Die vraag stellen wij ons ook want de nieuwe IRC klassenindeling, die de Noordzeeclub in januari heeft aangekondigd, zorgt voor grote verschuivingen in de IRC vloot. Volgens de Technische Commissie van de Noordzeeclub is de IRC 1 en 2 bandbreedte aangepast naar aanleiding van de draconische wijziging in de RORC klassenindeling.
Het moet onmiddellijk gezegd zijn dat de RORC klassenindeling enkel geldig is voor de RORC competitie en dus niets te maken heeft met het botenbestand in onze lage landen.
De Noordzeeclub heeft in samenspraak met België wel per direct besloten om dezelfde evenwichtigheid te zoeken tussen de klassen IRC 1 en IRC 2 zoals de RORC het doet met haar competitie.
De situatie vroeger en nu:
IRC klassenindeling 2010:
IRC 1: TCC => 1.060
IRC 2: 1.060 > TCC >= 0.980
IRC 3: TCC < 0.980 IRC klassenindeling 2011:
IRC 1: TCC => 1.090
IRC 2: 1.090 > TCC >= 0.980
IRC 3: TCC < 0.980 IRC 2 klasse groeit met 40 voeters
Met de nieuwe IRC klassenindeling gaan er nu een heel pak grotere en snellere boten zoals de J/111, IMX 40, First 40, Prima 38, Dehler 39, Grand Soleil 40, … enz. tussen de vele kleinere en dus tragere 37 tot 33 voet boten zeilen.
Puur mathematisch maken de kleinere boten geen kans meer om een goede start maken want hun grootste zorg wordt vrij zeilen en bijgevolg aan de “slechte” kant van de lijn starten. Dit in de wetenschap dat iedereen weet waar de bevoordeelde kant is. De kleinere boten kunnen nog wel aan de goede kant starten en de juiste hoek van de baan inzeilen maar dan slikken ze wel 10 tot 15 minuten vuile wind van de grotere en snellere boten. Dit nadeel verrekent geen enkele meetbrief.
Uitdunning IRC 1 klasse is een feit
Een uitgedund IRC 1 veld zien we al bij de Van Uden Reco Stellendam Regatta, de traditionele seizoensopener in Zeeland: 8 boten in IRC 1 en 13 boten in IRC 2.
Buiten de klassenindeling aanpassing wordt het IRC 1 veld ook uitgedund door de afwezigheid van de Swan 45’s omdat deze nu met de komst van het Europese Swan 45 circuit eenheidsklasse zeilen. Iets wat al enige tijd bekend is.
Slechts lichte wijziging ORC Club indeling
Opmerkelijk is dat de Noordzeeclub de grote aanpassing in de ORC Club klasse indeling niet parallel heeft doorgevoerd met de IRC indeling en dit omdat het Noorden van Nederland een veel ander botenbestand heeft dan in Zeeland. Wij vragen ons dan wel af of de RORC competitie in Engeland en Frankrijk, die onder IRC gezeild wordt, ook geen ander botenbestand heeft dan in onze lage landen?
Moeten we nu naar een flexibeler systeem?
Tijdens Cowes Week, Spi Ouest en andere grote IRC evenementen zien we dat de wedstrijdorganisaties zelf de verdeelsleutel in handen hebben voor de klassenindeling. Daar wordt de klassenindeling pas gemaakt wanneer de inschrijvingen gesloten zijn en alle deelnemende boten en hun IRC meetbrieven gekend zijn. Dit systeem resulteert in goed verdeelde klassen.
Het nadeel van een flexibeler systeem is dat je natuurlijk een kampioenstitel zoals een verbondsbezem aan de haak kan hangen, maar dan kan je natuurlijk de vraag stellen of je het hele jaar door in scheefgetrokken klassen wil zeilen in functie van een competitie gezeild over een jaar.
Een feit is ook dat je met een flexibel klassenindeling systeem geen boot meer kan kopen met voorkennis qua klassenindeling.
Reageer via: www.clubracer.be/zeilforum/threads/1411-IRC-en-ORC-klassenindeling
Foto © Anusjka Martens