige prijsuitreiking. De besten hebben gewonnen en zo hoort het ook.

Alle uitslagen in de bijlage onderaan dit bericht.

Auteur:

  • Kat

    Kathleen Rutten studeerde film- en videokunsten, digital content & journalism aan de Artevelde Hogeschool en is online redacteur bij het Mediahuis. Zeilt van kindsbeen af en is gepassioneerd wedstrijdzeiler sinds 1984.

Comments

Voor u geselecteerd: