Vuurschepenrace en North Sea Race 2016

VuurschepenraceZonovergoten dagen en steenkoude nachten kenmerkten dit jaar de offshore races van de North Sea Regatta, powered by Delta Lloyd. Bij beide wedstrijden gingen de line honours naar de Volvo Ocean Racer Sanya Lan, die ook de Smith’s Knoll prijs binnensleepte. De bemanning van Bulletproof, zeilend in ORC 3/4 was in beide wedstrijden de hekkensluiter.

De Team Heiner Pups ’14 winnen de North Sea Race in ORC1 en nemen voor het tweede achtereenvolgende jaar de Hans Horrevoets Memorial Trophy mee naar huis. Erik van Vuuren en Yvonne Beusker zijn met een tweede en eerste plaats goed op weg op het ONK TwoHanded, waar zowel de offshore races als de inshore races van de NSR onderdeel van zijn. De inshore races voor de kust van Scheveningen vinden plaats tijdens het Pinksterweekend van 13 t/m 16 mei 2016.

Volvo Ocean Racer Sanya Lan wint Smith’s Knoll prijs
Dinsdag 3 mei begonnen 40 deelnemers aan de 130 mijl tellende Vuurschepenrace van Scheveningen naar Harwich. Het zonnige weer overdag zorgde voor veel gebruinde gezichten aan de overkant, ’s nachts was het nog wel goed koud aan boord. De Volvo Ocean Racer Sanya Lan pakte, niet geheel als een verrassing, bij beide offshore races de line honours en winnen de Smith’s Knoll prijs voor het eerst ronden van deze boei in de North Sea Race.

De bemanning van Bulletproof hekkensluiter
Bulletproof, varend in ORC3/4, was beide offshore wedstrijden de hekkensluiter. Bijna 11 uur nadat Sanya finishte kwamen ze oom 22:02 Nederlandse tijd aan bij de finish lijn van de Vuurschepenrace. Net voor sluitingstijd van de Royal Harwich Yacht Club stapten de vier bemanningsleden met een grote glimlach op hun gezicht binnen voor een finish biertje: “Heerlijk was het,” riepen ze met een glimlach van oor tot oor. Ook op de weg terug hebben ze het langst genoten; zondagochtend om 6:00 uur kwamen ze de haven van Scheveningen binnen varen.

Team Heiner Pups ’14 winnen na drie jaar hun eerste ORC prijs!
De Team Heiner Pups werden, na afhandeling van een door hen ingediend protest tegen Skarp voor het invaren van een exlusion zone onderweg, tweede in ORC1 klasse bij de Vuurschepenrace. De terugweg zou en moest er nog een schepje bovenop. Bij de start waren ze goed weg, met weinig wind kun je je weinig fouten permitteren en niet alle beslissingen leken even goed uit te pakken. Toch liepen ze na veel opkruisen flink in op de boten die voor hen lagen en kregen ze stroom mee op het laatste stuk. “Ik begon drie jaar geleden samen met de anderen aan dit project en het is gaaf dat het zich nu uitbetaald met een echt RORC klassieker. We zijn supertrots op onze eerste ORC prijs!”

Voor het tweede achtereenvolgende jaar ontvangen ze ook de Hans Horrevoets Memorial Trophy. “Dat blijft heel bijzonder,” zegt Jelmer van Beek. “Wederom stonden we daar met knikkende knieën toen we de trophy uit handen van de dochters van Hans Horrevoets kregen overhandigd.”

Hoe het de Team Heiner Pups ’14 onderweg verging en dat het echt koud was ’s nachts is te zien op een video die ze onderweg maakten in het kader van de OBR Challenge: We vinden het een superleuk idee en we zijn er meteen mee aan de slag gegaan. We zijn benieuwd waar de andere teams nog mee komen!”

Yvonne Beusker en Erik van Vuuren doen goede zaken op ONK TwoHanded
De TwoHanded klasse vaart dit jaar voor het tweede achtereenvolgende jaar het ONK TwoHanded, waar zowel de inshore als de beide offshore wedstrijden van de North Sea Regatta onderdeel van uitmaken. John van der Starre en Robin Verhoef waren met hun splinternieuwe J122 aJeto veruit de snelste in de Vuurschepenrace. Yvonne Beusker en Erik van Vuuren, varend op de Panther uit Scheveningen, worden tweede. De North Sea Race wordt in zowel IRC als ORC TwoHanded gewonnen door het dreamteam Beusker en Van Vuuren uit Scheveningen, ze doen daarmee goede zaken op het ONK TwoHanded.

Erik Van Vuuren en Yvonne Beusker (rechts in beeld)Erik Van Vuuren en Yvonne Beusker (rechts in beeld)

Yvonne Beusker: “We hebben in het verleden heel veel en ook voor langere tijd samen gevaren, zoals tijdens de Global Ocean Race, maar door werk komt dat er tegenwoordig bijna niet meer van. Nu Edith geblesseerd is, wat natuurlijk niet een leuke reden is, is het wel echt gaaf om te merken dat we samen nog steeds in een soort van zeiltrans raken zodra we samen aan boord stappen. We hebben nauwelijks geslapen maar houden elkaar zo belachelijk scherp, we hebben alleen maar doorgewerkt. Erik is met al zijn ervaring natuurlijk niet zomaar een zeiler, hij verslapt geen moment maar blijft continu efficiënt en gefocust werken. Ik pak het tactische gedeelte op en zo vullen we elkaar perfect aan.”

Uitspraken doen over hoe ze ervoor staan op het ONK TwoHanded is lastig met zo’n sterk deelnemersveld: “Natuurlijk wil ik het ONK TwoHanded graag winnen, maar het veld is op dit moment echt zo belachelijk sterk, dat we er nog hard voor zullen moeten vechten. We hebben twee goede slagen gemaakt nu, dat helpt wel, maar we moeten nog vier volle dagen aan de bak.”

De overige uitslagen zijn te vinden op www.nsr.nl/results2016

Inshore Races North Sea Regatta 13 t/m 16 mei
De inshore races van de North Sea Regatta, powered by Delta Lloyd, worden van 13 t/m 16 mei 2016 gevaren op vier verschillende wedstrijdbanen voor de kust van Scheveningen.

Tekst: Hester Ozinga

Auteur:

  • Een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.

Comments

Voor u geselecteerd: