De verwachte matchrace tussen de DRV en de CaféRacer, twee Melges 24’s, tijdens deze Twilight Race bleef uit. De DRV nam na twee general recalls de beste start en bleef de hele wedstrijd met de snellere boten voorop. De CaféRacer was genoodzaakt na een minder goede start risico’s te nemen qua tactiek en handeling en kende hierbij van het begin tot het einde een mega clusterfuck-up (van gennaker in de knoop rond het hoofdwand tot gennakerval in de lucht). Game set, les geleerd. De line honeurs waren voor Cedo Nulli (moet ook volgens handicap) maar de voorsprong was niet voldoende want de Scud (First 40.7) nam het zilver mee naar huis.
Regel 11
De drie starts van deze 8ste Twilight Race zal menig deelnemer herinneren en het wordt tijd dat sommige zeilers zich eens gaan verdiepen in de regels voor het wedstrijdzeilen anno 2009-2012. Regel 11 zegt dat wanneer boten mekaar tegenkomen over dezelfde boeg de loefwaartse boot moet vrijblijven van de lijwaartse boot wanneer er overlap ontstaat. Alsook mag de lijwaartse boot tot in de wind draaien voor de start, ook al maak je de overlap binnen de 2 romplengten aan lij (regel 17), want er bestaat dan nog geen juiste koers.
Crash test dummies
Het niet respecteren van regel 11 resulteerde tijdens de 2de start in een scheldpartij inclusief aanvaring tussen de Xensi (X-34) van Peter Luyckx (BEL) en de Leviathan (First 35) van Marcel Aertssen (BEL). Gelukkig geen slachtoffers en bleef de schade beperkt tot wat schrammen.
Uitzondering op regel 11 = regel 17
Een uitzondering bestaat op regel 11, na de start, als een vrij achter liggende boot een overlap verkrijgt binnen twee van zijn eigen romplengten lijwaarts van een boot over dezelfde boeg, mag hij niet boven zijn juiste koers zeilen zolang die overlap bestaat tussen die afstand (regel 17). Maakt hij de overlap aan lij, buiten zijn eigen twee romplengten, dan mag hij wel boven zijn juiste koers zeilen en tot in de wind draaien (regel 17). En denk erom sommige boten aan lij zijn soms kleiner dan je denkt. Ook een regel die bij een aantal boten tijdens de Twilight Races nog niet is doorgedrongen. Een verwittigd man is er twee waard, just my 2c.
De wedstrijd
Deze keer stond baan 3 op het menu. Na twee general calls koos het grootste deel van de vloot de startboot als bevoordeelde kant van de startlijn. Geen moeilijke keuze met stroom mee in dieper water en een bijna bezeilde koers over bakboord richting O19. Na het ronde van het eerste merkteken aan stuurboord een mooi kruisrak richting O18 waarna de spinnakers en gennakers gehesen werden richting gijpton O20. Vervolgens diep varen richting O19 om daarna de driehoek nog een keer over te doen. Na een derde keer de O19 te hebben gerond afkruisen richting finish, dicht onder de wal voor minder stroom tegen en om eerder van de vloedstroom te profiteren.
Top 10 uitslag:
1. DRV – van de Plasse David (Melges 24)
2. Scud – Baartmans Rene (First 40.7)
3. Cedo Nulli – Goossens Serge (X-41)
4. Intention – Schopman Willem (Bashford Howison 36)
5. Lender – Meersman Luc (X-41)
6. Jeetje – Van Opbergen Hasse (J/24)
7. CaféRacer – ClubRacer Team (Melges 24)
8. The Max – Verwijs Bram (X-43)
9. Wemeldinges – De Jonge Rinus (First 34.7
10. The Untouchables – Wohrmann Coen (X-35)
Alle uitslagen en foto’s: www.wsvo.nl