De Pogo 44, een nieuwe grote en snelle cruiser, is momenteel in aanbouw bij de gerenommeerde Franse jachtwerf Pogo Structures in Bretagne. Het concept van de Pogo 44 blijft zoals bij alle andere Pogo zeiljachten: een lichte constructie met zwenkbare kiel en veel snelheidspotentieel.
Alle modellen uit het Pogo gamma staan bekend om hun exclusieve combinatie van offshore zeilen in combinatie met toerzeilen. Naar onze mening is er geen enkel ander merk dat dit zeer moeilijke compromis zo consequent nastreeft als Pogo Structurers.
Momenteel bestaat het Pogo Cruiser gamma uit vier modellen tussen de 30 en 50 voet lang.
Met de nieuwe Pogo 44 wil de jachtwerf in Benodet haar gamma vernieuwen en vervolledigen. De kleinere Pogo 12.5 zal wel blijven bestaan.
Finot / Conq, de ontwerpers van alle Pogo modellen, hadden voor de Pogo 44 de opdracht gekregen om hun vorige Pogo ontwerpen radicaal te actualiseren en vanaf nul weer opnieuw te beginnen aan de tekentafel.
Hydraulisch zwenkbare kiel
Opvallend is alweer het brede achterschip en de grote kuip, dubbele roerbladen zijn daarom onvermijdelijk. In tegenstelling tot de Pogo 12.5 zal de nieuwe Pogo 44 enkel met hydraulisch zwenkbare kiel verkrijgbaar zijn. De diepgang van de Pogo 44 kan variëren van 1,38 tot 3,1 meter waardoor de Pogo 44 ook gebruikt kan worden in ondiepe wateren en men de rustigste ankerplekken kan opzoeken.
Vrij zicht naar voren
De naar voren gebogen ramen die we kennen van de Pogo 36 bieden een vrij zicht naar voren zelfs benedendeks tijdens het zeilen. De T-vormige opbouw met bijbehorende geblindeerde ramen beginnen een echt handelsmerk te worden van Pogo Structures. Dankzij deze gereduceerde opbouw bespaart de werf ook op productiekosten.
Het interieur en accommodatie zijn sober maar comfortabel genoeg om te toerzeilen met de familie.
Lichtgewicht snelle cruiser
Wat voor ons de meest belangrijke eigenschappen zijn van deze nieuwe Pogo 44 is het gewicht en een zeer laag zwaartepunt. Met slechts 5,9 ton mogen we de Pogo 44, in vergelijking met andere snelle cruisers of cruiser-racers, een lichtgewicht noemen.
De romp en het dek wordt gebouwd met behulp van vacuüm infusie met schuimkern.
In het verleden bouwde Pogo Structures alle modellen met helmstok besturing, zelfs bij het grootste model de Pogo 50. Bij de Pogo 44 zijn twee stuurwielen nu ook als optie mogelijk.
Aluminium of carbon mast bepaalt oppervlakte grootzeil
Verder is de keuze mogelijk tussen een aluminium of carbon mast. De carbon mast zonder achterstag maakt het mogelijk om een groter grootzeil te gebruiken met vierkante top.
Zoals men kan zien op de afbeeldingen staat de mast heel ver naar achteren wat een zeer grote niet overlappende genua oplevert. Een stagzeil en oprolbare Code Zero behoort ook tot de mogelijkheden.
Het prototype van de Pogo 44 is nu in aanbouw en zal in juli van dit jaar te water gelaten worden.
Pogo 44 specificaties en prijs
Wil u meer specificaties, meer afbeeldingen zien en de prijs weten bezoek dan de Pogo 44 pagina op BoatZilla.