Actie genoeg dit eerste weekend van de Louis Vuitton Act 12. Erg spannende matchen tussen 2 onverslagen teams die helemaal bovenaan het scorebord staan. Alinghi en Emirates Team New Zealand blijven onverslagen terwijl BMW Oracle en Luna Rossa voor het eerst een verliezers post bezetten. 10 tot 14kn seabreeze, zon à volenté en temperaturen om “U tegen te zeggen maakten van 24 juni een ongelofelijke zeildag.
FLIGHT FIVE
Een agressief pre-start duel tussen Alinghi en BMW ORACLE Racing. Het was echter, Peter Holmberg die de “final approach” naar de lijn het best wist in te schatten door SUI 75 met goede snelheid aan de pin end over de lijn te laten knallen, terwijl Chris Dickson nog moest klappen aan de race comité boot op het moment van het startschot. Dit gaf een licht voordeel voor Alinghi totdat de wind naar links shifte in het voordeel van Oracle.
Maar het waren de Zwitsers die eerst rond de boventon gingen achtervolgd op slechts 10 sec door Oracle. De Amerikanen die World Cup ski kampioen Bode Miller aan boord hadden als 18de man (als het gaat sneeuwen is het altijd goed om zo iemand aan boord te hebben, je weet maar nooit!) vertoonden mooi teamwork als beide boten nek aan nek elk samen rond elk zijn eigen gate boei gingen. Bij de boventon hadden de Zwitsers een 8 tal seconden die ze wisten uit te vergroten tot 20 sec aan de finish.
Een vergelijkbare affaire tussen Emirates Team New Zealand en Luna Rossa. James Spithill liet Dean Barker er het kijken na aan de start met de Kiwi’s die 2 bootlengtes achter de Italianen over de lijn gingen.
Luna Rossa leek de controle over de match te hebben tot aan de bovenboei waar Barker naar de loefzijde van ITA 86 was gekropen en zijn rivalen voorbij de boventon loodste. Het was op dat punt dat de match gezeild was. Maar veel ruimte voor fouten was er niet want de Kiwi’s hadden maar 11 seconden over op de finishlijn.
De match tussen Shosholoza en Areva Challenge was spannend van start tot finish. Aan de eerste boei was er maar 9 sec verschil in het voordeel van de Zuid Afrikanen, maar tijdens het 2de aandewindse rak waar de wind toe nam tot een lekkere 12kn, kwamen de Fransen akelig dichtbij. Zo dichtbij dat Thierry Peponnet iets te dicht bij Tomasso Chieffi klapte tijdens één van de vele ontmoetingen en een zich een penalty cadeau deed. Aan de boventon vaarden beide schepen nek aan nek en Peponnet kon de Zuid Afrikanen ver voorbij de boei laten varen tot zeker 300meter verder aan de wind en zocht naar een mogelijkheid om zich van zijn penalty te ontdoen. Uiteindelijk draaiden beide schepen terug voor de wind en Shosholoza kwam niet echt in het web dat Areva voor haar gesponnen had. De Zuid Afrikanen liepen eerst over de finish terwijl Areva aldaar haar penalty draaide.
+39 Challenge nam Mascalzone Latino-Capitalia Team mee in een spannende match, waar ze de rode boot nooit even een adempauze gaven. Maar Mascalzone behield haar voorsprong en ging 16 sec voor +39 over de lijn.
De andere 2 matchen waren duidelijk voor Victory Challenge en Desafío Español, die respectievelijk China Team en United Internet Team Germany met een ruime winst naar huis vaarden.
FLIGHT SIX
Desafío Español gaf Luna Rossa een spannende match. Hoewel James Spithill een betere start had door Jablonski meesterlijk in de hoek te houden en zo de eerste momenten van de race in handen had. De Italianen waren niet sneller dan de Spanjaarden in hun nieuwe boot ESP 88. Aan de bovenboei was het gat slechts 10 sec. Voor de wind waar Luna Rossa leek uit te lopen van de Spanjaarden, liet Luna Rossa toe dat Desafío naar rechts kon gaan en wanneer ze terug samen kwamen aan de gate was het verschil nog maar 8 sec. Het 2de voordewindse rak ging helemaal volgens Italiaanse normen, en vandaar zeilden ze naar een comfortabele winst op de finish met 42 sec.
Shosholoza leek een betere start te gaan hebben tegenover +39 maar ze gingen een fractie te vroeg over de lijn. Een fout die erg zwaar woog voor het team. Dit plus wat problemen met de spiboom maakte dat Ian Percy een gemakkelijk paaltje binnenhaalde.
United Internet Team Germany gaf Mascalzone Latino-Capitalia Team een strakke race, maar de Italianen hadden de gehele race onder controle. Het zelfde verhaal bij Emirates Team New Zealand tegen Areva Challenge, als de Fransen blij zouden zijn met de 37 seconds die ze achter de Kiwi’s waren op de finish, dan is het vanavond feest bij hen. BMW ORACLE Racing ondervond geen problemen tegen Victory Challenge en Alinghi versloeg China Team met een ruime marge.
foto © Gilles Martin-Raget