
Rolex Fastnet Race 2015, onze Onboard ClubRacer reporter Yan Trouwen was erbij en doet verslag. "Gezamenlijk om ter eerst elke 2 jaar 620 nautical miles naar het onderste stukje van Ierland en terug varen noemen ze in Engeland de Rolex Fastnet Race. En dat nu voor de 90ste keer! Het waren tamelijk rustige omstandigheden deze keer, maar niet zonder de nodige valkuilen. Hoe deden de Belgen en Nederlanders het en wie heeft er gewonnen?
Cijfertjes
370 boten ingeschreven (mono hulls en multihulls), 310 mono hulls aan de start, 297 finishers dus 13 opgaves. Het race record staat nog steeds op naam van Abu Dhabi met 1 dag 18u 39 min. Comanche haalde de line honours in 2 dagen 15 uur en 42 minuten.
We spraken Simon Fisher (navigator van Abu Dhabi) nog even voor de start die met een brede glimlach zei: I saw the weather forecast and I’m pretty sure the record will be on our name until for sure the next edition.
Picolini komt als laatste binnen en deed er 6 dagen 4 uur en 8 minuten over, maar berekend staan ze slechts 9 plekken achter Comanche. De snelste multihull Spindrift legde het traject af in 2dagen 10 uur en 57 minuten. Scheelt niet veel met Comanche eh?
8 boten halen een time penalty op hun nek waarvan er 3 de TSS niet respecteerden en 3 een OCS hadden en gewoon door vaarden.
De grote winnaar
Ondanks een te vroege start wist Géry Trentesaux met zijn JPK 10.80 Courrier du Leon toch de IRC overall overwinning binnen te halen. Zijn doel was om de overwinning in class 3 te behalen, maar het liep iets anders uit… Opvallend is dat er in de top 10 wel 5 JPK’s zitten en 7 Fransen. Andersom (7 Engelanders in de top 10 van een Franse wedstrijd) is dat iets wat we waarschijnlijk nooit gaan zien… En dat in die zelfde top 10 op een 5de plek ook de vorige winnaar van de Rolex Fastnet Race Pascal Loison te vinden is. Wederom knap gevaren van die kerel.
Géry Trentesaux is geen onbekende in het zeilers milieu. Hij was de kopman in het Frans Comodores Cup Team in 2006 welke ze wonnen en hij won eveneens de Admirals Cup in 1991. We hebben vaak tegen hem gevaren in La Trinité bijvoorbeeld. Het is een geducht tegenstander.
Gery: "I think we are very tough on the boat. If I ask them to hoist the spinnaker, then five minutes we take it down and five minutes we put it up - there are no questions..."
Géry Trentesaux met de JPK 10.80 Courrier du Leon
En hoe brachten de landgenoten het er van af in elke klasse?
IRC CK (Canting Keel), 11 deelnemers
Vinden we maar 1 boot met een Nederlands zeilnummer en dat is Mikhail Agafontsev. Ik weet het, klinkt niet echt Nederlands, dus we hebben onze twijfels een beetje over het al dan niet landgenoot zijn. Hij eindigt op een 11de plek wat eigenlijk ook de laatste plek is. Maar als je het een ander perspectief wil geven, staat hij net achter Comanche in de ranking. Niet slecht eh? De eerste 3 boten in zijn klasse zijn een Mach 45, een Coockson 50 en een JP54
IRC Z, 13 deelnemers
Slechts 1 landgenoot en dat is de Ker 51 Tonnerre 4 van Piet Vroon. De zwarte Tonnerre 4 wordt knap 2de na de maxi 72 Momo Racing ltd.
Piet zelf heeft jammer genoeg niet mee kunnen varen, maar er was naar mijn weten toch een aanzienlijk Nederlands sprekend gedeelte crew aan boord zoals Rinus (die elke keer zegt dat hij dit toch niet lang meer gaat doen, maar er toch elke keer weer bij is), Bart en Carlo Vroon en boot captain Maikel Apeldoorn.
Piet Vroon (lachend): ”De reden waarom ze het zo slecht hebben gedaan was omdat ik niet aan boord was.”
IRC 1, 52 deelnemers
Moana van François Goubau is de eerste Beneluxer die we tegen komen op een 7de plek op een 20 minuten van een 4de plek.
Vervolgens is het de Sydney 43 GTS CoinCoin van Bastiaan de Voogd op een 11de plek. Die kerels hadden een heel speciaal zeiltje voor weinig wind. Iets wat je maar tot 5kn mocht voeren volgens Koen de Smet. Ben benieuwd uit welk materiaal dit juist gemaakt is?
Dan krijgen we de Ker 40 Baraka GP van Harmen J. de Graaf op een 17de plek. Ze worden 2de Ker 40.
Op een 22ste plek krijgen we de Swan 45 K-Force van Jan de Kraker.
Op een 29ste plek staat de Class 40 Merena van Alexis Guillaume.
Op een 39ste plek staat de Farr 45 Nature van de Zeezeilschool Scheveningen
Op een 41ste plek staat de Farr 45 People van de Zeezeilschool Scheveningen
IRC 2, 72 deelnemers
Op een 2de plek de MC34 Patton Azawakh van Vincent Willemart en Eric Van Campenhout. Na pech in de Rolex Middle Sea Race vorig jaar, zetten ze hier een mooi resultaat neer.
Op een 4de plek staat de J111 Xcentric Ripper van John Van Der Starre en Robin Verhoef. 2H gevaren.
Op een 18de plek staat de First 40 Elke van Frans Rodenburg
Op een 23ste plek staat de J120 Maverick van Chris Schram, ook 2H gevaren
Op een 24ste plek staat de Grand Soleil 43 Il Corvo van Astrid de Vin, 2H gevaren.
Op een 25ste plek staat de J122 Junique Raymarine Sailing Team van Chris Revelman en Pascal Bakker 2H gevaren
Op een 65ste plek de Varianta 44 Westwind van de Zeezeilers van Marken
IRC 3, 90 deelnemers
Op een 19de plek staat de J109 Jai Alai van Alain Bornet. En je moet weten dat Alain een OCS probleempje had tijdens de start, en er 2 uur over gedaan heeft om terug aan de startlijn te geraken. Trek van hun resultaat 2u af en we vinden hen terug op ongeveer een 6de plek.
Op een 28ste plek staat de Dehler 36 JV Joost & Vrolijk van Joost Nederkoorn. 2H gevaren
Op een 31ste plek de Bashford Howison 36 Intention van Willem Schopman
Op een 36ste plek staat de Centurion 40S Splendide van Gert jan Molenaar. 2H gevaren
Op een 43ste plek staat de Comfortina 42 Jazz van Jan Donderwinkel.
Op een 52ste plek staat de J109 Arethusa van Kees Mijs. 2H gevaren
Op een 71ste plek staat de Sweden 42 Mistaye van Firmin Wagemans
Op een 86ste plek staat de JOD 35 Flicka III van Alain Jacques met DPI 20% time penalty achter zijn naam. 2H gevaren
Op een 87ste plek staat de Swan 40 Swarte Swaen van Tolleiv Trimborn met een SP 20% time OCS penalty achter zijn naam.
IRC 4, 71 deelnemers
Op een 13de plek staat de J35 Ragazza van J. Gabriël & B. De Bie & A. Malchair
Op een 20ste plek staat de X332 Que Guapa van Kees Groenenboom
Op een 22ste plek staat de Spirit 36 Nymphaea van Jan Bruijn
Op een 29ste plek staat de J105 Panther van Yvonne Beusker & Edith Voskamp. 2H gevaren
Op een 40ste plek staat de Baltic 39 lemminkainen van Marc Van Bemmel
Op een 58ste plek staat de Nicholson 43 Emily van Gerard Jonker
Op een 61ste plek staat de Dehler 32 Picolini van Martin Lossie
2 handed klasse, 54 deelnemers
Op een 7de plek staat de J111 Excentric Ripper van John van der Starre en Robin Verhoef
Op een 15de plek staat de Dehler 36 JV van Joost Nederkoorn
Op een 18de plek staat de Centurion 40S Splendide van Gert Jan Molenaar
Op een 20ste plek staat de J120 Maverick van Chris Schram
Op een 23ste plek staat de Grand Soleil Il Corvo van Astrid de Vin
Op een 25ste plek staat de J122 Junique Raymarine sailing Team van Chris Revelman en Pascal Bakker
Op een 31ste plek staat de J109 Arethusa van Kees Mijs
Op een 38ste plek staat de J105 Panther van Yvonne Beusker en Edith Voskamp
Op een 50ste plek staat de JOD 35 Flicka III van Alain Jacques.
Class 40, 23 deelnemers
Op een 5de plek staat Visit Brussels Roaring Fourty 2 van Michel Kleinjans
Op een 6de plek staat Moonpalace van Adriaan van Oord
Op een 17de plek staat CAP48 be.Brussels van Jonas Gerckens
Multihull klasse, 12 deelnemers
Op een 3de plek staat de TS42 prototype catamaran Zed 6 van Gerald Bibot. Gerald is de CEO en founder van Great Circle die het gratis Squid weerbericht voor alle Fastnet deelnemers heeft aangeboden.
Doen we de volgende Rolex Fastnet Race weer mee? Nu zeggen we: “Waarschijnlijk niet nee”. Maar als het zover is… Who knows?
Straks krijgt u van ons nog een verslag uit de kuip door John van der Starre die met de J/111 Excentric Ripper deelnam in de 2H klasse.