Stoelendans in het Volvo Ocean Race management

Phil LawrenceHet Volvo Ocean Race management kent een heuse stoelendans, ze voert op bijna alle gebieden belangrijke wijzigingen door in haar leidinggevende team. Daartoe behoort de benoeming van racemanagement expert Phil Lawrence als de nieuwe Race Director. De veranderingen volgen op de aanstelling van Mark Turner als CEO in maart van dit jaar. Het doel is om innovatie en groei te bevorderen.

Lawrence is momenteel Race Director van de Extreme Sailing Series. Hij brengt een flinke bagage aan zeil- en commerciële expertise met zich mee. Zo managede hij evenementen in alle territoria die de Race gedurende de 2017-18 editie zal bezoeken. De voormalige olympiër zal tot het einde van het jaar zijn rol bij de Extreme Sailing Series aanhouden naast zijn nieuwe functie bij de Volvo Ocean Race.

Lawrence zal nauw samenwerken met de huidige Race Director, Jack Lloyd, die als zodanig drie edities leidde. Hij zag toe op diverse, cruciale evoluties in de geschiedenis van het evenement, waaronder recent de overgang naar de eenheidsklasse. Lloyd blijft aan als Race Adviser.

“Jack had zich al voorgenomen om tijdens de komende race geleidelijk terug te treden. Wij hebben besloten om dit te versnellen, zodat de nieuwe Race Director eigenaar kan zijn van veel beslissingen die nu worden genomen”, aldus Turner.

"We zullen blijven leunen op Jack's rijke ervaring en onberispelijke veiligheidsreputatie. Hij heeft door de jaren heen een buitengewone bijdrage geleverd aan de race."

Op dinsdag werd tevens aangekondigd dat Antonio Bolaños López, sinds 2010 Chief Financial Officer, Managing Director wordt. Hij was sinds februari 2016 plaatsvervangend CEO van de Volvo Ocean Race, totdat Turner afgelopen week fulltime aan de slag ging. Turner volgt voormalig CEO Knut Frostad op.

Verder wordt vijfvoudig Volvo Ocean Race-veteraan Richard Mason, die in 2015 werd aangesteld als Head of Host Port Operations, de Operations Director. Dat betekent dat hij zowel alle operationele zaken in de gasthavens leidt, als alle logistieke teams.

Jordi Neves, voorheen Technology Director, is nu Chief Digital Officer. Zijn verantwoordelijkheden reiken van technologie, communicatie tot de marketingafdeling.

“Aangezien de verschuiving naar het digitale landschap de media en sportindustrie blijft veranderen, hecht de Volvo Ocean Race veel belang aan toonaangevende innovatie en aan het pionieren in nieuwe manieren om ons ongelofelijke verhaal te vertellen”, aldus Turner.

Miles Quitmann treedt als Chief Business Development Officer in dienst van de Volvo Ocean Race. In deze nieuw gecreëerde, commerciële rol focust Quitmann zich op de ontwikkeling van nieuwe relaties met potentiële sponsors voor zowel teams als het evenement in de toekomst.

Miles is medeoprichter van het eerste elektronische facturatie en betalingen platform in Europa, dat werd overgenomen door een FTSE 250-onderneming. Meer recentelijk was hij de oprichtende investeerder en Chief Commercial Officer van het mobiele marketing en betalingen bedrijf, Proxama PLC.

Hij is bovendien een gepassioneerde zeezeiler en heeft meerdere extreme zeilprojecten georganiseerd en geleid. Ondermeer de recordbrekende double-handed tocht van Groot-Brittannië naar Antarctica, de tweevoudige ronding van Kaap Hoorn en de solo terugreis van Chili naar Engeland over een afstand van 15.000 nautische zeemijlen.

De rollen van de commerciële directrice Karin Bäcklund en de directeur boten en onderhoud Nick Bice blijven hetzelfde. “Het commerciële team heeft onder de leiding van Karin enkele goede resultaten behaald sinds de finish van de laatste race. Het aantal partners van teams en het evenement dat opnieuw tekent lijkt aanzienlijk te worden”, verklaart Turner.

“Haar rol wordt gecomplementeerd door de komst van Miles en wellicht door anderen in de totale commerciële inspanning. We kijken namelijk niet alleen naar het sluiten van deals voor de 2017-18 race, maar tegelijkertijd ook voor de daaropvolgende editie in 2020-21.”

Turner voegt daaraan toe: “Ik zou deze functie als CEO niet hebben aangenomen als er niet al een sterk team aanwezig was. Ik wil profiteren van dit nieuwe hoofdstuk door verschillende gebieden te versterken, de organisatie in de juiste richting te laten wijzen en door het vormen van een robuust en divers team. Waar ik waarde aan kan toevoegen in plaats van dat ik er van dag tot dag bij moet zijn.”

De Race start in het najaar van 2017 in Alicante, Spanje. De vloot zal vier oceanen bezeilen en vijf continenten aandoen alvorens in de zomer van 2018 in Den Haag te finishen.

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens is een Belgisch zeezeiler, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Omnichannel e-commerce strategie en Marketing automation. Sinds 1979 is hij wedstrijdzeiler. Was schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen, won 2x de Antwerp Race (IRC en Sportboten) en werd met het ClubRacer zeilteam verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: