Gisteren, donderdag 25 augustus gingen de wedstrijden van start in het zevende IRC Europees Kampioenschap, dit jaar in Nederland als onderdeel van Damen Breskens Sailing Weekend. Dit is de eerste dag van de vierdaagse competitie om te bepalen wie dit jaar de titel krijgt voor de populaire rating regel van RORC en UNCL. De medium kustrace die gisteren werd gevaren begon pas om 12.00 uur, na 90 minuten wachten op wind.
Voor de drie klassen stelde Menno Vercouteren drie bochtige koersen op. De langste was voor IRC 1 met 30 mijl, de kortste bedroeg 21 mijl voor IRC 3. Het doel was om alle drie ongeveer gelijk te eindigen. De Ker 46 Van Uden was als eerste thuis, terwijl de laatsten in IRC 3 zo’n 45 minuten later aankwamen. Vercouteren zette meerdere driehoekige koersen uit om er zeker van te zijn dat er altijd een upwind, downwind en een reach zou inzitten.
Overdag draaide de wind 180°, maar de wedstrijd begon nabij Breskens in de monding van de Schelde met een lichte zuidwestenwind van 11 knopen die geleidelijk draaide en serieus toenam. Tegen de tijd dat de kleine boten klaar waren, was het kwik opgelopen tot midden 20° in volle zon.
IRC 1
Van Uden-ROST, onder leiding van Volvo Ocean Race-veteraan Gerd-Jan Poortman en met een jonge aanstormende bemanning van het Rotterdam Offshore Sailing Team (ROST), leek IRC 1 te hebben gewonnen totdat ze een zware klap te verwerken kregen toen ze na een protest DSQ kregen. Dit was het gevolg van een incident op de startlijn toen Van Uden bij het binnenvaren van de pin werd opgejut door de HH42 Ino XXX van RORC Commodore James Neville en er niet in slaagde om vrij te blijven. “We bleven doorgaan en hadden een fantastische race – winnen met een behoorlijke marge,” verklaarde Poortman voor de beslissing van de jury. “Het is fantastisch geweest met de jonge jongens en de stappen die we de afgelopen maand hebben gemaakt sinds Cowes Week. Dit is ons laatste evenement voor deze bemanning op onze boot.”
Poortman zei dat ze het meest bezorgd waren over Lance Adams’ Cape 31 speedster KataBatic, die aanzienlijk achter hen lag, maar uiteindelijk maakte dit niet uit. Het verlies van het protest resulteerde in een DSQ score voor de Nederlandse boot – een bijzonder pijnlijke uitkomst gezien het feit dat de race van vandaag dubbele punten oplevert en niet discardable is (discards komen in het spel na vijf races). Hierdoor ging de eerste plaats naar de Beneteau First 47.7 Moana van de familie Goubau, uit België, gevolgd door KataBatic en Ino XXX.
IRC 2
In IRC 2 ging de strijd om de leiding vandaag tussen twee J/109’s. De Joule van Arjen van Leeuwen is deze zomer de plaag van de Solent geweest, maar de iets lager geklasseerde Jukebox van John Smart is bezig om ze in te palmen. Vandaag kwam Joule als eerste thuis en won met een minuut onder de IRC gecorrigeerde tijd van de Britten op Jukebox, met de Njord van Paul Jonckheere uit België op nog eens 10 seconden achterstand.
“We hadden een slechte start en we varen met een aantal nieuwe mensen, maar tijdens de eerste slag kwamen ze op gang. We probeerden terug in de wedstrijd te komen – en dat lukte”, zei Van Leeuwen. Met de koers, een opbouwende wind die schommelde en het getij in de Schelde, was het vandaag een goede of een heel slechte dag voor de navigators/tactici.
Van Leeuwen, die vanuit Scheveningen vaart, legt uit: “Met het tij tegen moest je op het ondiepe stuk aan de oevers zijn. Op een gegeven moment zaten we 50 meter achter een boot en in één keer gingen we 150 meter verder! Je kon enorme winsten maken door in het ondiepe te zeilen. In het begin was het met slechts zes knopen en veel stroming erg moeilijk om de boot in beweging te houden. In de loop van de dag nam de wind toe en aan het eind van de dag hadden we 23-24 knopen. Het was echt leuk. We hadden alle goede omstandigheden die we ons konden wensen.”
IRC 3
In IRC 3 leek het erop dat de opbouwende wind de kleintjes bevoordeelde, met Alain Rousseau’s Dehler 29 Picsou die onder gecorrigeerde tijd won van Iwan Vermeirsch’s HOD35 Zarafa. Deze was op zijn beurt 34 seconden voor Michel Dorsman met de X-362 Sport Extra Djinn. Picsou, afkomstig uit Nieuwpoort in België, is de kleinste boot in de vloot en heeft een pittige Franse bemanning met wie Rousseau al een decennium lang vaart. Ondanks haar kleine formaat doet ze het meestal goed op IRC-evenementen, zowel in België als in Nederland.
Over de race van gisteren zei Rousseau het volgende: “Het was erg leuk, maar een beetje lastig omdat we een klein foutje maakten tijdens de tweede etappe. Daarna hadden we wat voordeel van het tij en de wind nam toe en we waren steeds onder spinnaker. Dus het was goed voor ons.”
Terwijl gisteren bijna alle weersomstandigheden de revue passeerden, wordt voor vandaag een noordwestenwind voorspeld die stabieler zal zijn. Het is de bedoeling om drie races te varen: twee windward-leewards en daarna een rondje om de boeien.