Een combinatie van een koude zuidenwind, met een heldere dag en de harde inzet van de vele vrijwilligers maakte de januari-wedstrijd van de Grevelingencup tot een zeilwedstrijd uit het boekje. De wind draaide weinig in de loop van de dag, waardoor de banen minimaal verlegd hoefde te worden en er aan een stuk door gestart werd.
Ook dit weekend trokken de schitterende voorspellingen iedere deelnemer en ieder bemanningslid weer naar Marina Port Zelande –met zelfs een kleine file op de Brouwersdam tot gevolg(!). Over de dag werd er verlangend uit gekeken naar het zonnetje. Wanneer deze even wegviel of achter het zeil verdween, scheelde het meteen een paar graden op de gevoelstemperatuur. Juist op deze momenten werden de zeilen nog even getrimd en de hikes net wat zwaarder ingezet, om snel weer warm te worden.
De startvelden waren als vanouds. De ORC en eenheidsklassen startten op de grote plas ten oosten van de Ossehoek, terwijl de vele toerschepen op het water direct voor Marina Port Zelande hun start afwachtten. Vanaf de dam waren de 100+ boten in dit startveld zeer goed te zien. Vele voorbijgangers stopten even om te zien hoe de schepen om elkaar heen cirkelden voor de beste startpositie, om vervolgens (zonder valse starts) het eerste merkteken aan te doen en aan hun baan te beginnen. Hun baan die helemaal door de Rede van Brouwershaven tot de Veermansplaat zou brengen, en terug. Langs de ORC en eenheidsklasse-velden, die hun maandelijkse up-down wedstrijden hebben uitgevochten in 3 wedstrijden.
Met het lichtere weer (ten opzichte van voorgaande maand) begon een ieder fanatiek aan het nieuwe jaar. Met een aantal kleine incidenten zonder ernstige gevolgen en een enkel protest tot gevolg, waarvan het merendeel netjes op het water werd afgehandeld.
Bij binnenkomst in de haven verzorgde sponsor Magic Marine voor de verkleumde zeilers een lekkere opwarmer in de vorm van Gluhwein, waarvan men lekker begon te gloeien en de evaluatie van de dag lachend kon worden gestart.
De top 3 uitslagen in de verschillende klassen:
ORC 1
In de eerste ORC klasse heeft de Jam Session van G. van Beers de dag weten te domineren met drie paaltjes, gevolgd door de Intention (8 ptn.) en kort daarop de Maas (10 ptn.).
ORC 2
Binnen de tweede ORC klasse heeft het team van J. Dulfer het –toch ook ruim- droog weten te houden vergeleken met de achtervolgers (6 ptn.). De Offcourse was de op-een-na snelste (11 ptn.) met daarna de Geintje (14 ptn.).
First 31.7
In de eerste eenheidsklasse, de Beneteau 31.7, waar vier wedstrijden gevaren werden, was de ‘usual suspect’ de Blauwe Knoop van W. Hermans de snelste met vier(!) paaltjes. De boot die dit snelle team het beste kon bijhouden was The 1st One (9ptn.), met daar achter de Mon Ami (14 ptn.).
J80
Bij de J80 boten, de tweede van de drie eenheidsklasses, werd het de gebruikelijke koploper moeilijk gemaakt. Hoewel L. Vroon met de Joie de Vivre alsnog de eerste plek wist te realiseren (10 ptn.) was dit niet met de gebruikelijke voorsprong. Direct na de Joie kwam de Mentaquilibrium van C. Savoye binnen met een punt verschil (11 ptn.), kort gevolgt door de Juul (16 ptn.)
J109
In de laatste eenheidsklasse, de J109s won de Joule van A. van Leeuwen met drie paaltjes, gevolgd door de Yeti (9 ptn.) en de Big Time (9 ptn.).
Toer 1
In de Toer 1 heeft J. Koopen met de Mrs Jones de eerste plaats in de wacht gesleept met een enkele minuut voorspring op zijn achtervolger Shamu 2. Als derde, met wederom enkele minuten verschil kwam de Miss Moneypenny binnen.
Toer 2
M. Dellaert met de Wit Wyfke kwam in de Toer 2 binnen als eerste 10 seconden later gevolgd door de Overstag en daarna, op enkele minuten de Nice2Have.
Toer 3
In de laatste toerklasse zonder spinaker was de Swing van P. vd Male gecorrigeerd het snelst op enkele minuten gevolgd door de Blauwe Libel en de Andantino.
Toer-S 1
In de Toer-S klasse 1, de klasse waarin de schepen met spinaker een parcours over de Grevelingen afleggen, was de Avanti van C. Stouten het snelst. Maar na slechts luttele minuten kwam ook de Flirt en daarna na enkele secondes de Just Us.
Toer-S 2
Binnen de tweede Toer-S klasse staat de Vesuvius als eerst op de lijst, het schip van R. Nieuwenhuizen. Als tweede en derde kwamen respectievelijk de Inspira 2 en de Waterfront kort na elkaar binnen.
Toer-S 3
In de derde toer-S klasse kwam de Dreamcatcher van G. Hagenaers met ruime minuten voorsprong over de streep. Als tweede kwam de Jottum en met weer enkele minuten ruimte de Hamar.
Kijk voor de complete uitslagen en tussenstanden op www.grevelingencup.nl
Tekst: Wouter Kop