Porto Cervo, 22-30 juni. Willem Ellmeet (NED) racet met zijn Dufour 40 2.10 Flying Dolphin in ORC C tegen veel Italia 11.98’s. Een harde noot om te kraken. Toch werden ze vierde in de Offshore race. Willem vertelt over de moeilijkheden tijdens de race gedurende deze offshore en hoe het racen op de Middellandse Zee anders is dan op de Noordzee.
Willem Ellmeet: “We waren bezorgd voor de transitiezone tussen de eilanden. Er waren niet één maar verschillende transitiezones en de Italia’s zijn veel sneller dan wij. Daardoor slaagden ze erin om sneller door de transitiezones te geraken. Zo konden ze profiteren van de windshiften terwijl wij moesten wachten op wind tot we op zee kwamen. We besloten om richting Corsica te varen terwijl de rest allerlei andere dingen deden.
Het was een ongelooflijke race, een moeilijke race en ik heb er betere gezeild maar het was erg leuk. Bovendien was het eens niet koud voor de verandering.
De Noordzee kan erg koud zijn, zo’n 5 à 6 graden met grote golven, dan is het hier beter. Het moeilijke hier is echter de invloed van het land op de zee. Dat is hier erg verschillend met veel overgangszones en veel lokale winden en een windvoorspelling die nooit helemaal klopt. Iedereen vraagt zich hier constant af welke windvoorspelling te volgen. Het is gewoon anders.
Nu staan er ups en downs op het programma en ik weet dat mijn boot het daar moeilijker zal hebben. We zijn een goede offshore boot. We zijn de grootste en zwaarste boot met weinig zeiloppervlak. We hopen op een top-10 plaats.”
Bron: Offshore Racing Congress, Facebook
{“preview_thumbnail”:”/sites/clubracer.be/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/725246605.jpg?itok=V_X4snHK”,”video_url”:”https://vimeo.com/725246605″,”settings”:{“responsive”:1,”width”:”854″,”height”:”480″,”autoplay”:0},”settings_summary”:[“Ingesloten video (Responsive).”]}