Controle kielconstructie: “Ik heb een verantwoordelijkheid tegenover mijn bemanning.”

Controle kielconstructie

In België en Nederland zullen vanaf 1 januari 2023 deelnemers aan zeilwedstrijden zoals de Light Vessel Race (BEL), Oostende Ramsgate (BEL) en de North Sea Regatta (NED) meer bepaald de Vuurschepen Race en North Sea Race, een verplichte structurele inspectie moeten ondergaan. Jonas Pluym, eigenaar van de Ballista (Archambault A35) besloot om niet te wachten tot volgend jaar en liet proactief een kielcontrole uitvoeren om verschillende redenen.

De verplichte kielcontrole stuitte op behoorlijk wat kritiek. Zo zou de verplichte inspectie de drempel tot het wedstrijdzeilen verhogen en bovendien weten veel zeilers niet bij wie ze terecht kunnen voor een professionele controle. Om deze redenen werd de verplichte kielcontrole een jaar uitgesteld. Jonas Pluym besloot evenwel om niet te wachten tot volgend jaar en liet nu al een professionele kielcontrole uitvoeren:

Jonas Pluym:

“Ik kocht Ballista vier jaar geleden om te racen en te cruisen met familie en vrienden. Ik heb de boot occasie gekocht in Bretagne (FR) en liet haar in de zomer van 2018 via de weg overbrengen naar Wemeldinge (NL). Omdat ik de boot in het buitenland kocht was een aankoopkeuring niet enkel aangewezen, maar door mijn verzekeraar overigens ook verplicht. Naar mijn mening is dergelijke keuring, ondanks het feit dat deze doorgaans een 6-tal uur in beslag neemt, te beperkt omdat er te weinig aandacht gevestigd wordt op de structurele integriteit. Wat er gebeurde tussen het moment van de eerste tewaterlating (2007) en de aankoopkeuring blijft natuurlijk voor een deel ongeweten en buiten een verklaring op eer van de vorige eigenaar dat het schip nooit aan de grond is gelopen konden we alleen maar vertrouwen op het deskundige (visuele) oordeel van de (beëdigd) jachtexpert. Indien ik de mogelijkheid zou gehad hebben destijds om bij de aankoopkeuring een NDO onderzoek te laten uitvoeren had ik dat 100% zeker gedaan.”

“Er zijn daarom vier belangrijke redenen waarom ik proactief besloot om mijn kielconstructie nu al te laten keuren.

  1. De wetenschap dat de boot structureel in orde is geeft een grote meerwaarde bij verkoop;
  2. Een nulwaarde hebben om, indien we ooit aan de grond lopen, aan de verzekering aan te tonen dat voordien de structuur wel degelijk in orde was;
  3. Om mee te kunnen doen met Oostende- Ramsgate en/ of Oostende- Helgoland;
  4. Last but not least, mijn verantwoordelijkheid als schipper tegenover iedereen die meevaart: kinderen, familie, vrienden.

Ik begrijp de commotie rond het onderzoek niet zo goed, eigenlijk zou elke eigenaar zijn schip aan dergelijke controle moeten onderwerpen. Het is geen rocket science, het zorgt voor extra gemoedsrust en vertrouwen in je materiaal en bovendien kost het nu ook geen kapitalen. Ik liet een NDO kielbout onderzoek uitvoeren door Vincent De Vries. De controle duurde iets meer dan twee uur. Ballista kreeg een prima rapport. “

Reacties op dit bericht kunnen gemakkelijk via het bericht op Facebook.

kielcontrole toestel

kielcontrole meten van afstand kielbouten

ijken van toestel

oppervlakte gladslijpen
 

Labels

Auteur:

  • Kat

    Kathleen Rutten studeerde film- en videokunsten, digital content & journalism aan de Artevelde Hogeschool, behaalde een bachelor Nederlandse taal en literatuur en was online redacteur bij het Mediahuis. Ze zeilt van kindsbeen af en is gepassioneerd wedstrijdzeiler sinds 1984.

Voor u geselecteerd: