Op 4 mei werden de coronacrisis maatregelen omtrent de pleziervaart, waaronder ook de zeilsport valt, versoepelt. We schreven hier eerder over via dit bericht. Niet veel later kwam de Vlaamse zeilfederatie WWSV met een safestart gids voor haar leden. Toch rijzen er veel vragen omtrent havengelden, lidgelden en boten in het buitenland. We lijsten ze even op.
Clubwerking en lidgelden
Via een open brief aan de leden van haar aangesloten clubs vroeg de Vlaamse zeilfederatie Wind en Watersport Vlaanderen om solidair te blijven: blijf je club maximaal steunen door tijdig de lidgelden en liggelden te betalen en hier ook geen terugbetaling voor te vragen.
Is dit wel de juiste manier vroegen wij ons af. Vele leden zijn tijdens de coronacrisis gedwongen om te stoppen met hun professionele activiteiten en vallen terug op slechts 10% van hun inkomsten.
Is het ook niet de taak van WWSV om clubs bij te springen die in financiële nood verkeren? Deze jachtclubs hebben tenslotte decennia lang een financiële afdracht gedaan per aangesloten lid, van visser tot zeiler. Laat ons hopen dat hier financiële reserves mee zijn opgebouwd zodat clubs in financiële nood boven water gehouden kunnen worden.
Bij een aantal sportcentra, en zeker niet de grootste, krijgen de leden drie opties:
- Je krijgt het lidgeld voor de periode van de sluiting terugbetaald.
- Je kan het reeds betaalde lidgeld gebruiken voor een volgende periode.
- Je schenkt (een deel van) het lidgeld uit solidariteit als je je dat kan veroorloven.
Peiling 1:
Aangepaste haven- of liggelden
Tijdens de corona crisis kwamen er talrijke maatregelen waardoor er geen of een beperkte toegang is tot de jachthavens.
Vele ligplaatshouders hoopten op een korting op de liggelden, boten, autoparking en toeristenbelasting.
Sommige jachthavens hebben zich reeds solidair opgesteld met hun ligplaatshouders. Bij Jachthaven Breskens BV wordt een korting van 75% toegekend voor het aantal weken dat de Noodverordening COVID-19 van kracht is en er zodoende slechts een beperkte toegang tot de jachthaven mogelijk was. Deze korting zal op de liggelden van de (duurdere) zomercontracten worden verleend. Wij zijn benieuwd of deze solidariteit verleend door een commerciële jachthaven wordt overgenomen door andere commerciële jachthavens en verenigingshavens .
Peiling 2:
Boten in het buitenland
Vele Belgen hebben een boot in het buitenland en vrezen voor hun zeilseizoen want de federale overheid houdt de grensovergangen nog steeds dicht voor verplaatsingen naar jachthavens.
Booteigenaars zijn bezorgd. Niemand weet immers hoe zijn boot eraan toe is na enkele eenzame maanden.
Ondertussen worden er Facebook groepen gestart, petities gemaakt, open brieven verzonden naar watersportfederaties en e-mails verzonden naar Vlaamse televisieprogramma’s zoals Terzake en de De Afspraak. Zelfs de federale overheid en haar bevoegde ministers worden benaderd in de hoop dat het probleem op de agenda komt zodat eigenaars eindelijk naar hun boten kunnen die in het buitenland liggen.
Al zijn er ook boten eigenaars die zich zorgen maken: Nu al aan boord gaan houdt misschien een risico in op nieuwe besmettingen. We citeren een aantal probleemstellingen:
- Gaan we dan allemaal gezamenlijk dagtochten doen met onze boten en twee maal per weekend op en af rijden?
- Gaan we massaal gebruik maken van de toiletten en douches aan boord of gaan we alles lozen in de jachthavens en vaarwater, wat verboden is.
- Gaan we onze buren ligplaatshouders enkel van ver toewuiven?
- Gaan we de social distancing kunnen respecteren wanneer we elkaar passeren op de steiger?
Peiling:
Veel vragen en veel antwoorden zijn mogelijk. Laat al je meningen, bedenkingen en voorstellen gerust weten op de Facebook pagina van ClubRacer. Ondertussen houd je veilig en blijf gezond!