Klasse 30 One Design: Hier is hij dan! Je kan de betaalbare en leuke 'missing link' bestellen

Class 30,

Geweldig nieuws voor de Class 30,  die bedacht en ontworpen werd door VPLP, dankzij het gezamenlijk initiatief van Union Nationale pour la Course au Large (Frankrijk), de Royal Ocean Racing Club (UK) en de Storm Trysail Club (USA). Deze boot zou de voorkeurskeuze moeten worden als introductieschip maar ook bijvoorbeeld voor trainingen die vooraf gaan aan offshore races en voor het One-Design racen . Het is de bedoeling dat de boot aan het eind van het jaar zijn debuut zal maken met als doel deelnemen aan de Paasraces van 2023 in Frankrijk en Engeland. 
 

Na negen maanden studie, onderzoek en ontwikkeling door VPLP en Multiplast, zijn de definitieve projectontwerpen afgerond en getekend. Nu is het tijd om deze nieuwe, opwindende klasseboot te bestellen. De gedetailleerde studiefase is afgerond en de definitieve aankooporders worden nu naar alle voorboekers verzonden.
 
"Onze keuze was om wat meer tijd te nemen voor het studiegedeelte, zodat we direct met de bouw van de serie konden beginnen", legt Yves Ginoux, algemeen secretaris van UNCL en projectleider, uit. "De boot is nu volledig technisch en commercieel vastgelegd. (basisprijs van de Club-versie zonder zeilen 94.500 euro excl. BTW, One Design-versie zonder zeilen 132.500 euro excl. BTW + opties).
 
Goed nieuws
Het bouwschema is gevalideerd. Dankzij haar kracht en stabiliteit zijn de Club en One Design versies CE gekeurd in de A4 categorie; een zeer waardevolle configuratie bij oceaan of offshore evenementen zoals bijvoorbeeld de Rolex Fastnet Race.

Voor snelheid en plezier
De verminderde waterverplaatsing van 2.700 kg in combinatie met een groot spinnakeroppervlak van105 m2 maakt het mogelijk om te anticiperen op hoge golven.
 
De 25 bevestigde voorboekers die hun plaats in de productievolgorde hebben veiliggesteld, ontvangen begin mei een voorstel voor een verkoopcontract. De eerste boten zullen aan het eind van het jaar worden afgeleverd en het productietempo zal dan vanaf januari 2023 één boot per week bedragen.
 
Voor meer informatie over de boot en de voorgestelde verkoopprijzen: class30@uncl.com

Voorlopig wedstrijdprogramma voor de nieuwe one-design
Voor het startjaar 2023 is het de bedoeling dat Class 30 boten zullen deelnemen aan 13 evenementen als onderdeel van het Channel and Atlantic programma maar ook aan 10 evenementen in het Middellandse Zeegebied tussen 7 april en eind oktober, met races voor zowel de Class 30 Club als One Design, inclusief races zoals RORC's Rolex Fastnet Race. Op het programma staan evenementen met dubbele bemanning en/of volledige bemanning, waarbij ook een klasse voor de Class 30 kan worden opgenomen.
 
Van 14 tot 20 juli zal in Lorient de 'Demo Class 30 Tour' van start gaan. Dat is een 5-daagse race die openstaat voor bemanningen. Over 4 dagen is er ook is een 'Grand Finale Class 30' gepland voor zowel double handed als voor volledig bemande jachten, in Lorient of La Trinité.
 
Het voorlopige wedstrijdprogramma voor Engeland en de USA zal later worden ingevuld. De 'Class 30 Tour' staat al op het programma voor 2024.

Géry Trentesaux, voorzitter van de UNCL: "Mijn generatie heeft geleerd en is opgeleid op de Tour de France à la Voile of de Solitaire du Figaro. Er was geen betere leerschool in de wereld dan deze twee evenementen. Dat is iets dat het vandaag ontbreekt. De Figaro is een beetje elitair geworden en de Tour bestaat niet meer. Jonge mensen gaan niet meer offshore zoals wij dat vroeger deden. Ik heb de Tour de France gedaan, maar ook de RORC-races met mijn familie. Wij denken dat er een missing link is tussen de dagboot (dagtocht), zoals de J80, en de offshore raceboten. In het verleden deden de half tonners het werk, 9-meter boot met vijf bemanningsleden aan boord, daarop zeilden wij mijlen en mijlen. Wat we met de Class 30 willen is een boot, betaalbaar voor jonge mensen, maar ook voor veertigers."

Yann Penfornis, Multiplast Groupe Carboman: "Na 9 maanden van uitwisselingen tussen de UNCL en RORC, hebben onze teams en die van VPLP zojuist de Final Draft (APD) ingediend voor deze 30' monohull. Naast de gewichtsraming, de stabiliteitsstudies, de zeilplannen, de structuren, het dek en de appendages, alsook de IRC rating schattingen, bevat dit document de verkoopprijzen van de twee versies (Club en One Design) met een productie in Zuid-Bretagne.
 

"Dit laatste punt is een reden voor extra tevredenheid, want na orderbevestigingen van Clubs en eigenaars, zal het bouwen van deze serie boten op enkele kilometers afstand van de historische site van Multiplast en van VPLP de productie en ontwikkeling. van deze nieuwe One Design vergemakkelijken."

In het kort:
Class 30 Club: een basisversie die vereenvoudigd is en toch hoge prestaties levert, voor de opleiding van offshore racebemanning en one-design racing tegen een bijzonder concurrerende kant-en-klare introductieprijs waardoor hij door zoveel mogelijk mensen kan worden aangeschaft.

Classe 30 One Design™: Clubversie waaraan een kit met verschillende uitrustingsmodules is toegevoegd (elektronica, navigatie- en kombuismodules, ballasttanks...), bedoeld om het toepassingsgebied en de prestaties voor offshore racing uit te breiden. De Class 30 One Design versie stelt een duo of volledige bemanning in staat om zowel in een one-design klasse te racen als competitief te zijn in IRC.

Kernpunten van het Class 30 One Design™ project:

  • Een boot waarmee het heerlijk zeilen is: comfortabel zittend aan het roer of buiten op de reling, op een romp die niet te nat is, met een grote kuip voor het uitvoeren van manoeuvres in bemanningsformaat
  • Een ontwerp dat de kosten strak in de hand houdt: Eenvoudige vormen met een minimaal ontwikkeld oppervlak
  • Een structuur en assemblage die zijn afgestemd op de productie van een serie van één ontwerp
  • Een sobere dek lay-out en tuigage
  • Veel aandacht voor eco-design, met aandacht voor zowel de constructie als het gebruik en de manier van varen
  • Een krachtige en veelzijdige romp voor een boot die evolutionair is op elk punt van het zeil
  • Een lichte, effectieve en toegankelijke dek lay-out om prioriteit te geven aan dynamisch trimmen en het leren in bemand zeilen te bevorderen.

Bron: RORC

 

Auteur:

  • Kat

    Kathleen Rutten studeerde film- en videokunsten, digital content & journalism aan de Artevelde Hogeschool, behaalde een bachelor Nederlandse taal en literatuur en was online redacteur bij het Mediahuis. Ze zeilt van kindsbeen af en is gepassioneerd wedstrijdzeiler sinds 1984.

Voor u geselecteerd: