Volvo Ocean Race promoot eindelijk gemengde teams

Volvo Ocean RaceDe Volvo Ocean Race voert een grote verandering door in de regels ten aanzien van de samenstelling van de bemanning. Daarmee gaat de deur voor vrouwelijke zeilsters verder open om aan de Volvo Ocean Race editie 2017-18 deel te kunnen nemen. Deze aankondiging is de eerste van een reeks van tien, die de komende twee weken bekend worden gemaakt. Waar wij van ClubRacer eerder een hoop feministische kritiek voor kregen in ons artikel “Vrouwen, vrouwenteams en zeilen” wordt nu bevestigd en toegepast door de Volvo Ocean Race organisatie.

De gewijzigde wedstrijdregels limiteren de volledige mannenteams tot zeven zeilers, eentje minder dan in de afgelopen editie. Gemengde bemanningen daarentegen genieten aanzienlijke, numerieke voordelen.

De mogelijke bemanningscombinaties voor 2017-18 zijn als volgt:

7 mannen
7 mannen en 1 of 2 vrouwen
7 vrouwen en 1 of 2 mannen
5 mannen en 5 vrouwen
11 vrouwen

“Zeker de langere etappes worden erg heftig om met zeven mannen te zeilen”, reageert Carolijn Brouwer (Scheveningen), die met Team SCA de wereld rond zeilde en twaalf jaar eerder deel uitmaakte van de vrouwenploeg Amer Sport TOO. De teams kunnen nu hun bemanningscombinaties per etappe veranderen. Al moeten ze wel, net als in vorige Races, met dezelfde teamsamenstelling zowel de etappe als de daarop volgende of daaraan voorafgaande havenwedstrijd (In-Port Race) varen. De mannenteams met slechts zeven zeilers aan boord vormen de uitzondering op de regel. Zij mogen een man of vrouw extra meenemen tijdens de havenwedstrijden.

Ian Walker, de winnende schipper van de Volvo Ocean Race 2014-15 en winnaar van olympisch zilver, zegt: "Als zeezeilsters op hetzelfde niveau als de beste in de wereld willen strijden, dan moeten ze met de beste trainen en racen. Het zal erg moeilijk worden om het met enkel zeven mannen op een Volvo Ocean 65 op te nemen tegen teams van acht of negen bemanningsleden. Deze nieuwe regel zal vrijwel zeker teams dwingen om vrouwen in te huren, wat voor hen een geweldig leerplatform creëert.”

Sailing Holland en Bouwe Bekking
Sailing Holland, de organisatie achter Team Brunel en houder van een startlicentie voor 2017-18, zette al de eerste stap door olympisch 470-zeilster Afrodite Zegers-Kyranakou mee te nemen tijdens de huidige overtocht naar Lissabon. “Voor de komende editie moet je echt overwegen of je 1 of 2, of misschien wel 5 vrouwen meeneemt”, aldus Team Brunel-schipper Bouwe Bekking (Deventer). “Een team van 7 mannen zal het tijdens manoeuvres moeilijker hebben dan de concurrent met 1 of 2 zeilsters aan boord. We zagen in de afgelopen race dat de vrouwenboot het uitstekend deed en vooral tijdens de havenraces kwamen de extra handen/armen goed van pas. Het zal een hele puzzel worden om tot de uiteindelijke keuze te komen. Meer handen/hersenen ten opzichte van toename overall gewicht. Ook de teamdynamiek met vrouwen in plaats van enkel mannen zal interessante materie worden. Het voegt in ieder geval voor het publiek een extra dimensie toe.”

De wijziging in de regels volgt op de succesvolle campagne van Team SCA in 2014-15. De vrouwenploeg eindigde als derde overall in de serie havenraces en won een etappe, wat al 25 jaar niet meer door een damesteam was gepresteerd. Tegelijkertijd liepen de zeilsters tegen het plafond van hun kunnen over het geheel van de etappes gezien. Zonder in staat te zijn om eenmaal op zee van de meer ervaren collega’s te leren.

“Team SCA heeft geweldig werk verricht door de vrouwen terug in de race te brengen. In de 12 jaar daarvoor kreeg slechts één zeilster de kans om deel te nemen. Adrienne Cahalan zeilde in 2005 de eerste etappe aan boord van de Braziliaanse boot. We zijn vastbesloten om verder te bouwen op het momentum van Team SCA. We willen garanderen dat de Volvo Ocean Race door zowel de beste mannelijke als vrouwelijke topzeilers wordt gevaren”, aldus Mark Turner, CEO van de Volvo Ocean Race.

“Zeilen is één van de weinige sporten waarin gemengde teams mogelijk zijn en daarvan willen we profiteren. Bovendien weerspiegelt deze sport het groeiende verlangen van diversiteit in het bedrijfsleven. In het bijzonder bij het soort bedrijven dat onze Race steunt.”

De Volvo Ocean Race, die sinds vorige maand 43 jaar bestaat, heeft een lange geschiedenis van vrouwelijke deelnemers. Sinds het begin in 1973 namen ruim 100 vrouwen deel en meer dan 2000 mannen.

Carolijn Brouwer

De Nederlandse Carolijn Brouwer nam in 2008 als enige met een gemengd team in de Tornado deel aan de Olympische Spelen. Als bijna vanzelfsprekend is zij een groot voorstander van gemengd zeilen in de Volvo Ocean Race.

“Als ik naar mijn hele zeilcarrière kijk, heb ik het grootste gedeelte daarvan in gemengde teams gevaren. Ik ben zo opgegroeid en voelde mij daar goed bij. Ik denk mede doordat ik het geluk had om met zeer ervaren mannen te zeilen. Als ik ergens aan boord stapte, had ik altijd het idee dat ik daarvan heel veel ging opsteken. Mijn insteek was en is om een betere zeiler te worden.”

“Als ik de kans zou krijgen om met zeven mannen en twee vrouwen de wereld rond te gaan, zou dat voor mij waanzinnig zijn.” Of met exact hetzelfde Team SCA van de vorige Race: “Na de finish in Göteborg hadden we namelijk allemaal het gevoel dat we er nu echt klaar voor waren. Ik zou graag willen zien wat er nog meer in zit. Al dringt inmiddels de tijd voor een volledig vrouwenboot. Dat is anders voor een gemengde bemanning, omdat daar mannen met meerdere races op hun naam in zullen zitten.”

Verder blijft de Race trouw aan het commitment om jongere zeilers een kans te geven. Dat gebeurt met de regel dat twee bemanningsleden onder de 30 jaar moeten zijn tegen de tijd van de finish in Scheveningen.

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens, Ice voor de zeilvrienden, is stichter van ClubRacer en is lector Interactive multimedia design aan de Thomas More Hogeschool. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler pur sang met een niet onbesproken zeil palmares: Winnaar Verbondsbezem, 2x Nederlands kampioen, Winnaar Antwerp Race en met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments