Hard zeilen op dag twee North Sea Regatta

North Sea RegattaMet 20 knopen wind op zee voor de kust van Scheveningen was het voor de meeste zeilers een heerlijke North Sea Regatta dag. Er werd hard gezeild en op de kant klinken veel stoere verhalen. Vele boten hadden zo hun problemen maar voor de MaxFun 25 Evapko had vandaag de minst leuke zeildag, door kielproblemen kapseisde de boot en moesten ze door de KNRM van het water worden gehaald.

De ORC en IRC klassen voeren vandaag een korte baan én een lange baan wedstrijd. John van der Starre, die na de Vuurschepenrace nog van zeilen af wilde, gaat na drie inshore races voorlopig aan de leiding in de TwoHanded klasse. Samen met de offshore races van de North Sea Regatta vormen deze inshores de eerste TwoHanded Nationals.

spinakker fout

Op de eerste wedstrijddag voor de 45 ingeschreven catamarans waait het voor veel deelnemers te hard. De 30 boten in de F18 klasse varen drie wedstrijden, die alle drie worden gewonnen door Zeekant en Begemann van het DG press SailinG Team. De North Sea Regatta, powered by Delta Lloyd, duurt nog tot en met 25 mei 2015.

Zeekant en Begemann drukken stempel op eerste wedstrijddag
Op dag twee van de Delta Lloyd Regatta gingen ook de 45 catamarans van start in de Dart18, Nacra F16, Nacra F18 en Nacrca 20. Met z'n 20 knopen wind over de baan hebben maar weinig teams alle wedstrijden gevaren en werd er veel gezwommen. De F18 klasse is met 30 boten goed vertegenwoordigd tijdens de North Sea Regatta. Oscar Zeekant en Karel Begemann winnen alle wedstrijden: "We starten goed en varen hard. Een groot deel van het veld houdt de snelheid niet bij, alleen Jorden Veenman en Frank de Waard die twee keer achter ons finishten en één keer derde, blijven redelijk in de buurt. Oscar is echt opgegroeid met zeilen op Texel en vindt het heerlijk om op zee te varen. Dus dit zijn omstandigheden die hem goed liggen."

De catamarans starten dit jaar vanaf de slipway aan de Hellingweg, vlakbij het North Sea Regatta terrein. De organisatie hoopt op deze manier alle deelnemende catamaran zeilers nog meer te betrekken bij het evenement en alle faciliteiten en festiviteiten in de haven.

Op het startschip word je een betere wedstrijdzeiler
Koen Lockefeer heeft op het startschip van baan D zijn telefoon continu in de hand: “Normaal twitter ik eigenlijk nooit, maar vanaf het startschip wel”, vertelt Lockefeer. "Je leert rete veel, eigenlijk zou iedere wedstrijdzeiler een keer mee moeten op het startschip. Ik weet zeker dat je er een betere wedstrijdzeiler van wordt, in ieder geval een betere starter." Zelf is Lockefeer ook fanatiek zeiler, vorig jaar heeft hij zijn boot de Eclectic verkocht. Deze boot vaart nog steeds mee, nu onder de naam Moving Intelligence, naast sponsor van de NED7777 en de Team Heinder Pups ook de nieuwste sponsor van de North Sea Regatta, powered by Delta Lloyd.

Moving Intelligence

Alle uitslagen via www.nsr.nl
Foto's: Sander van der Borch

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: