Light Vessel Race 2019: flexibele organisatie, magere opkomst

Light Vessel Race 2019

Als racetraditie en moderne formules elkaar raken ontstaat er een nieuwe zeilrealiteit. Zo kan je de mix van de classieker Light Vessel race en de redelijk jonge Shielmartin race omschrijven. Wegens de magere opkomst miste dat evenwel glans. Het deelnemersveld telde slechts 25 boten, 14 in CR en 11 in IRC.

“We hebben de uitdaging verlegd van een lange afstandsrace, zoals vroeger rond de lichtschepen, diep in zee, naar een combinatie van ‘up and down races’ en inshores.“ zegt mede-organisator Patrick De Mesmaeker.

In de wind – voor de wind

De ‘up and down’ (U&D) is een wedstrijdparcours rond special daarvoor gelegde boeien die een in de winds en een voor de winds rak afbakenen. Het is maar enkele zeemijlen lang en levert dus een intensieve wedstrijdreeks op van het close combat type, zoals het er ook bij de eenheidsklassen aan toe gaat. Wedstrijdzeilen met de intensiteit op maximum volume.

Light Vessel Race

De inshore is een iets langer en vooral grilliger parcours dat langs de bakens en boeien in zee loopt. Hier speelt de finale bootsnelheid een grotere rol. De beide parcours spreken ieder een heel andere capaciteit van de bemanning aan. De combinatie van drie U&D plus een Inshore per wedstrijddag geeft een heel open wedstrijd met een zeker grand prix gehalte.

Omdat het ONZK en de inrichtende watersportvereniging in dit geval de Royal Belgian Sailing Club (RBSC) van Zeebrugge het wedstrijdzeilen op zee open wil trekken naar alle niveaus van zeilers en alle categorieën van boten zeilden de IRC klassen 1, 2  en 3 onder de Light Vessel noemer, de CR boten onder de Shielmartin noemer. Zij zeilden alleen een inshore per dag.

Het deelnemersveld groeide tot de laatste dag uit tot 25 deelnemers, 14 in CR en 11 in IRC verdeeld in drie klassen: IRC 1-2, IRC 3 en CR.

Wedstrijdbanen aanpassen aan windshiften

De wind was de twee wedstrijddagen van de partij met 7 tot 13 knopen over een rustige zee. Het is die wind die de wedstrijdorganisatie veel werk bezorgde want bij de voortdurende windshift, van noordwest naar noordoost, waardoor de bakens telkens moesten verschoven worden om perfecte in de windse en voor de windse rakken te garanderen.  Ook voor de zeilers kwam het er op neer snelle manoeuvres uit te voeren en nauw toe te kijken op de juiste tactische keuzes.

Light Vessel Race 2019

Winnen: een optelsom van talenten

Jan Gabriels van de Ragazza, winnaar in de IRC 1&2:

“Aan boord van Ragazza waren we gezegend met prima teamwork aan dek, een schoongepoetst onderwaterschip en een boot die het naar haar zin had in deze lichte omstandigheden. Daarbij werden we lekker gestimuleerd door de knappe “Pinta 42” en de nooit te onderschatten “Manta”,  geleid door de topzeiler en ONZK winnaar 2018  Michel Lefebvre. We gaven onze Ragazza de sporen en dat werd beloond met mooie resultaten: allemaal eentjes.”

Jan Gabriels

De Shielmartin trofee voor de CR klasse ging naar de Franse Moring Breeze. De Shielmartin-organisatie schonk ook nog voor de derde keer een Optimist aan de zeilschool van de inrichtende RBSC.

De deelnemers gaven de flexibele organisatie en de sfeerrijke Duvel Degustation party aan de wal een uitstekende quotering.

Bron: persbericht ONZK / Pit de Jonge

Foto's © Batur

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens (BEL) zeilt sinds 1979 wedstrijden met zeegaande zeiljachten, is stichter van ClubRacer en begeleidt als Digital Manager bedrijven met hun Online strategie, E-commerce en Digitale Marketing. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, werd 2x Nederlands kampioen Zeezeilen en werd in 2004 met het ClubRacer zeilteam door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Comments

Voor u geselecteerd: