Oostende middelpunt van noord-zuid strijd bij OBK SB20

Oostende middelpunt van noord-zuid strijd bij OBK SB20

Zal de zee voor Oostende opnieuw het strijdtoneel tussen de zeilers van Noord en Zuid worden? “Sinds lang zijn er weer Franse teams ingeschreven voor ons Open Belgisch Kampioenschap”, zegt OBK SB20-organisator en RNSYC-bestuurder Cédric De Bleye. “Vorig jaar hebben we de duimen moeten leggen tegen de Nederlanders. Dit jaar wordt het vast heel anders, met onder andere twee Franse SB20 teams erbij.” De Belgische favoriet Bart Tytgat heeft alvast zijn mouwen opgestroopt. Hij heeft nog appeltjes te schillen van bij de voorgaande internationale SB20 races.

Het aantal SB20 boten mag hier, vergeleken met andere Europese landen, niet zo groot zijn, de drive om in deze klasse wedstrijden te varen is dat wel. De Bleye, die zelf ook deelneemt, vindt: “De Fransen komen, omdat wij ook naar het zuiden gaan racen. Wij sparren ook geregeld met de Nederlanders. Zij zijn allemaal geïntrigeerd door het zeer specifieke zeilwater van onze Noordzee.” Stroming, getijden en variabele windomstandigheden vinden ze de extra challenge. Maar er is meer.

Deelnemerslijst kan groeien
Momenteel staan 18 teams op de deelnemerslijst. Het zullen er vast meer worden. Jeroen Van der Velden (NED 3042) gaat zijn Belgische titel toch willen verlengen? De Nederlander is er vast op uit om tegen de Franse Melen (FRA 3576)- en Moulin (FRA 3534) teams uit te komen.

Bij de Belgen is het uitkijken naar team Bart Tytgat (BEL 3762) die nu al zeker is van de match met de Nederlandse bemanningen Van Driel (NED 3714) en Stroo (NED 3446). Die heeft hij voor moeten laten gaan in de recente North Sea Regatta in Scheveningen. “Oostende heeft door jaar na jaar een top event te organiseren een plaats verworven op de internationale SB20 kalender.” zegt Tytgat. “Dat heeft er vooral mee te maken dat we een strenge, rechtvaardige wedstrijdleiding hebben. En dat de race officer Dirk Sledsens perfecte wedstrijdbanen uitlegt op een grillige zee. We zeilen immers op een gigantisch rollend tapijt. ” Naar de prestaties van zeilveteraan Dobbels (BEL 3716) wordt uitgekeken. Hij aarzelt niet om tegelijk jong zeiltalent te coachen en hoog te scoren. Ook de Belgische klasse voorzitter Lerno (BEL 3815) is erbij.

Optimale ontvangst in de RNSYC
De Royal North Sea Yacht Club zet opnieuw alle zeilen bij om de teams en de boten optimaal te verwelkomen. “Om de omgeving van de jachthaven autoluw te houden, stellen we samen met Nico – fun on wheels fietsen ter beschikking om van de jachthaven naar de parkeerplaats / trailerberging te pendelen. Er worden ook RIB’s ingezet die bemanningen van en naar de stallingsplaats vervoeren tot aan het RNSYC clubhuis. Onze pontoon drinks, vlak na de race zijn legendarisch en er zijn vervangprogramma’s in en rond Oostende voorzien, voor als het weer het zeilen verhindert.” vertelt De Bleye enthousiast.

Volg de race op je smartphone
Helemaal nieuw zijn de zenders aan boord van de deelnemende SB20-s. Trac-Trac is een GPS systeem dat de positie, maar ook de koers van alle deelnemers toont op een aangepaste cartografie. De fans kunnen de races dus live volgen. Maar er is ook een sportieve kant, want de zeilers kunnen hun prestaties herbekijken en analyseren. Voor eenheidsklasse, waar de bootsnelheid quasi onder alle deelnemers identiek is, levert dit belangrijke gegevens op over de strategische krachttoeren of blunders.

Klik hier om het OBK SB20 op Trac-Trac te volgen. 

Foto: Pit De Jonge

Auteur:

  • Pit De Jonge

    Pit De Jonge is letterlijk in een scheepsnest geboren. Hij freelancet sinds 1979 als foto- en tekstjournalist of commentator voor binnen- en buitenlandse media. De focus is steeds het water met als thema’s -sport,-recreatie, -toerisme, -competitie,-erfgoed en -economie. Als Ship to Shore verzorgt hij sinds 1987 de communicatie van een brede waaier aan watergerelateerde evenementen en organisaties. 

Voor u geselecteerd: