De Commodore Lamberts Race (Breskens – Oostende) is de eerste wedstrijd die telt voor het nationale Noordzee Kampioenschap(BEL). Een ding stond al vast voor het vertrek uit Breskens zondag: aan wind geen gebrek. Dat hadden de deelnemers aan de Thorntonbankrace al de dag ervoor mogen ervaren: één mast
minder voor de onfortuinlijke Levyah (Spirit 36).
Wedstrijdleider Michael Rose (BRYC) was na afloop vol lof over de assistentie die de Liesl (Jantar 26) verleende. Dezelfde Liesl werd nog geen 24 uur later zelf het slachtoffer van een mastbreuk, minder dan twee uur na de start.
Twee boten varend in CRC verkozen zondag wijselijk in Breskens te blijven, de rest van het veld, nog 1 CRC en 9 IRC-boten, begon aan een wilde en natte 41 mijls-rit naar Oostende.
Eerst aan de wind via de ‘Trawl’ naar ‘Br&WS2’, dan met halve tot ruime wind naar ‘A1Bis’ tot aan de ‘Oostendebank E’, daarrond mochten de deelnemers gijpen (of stormrondje maken) en naar Oostende mikken. Vooraleer te finishen nog even de ‘Binnen Stroombank E’ aan stuurboord houden en pal voor de wind op zoek naar de kleine gele ‘S’-ton om te finishen.
Het lijkt eenvoudig, maar veel wind (35-40 knopen), koud zeewater en soms steile Noordzeegolven maakten er niet echt een plezierreisje van.
De grote en snelle jongens (in volgorde Moana, T’Service, Diabolic en de NRJ Ball) waren ter hoogte van MOW O al ver uitgelopen. De ‘Capella’ voerde het veld van de kleinere boten (Noordwind, Half Moon, Colinoë en Mandala) aan.
De Liesl had na haar
mastbreuk twee uur en half nodig om op motor Oostende te bereiken. Bij de havengeul werd ze nog overspoeld door een achterkomende golf, waarbij één bemanningslid ernstig aan de arm verwond werd en moest afgevoerd worden naar het plaatselijke ziekenhuis.
Moana (First 47.7) was eerst binnen, 7 minuten later gevolgd door de
Brusselse Mumm 30 T’Service Interim, nog eens drie minuten later
vervolledigde de Diabolic (JOD 35) het podium. In berekende tijd won Diabolic in IRC 1&2 voor de Mumm 30 en de First 47.7, NRJ Ball werd vierde.
In IRC 5&6 had de Capella van Frans Maas aan de finish nog net 1 minuut in berekende tijd over op de Noordwind (Raider 35). Half Moon (halftonner) werd in volle surf rakelings naast de gele finish-ton derde (de wedstrijdleiding vroeg wel om de boot tegen volgende keer in een andere kleur te schilderen
omdat ze de finishboei niet konden onderscheiden tegen de gele romp), en Colinoe (Melody) werd vierde. In CRC had de Mandala (Sun Fast 32) vrij spel na opgave van de beide sparring-partners. Zwaar gereefd kwamen ze anderhalf uur na de Moana door de finish gescheurd. In de kleine en gezellige bar van de RNSYC kon na afloop iedereen weer op krachten komen. Sommigen hadden daar
beduidend meer tijd voor nodig dan anderen. Hopelijk is donderdag de zon van de partij, op weg naar Ramsgate.
De exacte uitslag vindt u binnenkort op:
www.nzk.be.
Deelnemers die zich geamuseerd hebben met foto’s te maken mogen zich kenbaar maken bij de redactie:
redactie@clubracer.be.