Het Offshore Racing Congress (ORC) heeft tijdens zijn jaarlijkse bijeenkomst, parallel met de jaarlijkse ISAF vergadering, de testrun met het ORCi 2014 VPP (Velocity Prediction Program) vrijgegeven op een vloot van 1700 boten. Deze geven meestal een goede indicatie van wat er veranderd. De sportievere boten zoals de J/111, XP33 en A31 worden duidelijk langzamer. Voor de rest zijn er slechts kleine verschillen + / – 0,5%. Gemiddeld moet de hele vloot 1 seconden sneller.
Een aantal belangrijke wijzigingen tegenover het 2013 VPP
- Carbon masten worden zwaarder belast
- Dacron zeilen worden gunstiger
- Code 0 zeilen worden berekend zoals een voorzeil in plaats van een spinnaker
Hydraulische pompen om het tuigage afzonderlijk aan te passen zijn vanaf 2014 ook toegelaten.
Ook kan men vanaf 2014 een tweede meetbrief krijgen voor doublehanded bemanningen en dit wanneer men verschillende zeilen gebruikt.
De volledige notulen zullen eerstdaags gepubliceerd worden op www.orc.org
In de bijlage onderaan kan je de volledige testrun downloaden.