Vuurschepen en North Sea Race preview

VuurschepenraceDe Van Uden Reco Stellendam Regatta is nog maar net achter de rug en de North Sea Regatta staat al voor de deur. Maar voor we het in Scheveningen tegen elkaar kunnen gaan opnemen staan er voor ons nog 2 offshore zeilwedstrijden klaar. De Vuurschepen Race (start 12 mei) en de North Sea Race (start 15 mei) maken beide deel uit van de North Sea Regatta. Deze wedstrijden zullen gevaren worden onder ISAF cat3 met reddingsvlot. Vele zien de offshore wedstrijden als een voorbereiding en/of kwalificeer wedstrijd voor de Rolex Fastnet Race. Er zijn een paar grote namen bij de inschrijvingen, maar daarover straks meer in deze preview.

Vuurschepen Race
40 ‘fully crewed’ boten zijn reeds ingeschreven met deelnemers uit 5 verschillende landen (allé, volgens de zeilnummers dan toch). Of we weer de gewoonlijke barre koude winderige omstandigheden zullen gaan hebben om naar de overkant te zeilen valt nog af te wachten.

Traditioneel start de Vuurschepen Race dinsdag avond om 18:55u en moet je normaal gezien toch de volgende dag al uw Britse ponden kunnen gebruiken. In rechte lijn overbrug je 110nm maar met de nodige shiftjes en weer fenomenen kunnen er wat bij komen.

North Sea Race
38 boten zijn er al ingeschreven met eveneens deelnemers uit 5 verschillende landen. De start is op vrijdag morgen 15 mei en gaat via ‘the Principality of Sealand’ van de ‘Bates’ familie ofwel Roughs Tower waar vele zich laten mispakken door de sterke stroming. Vervolgens via de 140 windmolens van Gabbard waar je best niet te dicht komt naar Smith’s Knol (ook sterke stroming) waar je aan je overtocht richting IJmuiden kan beginnen. Vandaar is het naar de finish voor Scheveningen.

Normaal moet je zaterdag middag-avond of zondag morgen aankomen Als je blonde mannen met vlechten en gehorende helmen ziet op Drakars ben je ietwat teveel naar het Noord Oosten gegaan. De North Sea Race telt mee voor het punten systeem van de RORC (1.2pts) en gaat over ongeveer 180 zeemijl.

Geen Tonnerre de Breskens
Het valt me op dat Piet Vroon met zijn Ker 51 Tonnerre de Breskens er nog niet bij staat. We weten dat het niet zo hoog op heeft met Scheveningen, maar een RORC wedstrijd is een RORC wedstrijd, en wil je de overall winnen moet je er zoveel mogelijk mee doen.

Double handed naar de overkant
Opvallend is het grote aantal dubbel handed deelnemers. Reeds 19 voor de trip heen en terug! Meer en meer eigenaren opteren voor deze vorm van zeilen. Minder problemen met crew gedoe, minder eten kopen en meer slaap gelegenheid. De uitdaging is ook des te groter, gijpen, zeilwissels, etc… Eigenlijk is het solo zeilen met iemand er bij.

Een weetje, het double handed circuit in Nederland telt net geen 100 boten! Misschien kunnen we via deze weg het 19 reeds ingeschreven deelnemersveld wat opkrikken? De Jam Session welke de short handed competitie in 2014 won voor de Junique Raymarine Sailing Team staat er bijvoorbeeld nog niet bij…

Wie zijn er zoal ingeschreven?

  • De Belgisch/Nederlandse crew van Sydney 43 GTS Coin Coin van Bastiaan de Voogd die net naast de hoofdprijs grepen op de Van Uden. Op hun programma staat ook nog de Rolex Fastnet Race en terug de Rolex Middle Sea Race.
  • Winnaar van de van Uden Il Corvo van Astrid de Vin, maar deze wedstrijd zal ze double handed varen met Ard Moerman.
  • De Swan 45 K-Force van Jan de Kraker met zijn eveneens Belgisch Nederlandse crew als voorbereiding op de Rolex Fastnet Race.
  • John van der Starre en Robin Verhoef ook double handed met hun J111 Xcentrick Ripper. Beide heren werden nog 8ste in de vorige Fastnet op deze boot.
  • Zeezeil Scheveningen doet mee met 2 Farr 45’s (aangekocht en nog steeds onder de kleuren van SCA) gevaren door Pieter Visser en Jur Ringers.
  • Willem Schopman doet ook weer mee met zijn BH36 Intention. Hij heeft een sterk team en we verwachten wel wat van hem.
  • Harmen J. de Graaf zal met zijn Ker 40 Baraka Charter en vrij ervaren crew wat gedeeltelijk uit familie bestaat een tegenstander zijn waar we rekening mee zullen moeten houden.
  • Wel een beetje jammer dat er (nog) geen Belgische boot is ingeschreven…

ISAF Cat3 met liferaft en wat moeten we zoal aan boord hebben?

  • Nu de tittel zegt het zelf, een liferaft voor het aantal personen aan boord dat ofwel SOLAS LSA code 1997 chapter IV of later, ISO 9650-1, ORC liferaft en allen gekeurd met een recente datum (SOLAS elk jaar en de rest om de 3 jaar). Het mag het raft wegbergen waar u het liefst hebt, maar het moet klaar voor gebruik zijn in 15 sec!
  • Voldoende vuurpijlen met recente datum! (Nee Frank, je mag de datum niet zelf aanpassen!) 4 rode parachute vuurpijlen, 4 rode handstakellichten en 2 oranje smoke potten.
  • 1 reddingsvest per opvarende (neen, geen zwemvest…). Er staat een hele boterham betreffende waaraan je reddingsvest moet voldoen, maar daar moet nje maar eens op de ISAF site voor gaan kijken.
  • Lifeline: Niet langer dan 2m, ISO 12401 (speelgoed ouder dan 2001 is niet toegestaan! Minstens 30% van de crew moet een lifeline met een midpoint snaphook hebben en een overload cel.
  • AIS transponder.
  • Een vast gemonteerde wc, maar als je een ‘fitted bucket’ hebt is het ook goed.
  • Emergency antenne voor mocht de mast omlaag komen.
  • Houten pluggen
  • Minstens 2 brandblussers van 2kg (poeder of equivalent)
  • Vuurdeken
  • Boten boven de 8.5m zullen 2 ankers hebben en voor de boten onder 8.5m is 1 ok
  • Een deftige EHBO kit
  • Misthoorn
  • Passieve radar reflector en ik citeer: Octahederal circular sector plates of minimum diameter 300 mm (12”)
  • Papieren kaarten (C30, C25 C29 en misschien C1?) Vergeet ook niet uw correcties af te printen. Een lijst van de lichten NP74 (vergis u niet met de NP47, want dat is de Admirality Sailing directions voor de Med en kost het dubbel). Je kan de HP33 eventueel ook nog kopen, up to you.
  • Safety equipement location chart.
  • Noodstuur gedoe
  • De naam van de boot moet op alles wat blijft drijven (= kussens, boeien, reddingsvesten, vrouw van de eigenaar, houten floorboards, grab bag, etc…)
  • Reddingsboei met zelfoprichtend licht.
  • Minstens 1 persoon zal een recent EHBO certificaat (of hoger) hebben.

Er is nog vanalles wat je in orde moet hebben uiteraard en dat kan je op de volgende link bekijken: www.sailing.org/documents/offshorespecialregs/index.php

We zullen u trachten berichten voor de details na de Vuurschepen en de North Sea Race. En u misschien nog op een weerberichtje trakteren voor de Vuurschepen Race.

http://nsr.nl/

Auteur:

  • Yan T.

    Yan Trouwen zeilt sinds zijn geboorte en is gepassioneerd wedstrijdzeiler. Inshore, offshore, open boten of met catamarans, het  speelt geen rol voor Yan als er maar geraced wordt. Het liefst schrijft hij na de wedstrijd ook nog een verslag voor ClubRacer.

Comments

Voor u geselecteerd: