Strafpunten voor drie Volvo Ocean Race teams

Strafpunten voor drie Volvo Ocean Race teamsDrie Volvo Ocean Race-teams kregen vandaag strafpunten voor het schenden van zeilregels tijdens de zevende etappe. De onafhankelijke, door de internationale zeilfederatie (ISAF) aangewezen jury legde deze straffen op tijdens de zitting in het Portugese Lissabon.

Team SCA (Sam Davies/GBR), Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) en MAPFRE (Iker Martínez/ESP) gaven allemaal toe dat ze in de verkeersscheidingszones (TSS) de verkeerde kant op waren gevaren. Daarvoor werden ze alle drie met een punt gestraft, die ze bij hun totaalscore moeten optellen. In de Volvo Ocean Race geldt het zogenaamde ‘low-point’ scoringssysteem, dus degene met de laagste score wint.

Extra strafpunt voor Team SCA
Team SCA kreeg bovendien een extra strafpunt, omdat het in een exclusion zone was gezeild (zie Noticeboard voor de volledige details van alle schendingen).

Nieuwe rangschikking
Deze beslissing betekent dat Dongfeng Race Team verder achterop raakt ten opzichte van klassementleider Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR). Caudrelier en zijn mannen hebben nu een achterstand van 6 punten met 2 etappes te gaan.

Dat brengt het Chinese team op gelijke hoogte (22 punten) met het Nederlandse Team Brunel (Bouwe Bekking/NED). Aangezien Bekking en zijn bemanning hoger in het klassement van de havenraces staan, nemen zij nu de tweede plaats overall voor de Volvo Ocean Race trophy over.

MAPFRE valt terug tot 27 punten, gelijk aan Team Alvimedica (Charlie Enright/USA). Het Turks/Amerikaanse team schuift daardoor op naar de vierde plek, vanwege eveneens een betere klassering in de havenraces.
De 3 teams gaven tijdens de zitting hun overtredingen toe. In hun verweer zeiden ze wel dat er verwarring bestond over hoe duidelijk de TSS zones waren gemarkeerd en over de hoek die boten erin mochten zeilen.

“Dit gaf ons geen voordeel, het was een eerlijke fout”, zei Team SCA-schipper Sam Davies tegen de jury. “Op dat moment was er geen scheepvaart in de buurt, dus er was geen veiligheidsissue.”
Eerder kreeg de jury bewijs van Race Director Jack Lloyd, die vertelde dat de overtredingen vroeg in de etappe van 2.800 nautische mijlen (nm) van Newport naar Lissabon plaatsvonden. Ze werden gespot door het personeel van Race Control en bevestigd door de diagrammen van de bewegingen van de boot, die door de bemanningen zelf werden toegestuurd.

De getuigen van zowel MAPFRE als Dongfeng Race Team gaven te kennen dat de recent uitgebrachte richtlijnen voor het zeilen in TSS zones verwarrend zijn voor de zeilers. Zij pleitten voor verbeteringen om bemanningen in de toekomst beter te helpen bij het voorkomen van onbedoelde schendingen van de zeilregels.

Ondanks de uitspraken in deze zitting van vandaag, is de race verre van beslist. Dankzij de comeback van Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) is de vloot weer op volle sterkte voor de finale 2 etappes. Dat geeft de achtervolgers op weg naar de eindstreep in Göteborg meer kans om in te lopen op Abu Dhabi Ocean Racing.

De achtste etappe, 647 zeemijl tussen Lissabon en Lorient, begint op zondag 7 juni 2015.

Foto: Carmen Hidalgo / Volvo Ocean Race

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: