Meerderheid ligplaatshouders verwacht compensatie voor liggeld

ligplaatshouders

Voor veel eigenaars van zeilboten en zeiljachten is er geen of beperkte toegang tot de jachthavens in binnen- en buitenland vanwege de coronamaatregelen. Meer dan 67% van de ligplaatshouders wil daarom een compensatie voor het reeds betaalde liggeld. Dat blijkt uit onze peiling, een onderzoek uitgevoerd door ClubRacer in de maand mei.

Onze peiling werd door 2358 ligplaatshouders ingevuld. De vertegenwoordiging per land is als volgt:

  • 39% uit België
  • 46% uit Nederland
  • 3% uit Groot Brittannië
  • 1% uit Duitsland
  • 1% uit Frankrijk

Hoe stemden de 2358 ligplaatshouders?

liggelden

Van de 2358 ligplaatshouder die de peiling hebben ingevuld kiest slechts 12% voor een volledige of gedeeltelijke terugbetaling van het liggeld.

Een groot verschil met de 55% die het reeds betaalde liggeld wil gebruiken voor een volgende periode.

Dit resultaat betekent dat maar liefst 67% van de ligplaatshouders verwachten dat hun jacht club of vereniging één of andere compensatie toekent vanwege de coronamaatregelen.

Een verrassende 33% wil het liggeld schenken uit solidariteit.

Wat met de lidgelden?

Wind en Watersport Vlaanderen verstuurde een open brief naar de leden van haar aangesloten clubs met de vraag om solidair te blijven en tijdig de lidgelden en liggelden te betalen. Blijkbaar heeft die oproep toch niet alle leden kunnen bekoren. Dit blijkt uit onderstaande cijfers:

Hoe stemden 2507 leden over hun lidgeld?

lidgelden

Van de 2507 leden die hebben deelgenomen aan de peiling kiest slechts 8% voor een terugbetaling voor de periode van sluiting.

49% van de zeilers ziet liever dat het betaalde lidgeld gebruikt wordt voor een volgende periode.  

42% verklaart zich solidair en schenkt het betaalde lidgeld aan hun club.

Hieruit concluderen we dat toch een aanzienlijke 57% ook voor het lidgeld één of andere compensatie verwacht.

Wat vertellen de voorzitters en bestuursleden?

In de diverse reacties op onze Facebook Pagina tijdens de peiling lezen we dat de meningen sterk verdeeld zijn.

We interviewden daarom een aantal bestuursleden en we vernemen dat zij zich solidair willen opstellen voor hun ligplaatshouders. Sommige clubs nemen zelf het initiatief om één of andere compensatie aan te bieden.

RNSYC (Royal North Sea Yacht Club)

Jan Alleman, penningmeester RNSYC (Oostende), was met zijn zeilboot MonAqua (Prima 38) aan het zeilen voor Middelkerke maar wilde ons toch kort te woord staan.

Hoe gaat de RNSYC haar leden tegemoet gekomen op vlak van liggelden tijdens en na de coronamaatregelen?

Jan Alleman: “Van zodra het duidelijk werd dat we niet konden gaan zeilen hebben wij aan onze leden meteen aangekondigd dat wij 10% korting geven op het liggeld als er tot einde mei niet kan gezeild worden. Dat is ook wat we gaan toepassen. Indien de maatregel verlengd zou zijn tot einde juni dan zouden we een korting voorzien van 20%”

Jan vult aan: “We hebben dat zo gecommuniceerd aan onze leden en zij waren er heel gelukkig mee.

Is er een regeling voorzien voor de lidgelden?

Jan: “Voor de lidgelden is er geen compensatie voorzien, de meeste leden hebben reeds allemaal hun lidgeld betaald. Er is een zeer grote solidariteit van de leden naar de club toe. Er zijn wel een aantal eigenaars die ons gemeld hebben dat ze niet in het water gaan dit jaar.”

Jan vult aan: “We zien wel dat er aanvragen binnenkomen van Belgen die normaal in Nederland zeilen en die nu vragen om een jaar bij ons in het water te liggen want er is nog veel onzekerheid rond de opheffing van het verbod om naar Nederland te mogen gaan.”

RYCB (Royal Yacht Club Belge)

We spraken ook Carl Winters, voorzitter RYCB (Antwerpen), één van de grootste jachtclubs van België met jachthavens in België (1) en Nederland (2) waarvan één in volle eigendom.

Hoe gaan gaat de RYCB om met de coronamaatregelen en de liggelden van haar leden?

Carl Winters: “Een heel goede vraag die niet op 1,2, 3 te beantwoorden is. Wij hebben die vraag in het begin van de coronamaatregelen ook gesteld aan onze federatie Wind en Watersport Vlaanderen en of er een gezamenlijk standpunt wordt ingenomen. Er is toen begin april inderdaad een gezamenlijk standpunt ingenomen vanuit WWSV om te wachten tot einde mei. Deze beslissing hebben wij als club gevolgd en dat is ook onze communicatie geweest naar de leden toe.”

Wat doen jullie met de kosten voor de winterberging nu dat de meeste boten nog op de kant staan?

Carl: “Voor diegene die een ligplaats hebben in Cadzand of Wolphaartsdijk en waarvan hun boot op de kant staat is de beslissing genomen dat zij geen extra vergoeding moeten betalen voor de extra tijd dat ze op de kant staan. Normaal loopt de periode van winterstalling tot einde maart en vanaf april zijn het de zomer ligplaatsen. Ook de leden waarvan de boten in Antwerpen op de kant staan en een ligplaats hebben in Cadzand kunnen zonder extra kosten boven blijven staan.”

Wat met leden die geen winterberging hebben genomen bij de RYCB?

Carl: “Er zijn inderdaad ook andere leden die niet op onze terreinen staan in de winter, die ons ook dezelfde vraag hebben gesteld en daar ligt het heel wat moeilijker in die zin dat we daar onderscheid moeten maken tussen enerzijds onze haven in Wolphaartsdijk die onze eigen haven is en waar we eigenlijk doen wat we zelf willen en anderzijds onze haven in Cadzand waar we helaas geen eigenaar zijn en enkel een concessie hebben. In Cadzand kunnen we niet autonoom beslissen of er betaald moet worden of niet, daar moeten we ook de eigenaar in kennis stellen, dat ligt contractueel zo vast.”

“Het moet gezegd zijn dat de meeste van onze leden er geen gigantische problemen mee hebben om hun liggelden te betalen, in zoverre dat zij deze zomer naar hun boot in Nederland kunnen. Bovendien gaan de meeste van onze ligplaatshouders toch pas in juni naar hun boot.”

Wat ik hieruit afleid is dat jullie dus bereid zijn om als club een tegemoetkoming te doen aan jullie ligplaatshouders als ze deze zomer niet kunnen varen?

Carl: “Als de coronamaatregelen blijven doorlopen tot in september zullen we natuurlijk niet anders kunnen en moeten we een regeling voorzien voor de liggelden. Maar met een beetje chance kunnen de ligplaatshouders begin juni terug naar onze havens in Nederland.”

Jachthaven Breskens

De commerciële Jachthaven Breskens meldt op haar website dat zijn wegens de coronamaatregelen aangepaste tarieven hanteren.

Ik citeer hun website:

“Voor het aantal weken dat de Noodverordening COVID-19 Veiligheidsregio Zeeland van 27 maart 2020 van kracht is met betrekking tot het verbod op recreatieve overnachting en de sluiting van de sanitaire voorzieningen waardoor de haven beperkt toegankelijk is, wordt een korting op de liggelden van de zomercontracten verleend. Gedurende deze weken bedraagt de korting 75% van het in rekening gebrachte tarief.”

Besluit

We kunnen hieruit besluiten dat er een zekere loyaliteit bestaat van de zeilers naar hun clubs toe. Toch verwacht het merendeel van de leden een compensatie voor de al betaalde liggelden en in mindere mate ook de lidgelden. De jachtclubs langs hun kant vinden een compensatie gerechtvaardigd.

Natuurlijk zal niet iedereen zich kunnen vinden in het al dan niet verkrijgen van een compensatieregeling voor het liggeld en/of lidgeld. Laat al je meningen, bedenkingen en voorstellen gerust weten op de Facebook pagina van ClubRacer. Ondertussen houd je veilig en blijf gezond!

 

Labels

Auteur:

  • Ice

    Eddy Lekens zeilt sinds 1979 offshore zeilwedstrijden, is stichter van ClubRacer en laat bedrijven groeien met zijn online marketing bureau Lucky Cookie. Is schipper/stuurman voor vele Verbondsbezem winnaars, won diverse malen de NSR, Antwerp Race en Schelderegatta, werd 2x Nederlands kampioen Zeezeilen en in 2004 werd Eddy Lekens door het Watersportverbond verkozen tot de beste zeezeiler van Nederland.

Voor u geselecteerd: