De man overboord procedure op een wedstrijdjacht heeft wat verschillen tegenover de man overboord procedure op een toer zeiljacht. Hieronder vindt u de man overboord procedure die wij gebruiken op cruiser-racer vanaf 35 voet tot en met een Volvo Ocean 65 one-design oceaanracer.
De man overboord procedure moet goed gekend en geoefend zijn door elk bemanningslid van het wedstrijdjacht. De chronologie en taakverdeling goed trainen verhoogt de kansen op een succesvolle redding van een bemanningslid dat is overboord gegaan.
Houd altijd in achterhoofd dat de drenkeling zelf niet in staat is om enige medewerking te verlenen aan de man overboord procedure. Hij of zij kan bewusteloos zijn door een blessure of wanneer het water te koud is zal hij of zij binnen enkele minuten niet meer in staat zijn om te roepen laat staan signalen te geven.
Denk er aan een “man overboord” is ALTIJD een levensbedreigende noodsituatie.
VIDEO: Man overboord procedure
Man overboord procedure
Van zodra iemand “man overboord roept” starten we onmiddellijk de procedure en voeren we onderstaande handeling chronologisch uit:
- Stuurman drukt de GPS MOB knop aan het stuurwiel in. Indien deze knop niet aanwezig kan dit ook geïnitieerd worden op een repeater van de Marifoon of GPS display die buiten gemonteerd staat. Van zodra deze knop ingedrukt wordt moeten de reddingsdiensten en boten in de buurt het noodsignaal man over boord ontvangen. De stuurman valt ook onmiddellijk af en probeert de snelheid van het zeiljacht zo veel mogelijk te vertragen.
- De trimmer aan de achterste grinder, grootzeil trimmer of diegene die zich achteraan aan de spiegel bevindt: lanceert de Jonboy en de opblaasbare reddingsboei in de vorm van een hoefijzer (vergeet de foam versie).
Klaarmaken om het voorzeil te strijken.
Indien gespot moet de drenkeling gevolgd worden en geeft informatie door aan de rest van de bemanning (zeker de stuurman). - De Grootzeil trimmer viert het grootzeil en genua om snel te kunnen afvallen en (als er niemand anders aan dek is) schreeuwt “man overboord” zo luid men kan naar binnen in de boot om alarm te slaan bij de rest van de bemanning.
Start de motor.
Klaarmaken om het voorzeil te strijken.
Zet de traveller van het grootzeil in het midden zodat niemand bij een ongecontroleerde gijp verwondingen oploopt. - Alle bemanningsleden (ook de opstappers en OBR) komen onmiddellijk aan dek om de voorzeilen te strijken / op te rollen, inclusief stagzeil.
Zwemmer maakt zich klaar om te water te gaan indien de temperatuur het toelaat. - Zeil terug naar de MOB positie enkel met het grootzeil.
Stuurman vraagt om te reven indien nodig.
Navigator helpt de stuurman met de koers naar de MOB positie en identificeert en plot een nieuwe koers naar de AIS positie van de personal location beacon (PLB) van de drenkeling. Maakt melding aan boten in de buurt van de MOB situatie met VHF of marifoon. Informeert de wedstrijdleiding met VHF, marifoon of satelliet telefoon.
Voordekker neemt plaats aan de mast.
Pit heeft de zoek lantaarn klaar.
Zwemmer neemt zijn zak met neopreen kledij en maakt zich klaar om in het water te gaan. De rest van de bemanning maakt alle mogelijke werplijnen klaar. - Eens aangekomen aan de MOB positie starten we het zoekpatroon.
Herhaal deze man overboord tijdens zoveel mogelijk training, zeker als er nieuwe bemanningsleden aan boord stappen.
Tot slot
Print deze man overboord procedure uit, plastificeer of lamineer deze en laat hem ook altijd lezen aan opstappers die meezeilen voor een aanbreng (delivery) van het wedstrijdjacht naar het wedstrijdwater.
Merkt u na het lezen van deze man overboord procedure dat u aan boord meer reddingsmiddelen nodig heeft dan zijn er in België en Nederland veel watersportzaken die een goede service en kennis hebben.
U vindt de beste watersportbedrijven ook tussen de sponsors en sympathisanten van deze website. Kiest u voor een watersportbedrijf dat adverteert op ClubRacer dan ondersteunt u ook meteen de zeilsport in België en Nederland.
Heeft u een watersportbedrijf en wenst u een vermelding op ClubRacer neem dan contact met ons op via deze pagina.