Traditie van uithoudingszeilen leeft weer op met de Oostende - Helgoland – Oostende race

Oostende-Helgoland-Oostende

Zeilers en hun relatie met de horizon, het is wat. Uit de lange reeks van lange afstandszeilwedstrijden is die naar het eiland Helgoland voor de Duitse kust een met een sterke traditie. De Royal North Sea Yacht Club van Oostende organiseert deze heen- en terug wedstrijd opnieuw voor het raceseizoen 22.

Zeilmarathon
Op zaterdag 9 juli om 9 uur start voor de kust van Oostende de langste zeezeilwedstrijd van het jaar: Oostende-Helgoland.
Zeezeiljachten in de IRC-, de CR-formules en de multihulls, allemaal minstens 8,50 m lang, kunnen deelnemen. Ook double handed bemanningen zijn toegelaten.

Ze racen dan voorbij de Scheldemonding, langs de Nederlandse kust, de Maasmond en buitenom de Waddeneilanden de Duitse bocht in, richting het Duitse Helgoland. Goed voor 265 zeemijlen non stop racen.

Zowel de heen- als de terugwedstrijd krijgen een apart klassement. Voor sommige deelnemers is de heenrace een ideale aanbreng die hen al een flink eind naar het noorden brengt. Doorvaren om bv. vaarvakantie te nemen in de Baltische wateren wordt daarmee aantrekkelijker. In Helgoland organiseert Wassersportclub Helgoland een interessant verwelkomingsprogramma en de prijsuitreiking van de heenrace.

Uithoudingsrace
Op woensdag 13 juli geeft het racecomité van de co-opererende club om 09 uur de start van de terugrace naar Oostende.
De twee trajecten gelden als selectief voor deelname aan de Rolex Fastnet Race van 2023.
Zowel in de heen- als de terugwedstrijd schuilt de uitdaging in het dag en nacht aanhouden van de hoogste bootsnelheid, de juiste anticipatie op de stromingen en omgaan met de wisselende weer en windomstandigheden. De wedstrijd verloopt maximaal buiten de zones van de windmolenparken en van de beroepsscheepvaart, hoewel de passage van de Schelde- en Maasmond-aanlopen grote aandacht vraagt. 

De rode rots ademt diplomatie
Net als deze laatste klassieker, aka de Everest onder de lange afstandszeilraces in de Frans/Engelse/Ierse wateren, gaat de geschiedenis van de Helgoland race terug tot de 19de eeuw. In 1896 ging de Britse Rainbow als eerste over de finish. De race had een diplomatieke missie, want Keizer Willem II had het rode eiland twee jaar eerder met de Britten geruild voor Zanzibar. Omwille van gekibbel over wedstrijdformules haalden de Britten de race van hun kalender. Nog voor 1900 nam de Yacht Club d’Ostende de organisatie op zich met de ruggensteun van de Societé des Bains d’Ostende en talloze hogere marineofficieren, notabelen en het Duitse en het Belgische hof. 

De nadruk bij deze editie ligt op de mix van topwedstrijdzeilers met performante jachten en multihulls en de zg. Cruiser/Racer zeilers. (Lees verder onder de foto)

Oostende-Helgoland-Oostende

Oostende Helgoland Oostende
Georganiseerd door de Royal North Sea Yacht Club Oostende in samenwerking met de Wassersportclub Helgoland en ondersteund door Wind en Watersport Vlaanderen.

Reageren op dit bericht kan via onze Facebook pagina.

https://www.facebook.com/clubracer/posts/10158122179936503

Labels

Auteur:

  • Pit De Jonge

    Pit De Jonge is letterlijk in een scheepsnest geboren. Hij freelancet sinds 1979 als foto- en tekstjournalist of commentator voor binnen- en buitenlandse media. De focus is steeds het water met als thema’s -sport,-recreatie, -toerisme, -competitie,-erfgoed en -economie. Als Ship to Shore verzorgt hij sinds 1987 de communicatie van een brede waaier aan watergerelateerde evenementen en organisaties. 

Voor u geselecteerd: