Transat Jacques Vabre: Ultime podium compleet terwijl monohulls naar finish racen

Volvo 164 class40: Jonas Gerckens en Benoit Hantzperg

Het Ultime podium is ondertussen compleet. Gisteravond laat pakte SVR-Lazartigue de tweede plaats voor Banque Populaire XI. De leidende IMOCA's worden donderdag in Martinique verwacht terwijl de Class 40 verder de Atlantische Oceaan oversteekt.

François Gabart en Tom Laperche kwamen als tweede over de finish in de Ultime-klasse aan boord van SVR-Lazartigue. Het Franse duo had een achterstand van 7 uur 56 minuten en 55 seconden op de winnaar Maxi Edmond de Rothschild.

Gabart en Laperche begonnen aan deze trans-Atlantische race met een gloednieuwe boot en hun hoofddoel was gewoon veilig aan de overkant te geraken. Hun tweede plaats in 16 dagen, 9 uur 46 minuten en 11 seconden is dus een enorme prestatie.

SVR-Lazartigue, die in Gabarts eigen fabriek werd gebouwd, legde de 7.900 theoretische mijlen vanaf Le Havre af met een gemiddelde snelheid van 20,09 knopen, maar in werkelijkheid legde ze 9.333,08 mijlen af met een snelheid van 23,70 knopen.

Over de finish zei Gabart: "Het voelt als een overwinning. Een paar maanden geleden wisten we niet eens dat we zouden racen. Deze ochtend was te gek, ik stond te huilen aan het roer, het was zo mooi. Er is een grote winnaar voorin, maar achter ons hebben we hard gevochten. Ik ben erg blij met de boot, hij heeft een enorm potentieel voor vooruitgang. Dit kan de laatste race zijn die Maxi Edmond de Rothschild wint, hoop ik! Ze staan vandaag een stapje boven ons, maar het is redelijk om te denken dat we de komende races achter ze aan kunnen gaan."

Ongeveer 55 minuten later kwam de derde Ultime, Banque Populaire XI over de finishlijn. Aan boord waren de Franse ocean racing veteranen Armel Le Cléac'h en Kevin Escoffier. De blauw-witte maxi-trimaran, die pas zeven maanden geleden te water werd gelaten, wist het tempo van haar rivalen gedurende het hele parcours netjes bij te houden en eindigde op minder dan negen uur van de winnaar.

Het duo voltooide het parcours in 16 dagen, 10 uur 39 minuten en 20 seconden. Ze legden in totaal 9.225,53 mijl af met een gemiddelde snelheid van 23,38 knopen.

Armel Le Cléac'h zei: "We waren een beetje gefrustreerd dat we werden ingehaald door François en Tom voor de tweede plaats. Maar uiteindelijk was het een zeer positieve race. We zijn erg blij met de boot. Onze vrienden op de Maxi Edmond de Rothschild waren ongenaakbaar. We hebben nog veel te leren over deze boot en hoe we hem kunnen verbeteren."

Imoca 

Intussen ligt de IMOCA-vloot verspreid over de noordoostkust van Zuid-Amerika. LinkedOut heeft haar duel met Apivia gewonnen, heeft nu een voorsprong van 150 mijl en is slechts 350 mijl van de finish verwijderd.

Titelverdediger Charlie Dalin en Paul Meilhat op Apivia kijken angstig achterom naar Charal, die slechts 55 mijl achter hen ligt op de derde plaats. De strijd om de tweede plaats op het podium is nog lang niet voorbij.

Het is nek aan nek voor de vierde plaats. Er is weinig verschil tussen de Britse Sam Davies op Initiatives Coeur en Arkea-Paprec van Sébastien Simon en Yann Elies. Het Amerikaanse 11th Hour Racing Malama ligt 7de en is deel van een grote groep boten die naar de finish sprinten, waaronder ook het Italiaanse Giancarlo Pedote op Prysmian Group. 

Class 40

Slechts 75 mijl scheiden de leidende tien boten in de Class 40 vloot. Redman behoudt haar voorsprong van 23 mijl op titelverdediger Ian Lipinski op Credit Mutuel. 

Jonas Gerckens en Benoit Hantzperg

Jonas Gerckens en Benoit Hantzperg liggen op dit moment (24 november 10.37u) vijfde op 41.31 Nm van de eerste (Redman). De Volvo heeft nog 1316.4 Nm te gaan naar de finish. De sfeer aan boord is optimaal. Jonas: “De lange oversteek van de Atlantische Oceaan is bezig maar team Volvo voelt dat het dichter bij Martinique komt. Het is mooi weer en de temperaturen stijgen. Het is trouwens te warm in de boot. We slapen nu aan dek met de zeilen als matras. Vooral in de top vijf wordt het extra spannend. Het doel is niet maar ver maar de laatste dagen gaan tellen voor het eindklassement.” 

OCEAN FIFTY

De laatste boot Arkema 4 wordt verwacht in Fort-de-France vandaag om 01:00pm UTC

IMOCA

1. LinkedOut - Afstand tot bestemming 335,25 mille
Verwacht in Fort-de-France op dinsdag 25u om 07u00 UTC

2. Apivia - Afstand tot bestemming 493,43 mille
Verwacht in Fort-de-France op dinsdag 25u om 06u00 UTC

3. Charal - Afstand tot bestemming 547,92 mille
Verwacht in Fort-de-France op woensdag 26u om 04u00 UTC

ULTIME

4. Actual Ultim 3 - Afstand tot bestemming 549,95 mille
Verwacht in Fort-de-France op dinsdag 25h om 12h00pm UTC

5. Sodebo Ultim 3 - Afstand tot bestemming 738,47 mille
Verwacht in Fort-de-France op woensdag 26u om 02u00 UTC

CLASS 40

1. Redman - Afstand tot bestemming 1275,09 mille

2. Crédit Mutuel - Afstand tot bestemming 1300,81 mille

3. Project Rescue Ocean - Afstand tot bestemming 1308,92 mille

Redman is de eerste boot die verwacht wordt in Fort-de-France op dinsdag de 30e om 03.00 uur UTC.

Bronnen:
Transat Jacques Vabre
Instagram: Sailing Jonas
Facebook: Jonas Gerckens

 

Auteur:

  • Kat

    Kathleen Rutten studeerde film- en videokunsten, digital content & journalism aan de Artevelde Hogeschool, behaalde een bachelor Nederlandse taal en literatuur en was online redacteur bij het Mediahuis. Ze zeilt van kindsbeen af en is gepassioneerd wedstrijdzeiler sinds 1984.

Voor u geselecteerd: