Spektakel op de Atlantische Oceaan en het gaat nog drukker worden

Team Actual

De Atlantische Oceaan bruist op dit moment van de races: de Mini Transat vloot is bezig aan de tweede etappe vanuit La Palma en de budgetvriendelijke McIntyre Adventure Globe 5.80 Transat startte maandag 1 november vanuit Lagos, Portugal. Maar het zal nog drukker worden!

Op zondag 7 november begint de Transat Jacques Vabre. Er doen vier klassen mee - de monohulls van de Class 40 en IMOCA, samen met de multihulls van de Ocean 50 en Ultim - en alle boten worden dubbelhandig gevaren. Dit jaar nemen 158 schippers uit 13 landen het tegen elkaar op in 79 boten.

De te zeilen koersen variëren van 4.600 zeemijlen voor de Class 40's tot 7.500 mijl voor de machtige Ultim trimarans, terwijl de IMOCA en Ocean 50 klassen een koers van 5.800 mijl varen.

Het Franse publiek buigt zich momenteel in Le Havre over het nieuwste op het gebied van offshore jacht hardware, en het is niet moeilijk te zien waarom. Alleen al het samenraapsel van de Ultim trimarans is een lust voor het oog. Deze kolossen van de zee zijn in staat om snelheden van bijna 50 knopen te halen en hebben het potentieel om een koers van 7.500 mijl kort te doen lijken.

De nieuwste generatie boten heeft het potentieel om een nieuw Jules Verne Trophy record te vestigen voor het omzeilen van de planeet dat momenteel in handen is van Francis Joyon en zijn bemanning op Idec Sport:  40 dagen, 23 uur en 30 minuten (januari 2017).

De Transat Jacques Vabre is een geweldige test voor de teams om te zien hoe ze presteren in vergelijking met hun rivalen.

In augustus ging de Maxi Edmond de Rothschild, mede-geschipperd door Franck Cammas en Charles Caudrelier, met de eer strijken in de Rolex Fastnet Race, door de 695 mijl lange route van Cowes naar Cherbourg, via de Fastnet Rock, af te leggen in een tijd van 1 dag, 9 uur, 15 minuten en 54 seconden. Dit is een team met een boot die is verbeterd en aangescherpt sinds haar tewaterlating in juli 2017 en velen zullen hen beschouwen als het te verslaan team.

Maxi Edmond de Rothchild

De nieuwste vliegende machine is de Trimaran SVR Lazartigue, die wordt gevaren door François Gabart, winnaar van de Vendée Globe in de editie 2012/13, met de jonge rijzende ster Tom Laperche.

Trimaran SVR Lazartigue

Hoewel deze trimaran nog maar drie maanden op het water is, hebben ze al snelheden van 48 knopen geregistreerd... ja, dat is bijna 100 km/u in een offshore-boot die dubbelhandig wordt gevaren. Geen wonder dat de cockpit meer op een straaljager lijkt dan op een jacht.

Trimaran SVR Lazartigue cockpit

De IMOCA-vloot zal al even indrukwekkend zijn: 22 jachten, waarvan er veel deelnamen aan de laatste Vendée Globe. Charlie Dalin en Paul Meilhat op Apivia behoren tot de favorieten, na hun stormloop naar de IMOCA-overwinning in de Rolex Fastnet Race, maar Jérémie Beyou en Christopher Pratt zullen het potentieel van Charal willen laten zien na Beyou's teleurstelling toen hij al vroeg in de Vendée moest terugkeren voor reparaties.

Charal

11th Hour Racing Team zet twee teams in, met hun nieuwste jacht dat is ontworpen om volledig bemand te worden in de Ocean Race, dus het zal zeer interessant zijn om te zien hoe ze het doen.

In de Klasse 40 zal ik het team van Brian Thompson en Alister Richardson op de voet volgen. Deze twee Britse zeilers doen deze race met een klein budget, maar het zijn zeer getalenteerde en gerespecteerde zeilers. Beiden zaten aan boord van Jason Carroll's MOD70 Argo toen ze het absolute record van de Rolex Middle Sea Race aan diggelen sloegen. Ze legden het parcours af in iets minder dan 33 uur en 30 minuten, een verbazingwekkende 14 uur sneller dan de vorige tijd.

Het grote gevaar bij de snelheden die deze race machines halen, zijn UFO's: ongeïdentificeerde drijvende objecten. Hoewel er nieuwe technologieën zijn, zoals OSCAR, die bedoeld zijn om obstructies te detecteren, heeft iedere zeiler dit gevaar in zijn achterhoofd.

Mini Transat Eurochef
De Mini Transat is de proeftuin van veel offshore topzeilers en 86 schippers begonnen aan de tweede etappe vanuit La Palma met 2.700 mijl voor de boeg naar Saint-François, Guadeloupe. Er doen twee klassen mee: de ontwikkelingscategorie Prototype - die steeds meer op miniatuur-IMOCA's gaan lijken, compleet met foils - en de meer behoudende Productieboten.

Mini Transat: Tanguy Bouroullec

Class Globe 5.80
Ondertussen is het geweldig om de eerste van de zelfgebouwde triplex jachten van de Class Globe 5.80 single-handed te zien racen van Portugal naar Lanzarote, voordat ze koers zetten naar Antigua. Race-oprichter Don McIntyre gaat woensdag van start nadat hij te laat op zijn eigen feestje arriveerde!

Class Globe 5.80 single-handed

Dit is echt oceaanracen met een budget en heeft een enorm potentieel om offshore zeilen open te stellen voor een bredere deelname.

Rolex Sydney Hobart Race
Tot slot ziet het ernaar uit dat de 2021 Rolex Sydney Hobart Race doorgaat, met een bevestigde vloot van 112 boten. De Cruising Yacht Club of Australia voert momenteel besprekingen met de regeringen van NSW en Tasmanië om aan alle Covid-beperkingen te voldoen. Laten we hopen dat we op tweede kerstdag het unieke schouwspel te zien krijgen van de jachten die de Sydney Heads ronden.

Rolex Sydney Hobart

Wij wensen alle zeilers, waar zij zich ook in onze oceanen bevinden, een behouden vaart.

Bron: Sailworld.com
Foto's:
© Ronan Gladu / www.ronangladu.com (voorpagina)
© Carlo Borlenghi / Rolex
© Guillaume Gatefait
© Gauthier Lebec / Chara
© Alexis Courcoux
© Globe 5.80 Transat
© Carlo Borlenghi / Rolex

 

 

 

 

 

 

 

Auteur:

  • Kat

    Kathleen Rutten studeerde film- en videokunsten, digital content & journalism aan de Artevelde Hogeschool, behaalde een bachelor Nederlandse taal en literatuur en was online redacteur bij het Mediahuis. Ze zeilt van kindsbeen af en is gepassioneerd wedstrijdzeiler sinds 1984.

Voor u geselecteerd: