Je hoeft niet de grootste te hebben om de 50 MIJL te winnen

50 MIJLDe 50 Mijl begon met een druilerig regentje in Lelystad Haven, maar dat houdt de TwoHanded zeilers allang niet meer tegen. Met slaap in de ogen en de traditionele koffie met krentenbol werd het palaver doorstaan. Nadat de laatste wijzigingen genoteerd waren en met een laatste bakkie troost kon er losgegooid worden.

Ruim 80 boten verdeeld over 5 klassen startten vroeg in de ochtend van 25 april. Op 1 te enthousiaste starter na verliep het startschema vlekkeloos. Baan 4 waarvoor de wedstrijdleiding had gekozen liet de deelnemers vooral de noord- en de zuidkant van het Markermeer zien. Gelukkig waren er ook een paar mooie spinnaker- en gennaker-rakken bij, lieten de deelnemers achteraf weten. En voor de bootjes die niet tot de snelsten behoorden, was het leuk dat de rakken elkaar kruisten zodat ze de andere deelnemers nooit echt lang uit het oog verloren.

Voor het thuisfront was de wedstrijd ook goed te volgen via de social media en via Regatta Radio. In de ether en via internet was dit radiostation te beluisteren met live verslag vanaf het water van Klaas Wiersma en updates vanuit de studio in het havenkantoor.

Omdat de baan een aantal lange kruis en echte voordewindse rakken kende waren de schepen die een gennaker voeren niet zonder meer favoriet. Vóór de wind moest flink worden afgekruist en schepen met traditionele spi met boom komen dan ook nog aan bod. De matige wind van 4-5 Bft maakte dat er vlot gevaren werd en veelal vol tuig gevaren kon worden. Grote schepen als de Leelo (48 voet) en de Hagar (50 voet) en een aantal J-boats zoals de Excentric Ripper en de Batfish kwamen al gauw opzetten naar de voorhoede en haalden de eerder gestarte kleinere schepen allengs in. Ook de trimarans schoven verder naar voren, waarbij de Playstation na het tweede rak de kop overnam, gevolgd door Leelo en Batfish. Hagar kwam wat langzamer dichterbij, omdat de wind af en toe boven de 5 Bft kwam was de spinnaker wel heel erg groot met zijn tweeën. In de voorhoede zat ook de Push Up, een BH36, en de Hodspur, die de sokken er aardig in hadden. Uiteindelijk kwam de Playstation om kwart voor vier over de finishlijn, en de grote monohulls volgden een kwartiertje later. In de uren daarna trok de wind echter extra aan, waardoor de kleinere schepen wel wat goed konden maken op rating. Bij de finish van de Leelo berekende de wedstrijdleiding dat het waarschip Spoom met één van de laagste ratings rond half zeven binnen zou komen. Spoom kwam binnen om 18:29:39! Alles bleef lekker doorlopen en voor half acht was de laatste boot binnen!

Maverick

Tijdens een gennaker wissel kreeg de Maverick problemen met het naar binnenhalen van het zeil. Uiteindelijk deden ze daarbij een beroep op de rescue rib en moesten daardoor de wedstrijd verlaten.

Twee andere schepen kwamen met elkaar in aanvaring. Wegens het gat in de romp bij een van de schepen moest deze hulp inroepen van een bergingsbedrijf, die waren er snel bij en zo werd het schip al pompend naar Lelystad Haven gesleept. Het andere schip kon op eigen kracht de haven bereiken.

De finish was in het kanaal voor de haven, goed zichtbaar voor het publiek aan de kant of in de Yachtclub. Het was een mooi gezicht om de eerste finishers onder hun grote gekleurde voorzeilen de havenmond en soms zelfs de haven in te zien zeilen. Aan het einde van de dag wakkerde de wind aan. Zo kregen de achterste boten een licht duwtje in de rug. Om ongeveer 21.30 uur kon de laatste deelnemer afgeblazen worden.

Winnaars zijn in de ORC 1+2 Hodspur, ORC 3+4 Fast Forward, IRC 1+2 Jager, SW laag Vinur, SW hoog Waterzooi en bij de multiull klasse won Playstation III.
Als overall winnaar (Timekeeper) eindigde de Fast Forward, een FF65, nota bene de kleinste boot in de vloot!

Labels

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: