In onze lage landen zijn de Ongemeten en CR klassen de ideale meetbrieven voor low-level clubwedstrijden. IRC en ORC voor mid-level wedstrijden, waarbij elk land of gebied zijn voorkeur heeft. Mid-level meetsystemen blijven metingen met factoren die het gebruik van top-notch materialen benadelen en tragere of oudere ontwerpen bevoordelen. Een nieuwe High-performance rule (HPR) kon daarom niet langer uitblijven voor het high-end racen en begint langzaam maar zeker het daglicht te zien met de komst van de Carkeek 40.
De Carkeek 40 (foto boven) is een van de eerste HPR ontwerpen en zal een intrigerende deelnemer zijn in de International Rolex Regatta die van 21 to 24 maart gezeild wordt in de Caraïben.
Gaat de High-performance rule (HPR) het worden?
Als je het mij vraagt niet in Europa want dit soort meetsysteem is voor zeilers die een boot willen zonder compromissen, ook niet op budget. Het gaat voor een select clubje zeilers zijn die veel geld hebben en die de limieten van het high performance zeilen willen aftasten. Het HPR meetsysteem gaat een extreem moeilijke klasse worden om competitief in te zijn. Eigenlijk is HPR het tegenovergestelde van eenheidsklasse zeilen.
Men mag ook niet vergeten dat een HPR boot al van dag één waardeloos kan zijn als er op hetzelfde ogenblik een meer geïnnoveerde en snellere boot op de markt komt. Niet voor de gemiddelde clubracer dus.
Voor welke zeiler is de HPR rule dan wel geschikt?
Als je zeer goed bent:
- In het als eerste exclusief inhuren van de beste ontwerper en bouwer;
- in de beste bemanning aan boord hebben, liefst nog zonder eigenaar;
- in het uitgeven van een slordige €600k voor een 40 voet custom boot die je dan na twee jaar doneert aan een goed doel.
Is er dan niks goed aan het HPR meetsysteem?
Jawel want trage eigenschappen bevoordelen in nieuwe raceboten is nefast in een open meetsysteem voor high-end racing. Wanneer het systeem helemaal binnenstebuiten is gekeerd en men alle stelschroefjes kent krijgt men de lelijkste gedrochten op het water. Daarom dat het IOR en IMS destijds ter zielen is gegaan.
Voor mid-level racing is het dus goed dat er een black box is die trage eigenschappen bevoordeelt. Het IRC doet dit goed door deze voordelen geheim te houden zodat ontwerpers ontmoedigd worden om in hun nieuwe boten trage eigenschappen in te bouwen om rating voordeel te verkrijgen.
www.rolexcupregatta.com
www.carkeekdesignpartners.com
www.mcconaghyweb.com