Het moment is aangebroken dat u een cruiser-racer zeilboot of wedstrijd zeiljacht wil kopen. Misschien wilt u niet alleen gaan wedstrijdzeilen maar ook met de familie kunnen toerzeilen buiten het wedstrijdseizoen. Je hebt verschillende boatshows bezocht en de ene verkoper na de andere stelt je even zo vele bekers en medailles als gelukkige weekenden met je gezin op het water in het vooruitzicht.
De bekende cruiser-racer zeilboot die sneller is dan alle andere zeilboten, een betere handicap factor heeft en dat tevens koppelt aan meer ruimte, meer comfort en een grotere zeewaardigheid. In de advertenties lees je niet anders. De beslissing wordt in plaats van gemakkelijker steeds moeilijker.
Vrienden worden geraadpleegd en in de jachtclubs wordt met argusogen rondgekeken waar de toekomstige concurrenten mee gaan zeilen.
Inhoud
Wat is nu de ideale cruiser-racer zeilboot of wedstrijd zeiljacht?
Die vraag blijft u kwellen en het antwoord is niet eenvoudig. Daar bovenop komt nog de vraag een nieuwe zeilboot of tweedehands zeilboot. Wat past binnen het budget en wat is verstandig?
Bij de aanschaf van een auto kunt u kijken naar de kosten per kilometer, de inruilwaarde en bestaan er ook boekjes met de waarde van een een, twee, drie of meer jaren oude auto van een bepaald merk en type. Bij zeilboten en zeiljachten heeft u echter veel minder houvast. Daarom is het zinnig eerst voor uzelf een paar criteria vast te stellen.
Wat wil u eigenlijk?
Stel jezelf die vraag in alle objectiviteit.
- Wilt u af en toe eens een clubwedstrijd meevaren of is wedstrijdzeilen het hoofddoel?
- Wilt u enkel nationaal wedstrijden zeilen of ook internationaal?
- Wordt het wedstrijdgebied wat u betreft beperkt tot de Binnenmeren, IJsselmeer en Zeeuwse stromen of wilt u ook op open zee of zelfs de oceaan kunnen zeilen?
- Moet de zeilboot voor wedstrijden of vakantie in het buitenland ook trailerbaar zijn?
Dan komt er nog een gewetensvraag: Wilt u puur door middel van tactiek en boothandeling je krachten met anderen meten of ben je meer geïnteresseerd in de technische aspecten van een wedstrijdboot, simpel gesteld in het organiseren van een snellere boot?
De J/111 is een typisch cruiser-racer maar ook een one-design zeiljacht
Een eenheidsklasse of one-design zeilboot kopen
Met een eenheidsklasse of one-design zeiljacht zeilen heeft het voordeel dat men zich minder zorgen hoeft te maken over het ontwerp en de bouw van de boot. Simpel gesteld komt het er op neer dat als u een dergelijke zeilboot koopt, nieuw of tweedehands (mits in goede staat) en u er de goede zeilen en trim aan toevoegt het alleen nog maar een kwestie is van wie er het best zeilt.
Voor diegene die enkel zeiltalent en zeilkennis met elkaar willen meten tijdens het wedstrijdzeilen zijn one-design of eenheidsklasse zeilboten de meest ideale boottypen.
Verder is er nog het voordeel van de relatief hoge tweedehands waarde. Een boot van een eenheidsklasse, mits goed onderhouden, behoudt in het algemeen na een paar jaar een bepaalde tweedehands waarde.
Het nadeel is dat sommige eenheidsklassen hun klassenvoorschriften zo ver in detail hebben uitgewerkt dat er voor de eigenaar vrijwel geen mogelijkheden zijn om de boot enigszins aan zijn wensen en persoon aan te passen. Persoonlijk ben ik hier een tegenstander van omdat men vaak veel te ver gaat.
Naar mijn mening is het verstandig om alle factoren die de snelheid wezenlijk kunnen beïnvloeden vast te leggen in het klassenreglement. Zodra men echter verder gaat slaat vliegt de bal naast het doel mijn gedacht. Waarom zou u onderdelen als het beslag, de overbrengingen door middel van blokken of de lieren in een klassenreglement vastleggen? Immers de ene zeiler is de andere niet. Een sterke jonge zeiler heeft nu eenmaal meer kracht als een vrouw of licht oudere man.
In feite is het naar mijn mening zelfs oneerlijk om dan alle beslagen en overbrengingen te reglementeren. Men handicapt of de een of de ander en harder gaat u er toch niet door.
Een tweede nadeel van deze over-gereglementeerde eenheidsklassen is vaak dat ze in tegenstelling tot het beoogde doel, vaak duurder in plaats van goedkoper zijn. In een eenheidsklasse komt het er op aan om alle uitrusting in de uiterste perfectie in orde te hebben en daar wringt de schoen want elk jaar een nieuwe set zeilen kopen is ook niet goedkoop te noemen.
Wat heeft het voor zin om de diameter van het profiel voor spinnakerboom en zalingen of de schootdikte voor te schrijven? Harder gaat niemand er door als men het vrij laat, maar het scheelt een hoop problemen als een bepaalde profieldiameter of schootdikte op bepaalde plaatsen niet voorhanden is of uit de handel wordt genomen.
Vaak ontstaan dit soort strikte reglementeringen uit angst. Een angst dat iemand die meer of betere beslagen op zijn boot monteert daardoor harder zou gaan. Niets is echter minder waar, door betere of andere beslagen of door een andere inrichting gaat een boot niet harder, alleen het bedieningsgemak kan er door worden vergroot. En aangezien niet alle mensen hetzelfde zijn qua bouw en kracht lijkt het mij redelijk dat iedereen de inrichting van zijn boot aan kan passen aan zijn persoonlijke wensen.
Eenheidsklasse zeilen tijdens de Eredivisie Zeilen
Een cruiser-racer of wedstrijd zeilboot kopen voor IRC of ORC zeilwedstrijden
Hieronder rangschik ik de verschillende meetsystemen die in België en Nederland gebruikt worden:
- ORC
- ORCi
- IRC
- CR (enkel België)
- Ongemeten / SW (enkel Nederland)
ORC meetsysteem
Bij het ORC meetsystemen worden de potentiële snelheden van ieder jacht op de diverse rakken van de baan en bij diverse windsnelheden berekend aan de hand van een enorm grote groep meetgegevens en data.
Kortom het idee is dat een vijftig jaar oude S-spant en een moderne one-off met gelijke kans op succes tegen elkaar moet kunnen wedstrijdzeilen. Op zich kun je dit vergelijken met een olympische wielrenner op een carbon racefiets het opneemt tegen een student op een fiets van zijn grootvader, waarbij een dusdanige formule is uitgedokterd dat beiden gelijke kansen hebben.
Daar komt nog bij dat de grotere jachten vaak een andere baan zeilen als de kleinere jachten. Of wel, misschien wat cynisch gesproken, onze olympische wielrenner draait zijn rondjes in een stadion in Antwerpen en onze scholier op de opafiets rijdt zich in het zweet op een buitenparcours in Linkebeek. Na afloop bepaald de computer aan de hand van gegevens over het wegdek, de tegenwind en de handicap van de opafiets ten opzichte van de professionele wielrenner wie er gewonnen heeft.
IRC meetsysteem
Het IRC is een soortgelijk meetsysteem maar heeft het grote nadeel of voordeel dat de meetformule geheim is om te voorkomen dat jachten ontworpen worden op een zo gunstig mogelijke IRC meeting. In de praktijk kunnen ontwerpers er echter door middel van vergelijking van de meetbrieven van diverse aanpassingen en ontwerpen zonder meer wel achter komen hoe ze een zeiljacht zo gunstig mogelijk binnen de IRC formule moeten ontwerpen. De Franse en Engelse jachtontwerpers zijn hier heer en meester in geworden.
Leestips voor wanneer men een gemeten zeilboot of zeiljacht wil kopen:
Afbeelding: voorbeeld IRC meetbrief
Welke zeilboot of zeiljacht moet ik nu kopen?
Ik ben zeker geen volbloed voorstander van al deze diverse handicap en rating formules omdat het vrijwel onmogelijk is tot een juiste wedstrijduitslag te komen met welk handicap of ratingssysteem dan ook. Ik denk daarbij alleen maar aan het probleem dat kleinere, langzamere jachten na de start hebben in verband met de vuile wind van hun snellere tegenstanders.
Wil u clubwedstrijden zeilen laat uw boot dan ORC of IRC meten maar neem de resultaten niet al te serieus. Voor diegene die nog maar net gestart zijn met wedstrijdzeilen adviseer ik om eerst een CR (in België) of SW Ongemeten (in Nederland) te proberen. Deze zijn goedkoper en minder ingewikkeld.
Wil u er gerust wat geld tegenaan gooien en geeft de voorpret van het bouwen van een snellere zeilboot als je concurrenten je een kick kies dan voor een nieuwe One-off, TP 52 of Maxi zeiljacht voor de line honeurs wanneer je voldoende budget hebt.
Vindt u het leuk om uw competenties en krachten te meten met uw tegenstanders en wilt u dat zo eerlijk mogelijk doen, kies dan voor een eenheidsklasse. Eenheidsklassen heb je in elke grote en voor ieders budget. Naar mijn idee geeft dat de meeste voldoening omdat je dan ook werkelijk tegen elkaar zeilt met hetzelfde materiaal. Tevens hebben dit soort boten het voordeel dat ze meestal behoorlijk waardevast zijn.
Een nieuwe of tweedehands cruiser-racer zeilboot of wedstrijd zeiljacht kopen?
Bij de aankoop van een auto hoor je nog wel eens de kreet: ,”ik koop geen tweedehands want ik heb geen zin om andermans ellende te kopen”. Bij de aankoop van een gebruikt zeiljacht ligt dat anders.
Ten eerste gaat een zeiljacht veel langer mee als een auto en is het geen kwestie van hoeveel kilometer staat er op de teller.
Ten tweede is het gemakkelijker te beoordelen hoe de kwaliteit is. Het is geen kwestie van hoe zou de staat van motor en versnellingsbak zijn. De motor van een zeiljacht zijn de zeilen, mast en verstaging. Dat zijn zaken die veel makkelijker te controleren zijn.
Uiteraard schrijft u op een nieuwe cruiser-racer zeilboot in het begin een behoorlijk bedrag af want de verstaging, zeilen en alle andere zaken zijn dan ook nieuw en zijn het snelst onderhevig aan veroudering en slijtage. Na verloop van een paar jaar daalt de tweedehands waarde meestal niet meer noemenswaardig.
Zoekt u echter een zeilboot of zeiljacht om enkel mee te gaan wedstrijdzeilen dan is het vaak een kwestie van een optelsom en vergelijken.
Stel een nieuw zeilajcht kost €200.000,- en een tweedehands boot van tien jaar €150.000,- is echter de verstaging van de tweedehands boot nooit vervangen, zijn de zeilen uitgezeild, is de lay-out qua beslag verouderd, moeten de navigatie instrumenten worden vernieuwd en het onderwaterschip volledig kaal worden gehaald dan is het zeer de vraag of u met een nieuw schip toch niet uiteindelijk voordeliger uit bent.
Is daarentegen de verstaging op tijd vervangen, is er nieuwe set wedstrijdzeilen aangeschaft, is de elektronica up-to-date en is de ergonomie aan dek gebruiksvriendelijk genoeg dan kan een tweedehands wedstrijd zeiljacht van 150.000€ een stuk voordeliger uitpakken.
Extreem gesteld kunt u ook het volgende als vuistregel nemen: wilt u echt in de top meezeilen en heb je bijvoorbeeld €200.000,- ter beschikking, koop dan een zeilboot van €150.000,- en besteed de rest aan nieuwe zeilen, beslag, vallen, schoten, en navigatie apparatuur. Doe het niet andersom door bijvoorbeeld een boot van €195.000,- te kopen en slechts €5.000,- voor de zeilen. Hoe leuk dit ook mag zijn voor een toerjacht, bij een cruiser-racer of wedstrijdboot is dan de kans op goede resultaten en winnen nagenoeg nihil.
Stel een lijst samen met de verwachtingen van uw cruiser-racer of wedstrijd zeiljacht
Maak een lijst van alles wat je verlangt en verwacht van een zeilboot voordat je op zoek gaat, of het nu om nieuw of tweedehands exemplaar gaat.
- Moet het een eenheidsklasse zeilboot zijn?
- Moet de zeilboot trailerbaar zijn?
- Moet de accommodatie aan boord ook geschikt zijn voor het voltallige gezin tijdens een vakantietrip van een paar weken?
- Moet de zeilboot ook echt zeewaardig zijn?
- Hoe zwaar telt het wedstrijd-element voor jou?
- Hoe belangrijk is een tweedehandswaarde van een cruiser-racer of wedstrijd zeiljacht bij een eventuele verkoop later?
- Hoe vrij wil je zijn om de boot aan je wensen aan te passen zonder in conflict te komen met eenheidsklassen regels?
En zo zijn er nog veel punten te noemen. Vergeet echter niet dat bij het verhaal van de cruiser-racer de balans tussen wedstrijden en toeren altijd naar een kant opgaat afhankelijk van het merk en type. En dan is het maar net de vraag welke kant voor jou de beste doorslag geeft.
Een ruime keuze aan nieuwe en tweedehands cruiser-racer zeilboten en wedstrijd zeiljachten vindt u op .
Specialistische jachtmakelaardij voor Cruiser-Racers en wedstrijdzeiljachten
In zowel België, Nederland als de rest van Europa is er een beperkt aantal jachtmakelaars die echte expertise hebben in cruiser-racers en wedstrijdzeiljachten. Hoewel deze boten vaak worden aangeboden, ontbreekt het veel makelaars aan de noodzakelijke technische kennis en ervaring. Om aan deze behoefte te voldoen, hebben wij ClubRacer.eu opgericht.
Indien u overweegt een cruiser-racer zeilboot of wedstrijdzeiljacht te kopen of te verkopen en daarbij de expertise van een gespecialiseerde jachtmakelaar in performance zeiljachten zoekt, neem dan gerust contact op met de ClubRacer jachtmakelaar. Wij staan klaar om u met onze gespecialiseerde kennis en ervaring te ondersteunen bij uw beslissing.
Leren wedstrijdzeilen
- Hoe win je zeilwedstrijden?
- Hoe maak je een goede start?
- Het kruisrak
- Het voordewindse rak
- Merktekens ronden
- Regels wedstrijdzeilen
- Protesteren en protest indienen
- Psychologie tijdens het wedstrijdzeilen
- Trainen om zeilwedstrijden te winnen
- Hoe train je een bemanning of zeilteam?
- De ideale cruiser-racer zeilboot of wedstijd zeiljacht kopen
- Voorbereiding en organisatie
- Voeding en zeilkleding tijdens zeilwedstrijden