Nadat diverse J/109-eigenaren de afgelopen 2 jaar spontaan contact met elkaar zochten verschenen er bij een groot aantal zeilevenementen zo’n 4 tot 6 J/109’s tegelijk aan de start. Helaas was er daarbij helaas regelmatig sprake van versnippering over ORC en IRC. Ook waren er behoorlijke verschillen in zeilconfiguraties. De hoogste tijd dus om onderling betere afspraken te maken.
Op onze vraag of dat de zeilers zich dan niet aan de afspraken van 2011 hielden vertelt Rein Bakker ons: “Je zou kunnen zeggen dat het een doorstart is. In 2011 en 2012 zochten de eigenaren elkaar al regelmatig op en toen bleken o.a. De verschillen in zeilvoering waardoor eenheid niet mogelijk is. Mede ook omdat de velden bijv. bij de NSR dan ook nog waren verdeeld over ORC en IRC”.
“Toch zijn de ervaringen positief, een aantal eigenaren heeft de afgelopen maanden de zeilgarderobe al aangepast aan de klasseregels dus de kans is groot dat echte eenheid nu wel gaat lukken. Bovendien is er, bv. in verband met de NSR contact met een aantal Engelse eigenaren. Maar die komen uiteraard niet als er geen eigen eenheidsklassement wordt verzeild” vult Rein Bakker aan.
Wat brengt de doorstart in 2013?
“Een groep eigenaren besloot om de koppen weer bij elkaar te steken en belegde eind november een vergadering in Lelystad. Bij die gelegenheid werden afspraken gemaakt over zeilvoering en bemanningsgewicht. Ook werd afgesproken om bij een aantal geselecteerde evenementen te streven naar voldoende deelname. Zo is de kans het grootst om in overleg met het wedstrijd comité een voor een eigen klassement te strijden. Het is de bedoeling om vooral tijdens de NSR-inshores en de Lenco Regatta zo veel mogelijk J/109’s aan de start te krijgen. Ook bij de 50-mijls dual handed wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke deelname.”
“De J/109 verscheen in 2002 in de Benelux op het water. Er varen bij ons zo’n 40 tot 50 schepen rond waarvan ruim 20 met een ORC en/of IRC meetbrief. Alle J/109’s worden met eenheidscertificaat gebouwd zodat de verschillen tussen de rompen, kielen en roeren minimaal zijn.”
“Doordat de J/109 in Engeland al jaren een succesvolle eenheidsklasse is, konden de Engelse klassenvoorschriften model staan voor de Nederlandse versie. Er bleken slechts een paar wijzigingen nodig. De afspraken over de zeilvoering bleken het lastigst, vooral door verschillen in de voorzeilen en de symetrische dan wel asymetrische spiconfiguratie. Uiteindelijk hebben de zeilers er voor gekozen om met overlappende genua’s te gaan varen (net als in Engeland). Ook werd er, eigenlijk vanzelfsprekend, gekozen voor een asymetrische spiconfiguratie. Het maximum bemanningsgewicht werd vastgesteld op 600 kg exclusief stuurman.”
Om het niveau van de verschillende teams te verhogen wordt op 13 en 14 april in samenwerking met Team Heiner een trainingsweekend voor 4 tot 6 boten georganiseerd.”
Om het initiatief van de eigenaren te steunen heeft KPMG Meyburg heeft laten weten op te willen treden als klassensponsor.