SW wind toenemend van 12 tot 25kn, licht bewolkt maar merendeels volle bak zon en 4 windward leeward potjes gevaren. De Fast 40’s en HP30 klasse lieten zich van beste kant zien door planerend over de baan te knallen. Hier en daar zag je wel iemand in de broach of de Chinees gaan, er waren 2 genereall recalls, maar voor de rest liep alles gesmeerd. En, de Nederlanders doen het lang niet slecht.
IRC 2
Adam Goslin dacht dat hij vooral te kampen ging krijgen met de 3 andere JPK 10.80’s (de Franse Timeline van Marc Alperovitch, Audrey van RORC Commodore Michael Boyd en de Shaitan van Jean-Euedes Renier.) , maar het waren 2 Beneteau First 40’s en een J/112 die hem het vuur aan de schenen legden. De First 40 Elke zat er het dichtst op, Frans Rodenburg stuurde zijn team naar een 3, een 5, een 3 en een 2de plek en staat momenteel 2de (met 13punten) achter de JPK 10.80+ Yes! van Gosling (met 9pts) en voor de J/112 J Lance 12 van Frederick Bouvier (15pts).
Goslin:”It was okay – a learning experience. Is it going to fall over? Should we be sailing with a bit of windward heel? We just don’t know… This is only our second time out in the boat. We would be doing better, if I could get our starts right… I just haven’t done enough sailing.”
De Olympische dochters van Jim Macgreggor doen het ietsje minder goed dan verwacht. Ze varen wel regelmatig mee vooraan, maar laten hier en daar wat steken vallen door oa een bakboord stuurboord situatie te negeren. Ze waren dan ook regelmatig hét (licht spottend) gesprek onderwerp aan boord.
IRC 3
Dunkerque – Les Dunes de Flandre van Benoit D’Halluin (team member van het Commodores Cup team Flanders North Sea waar ook Moana en Elke toe behoren) neemt hier de leiding voor de Ierse J/35 Bengal Magic van Knight Build Ltd en de Intention van Willem Schopman. Willem vaart hier zeer consequent een 3, een 2, een 3 en een 3. 2 plekjes onder de Intention staat de S&S 41 Winsome van Harry J. Heijst die in de eerste wedstrijd knap een 2’tje varen.
Fast 40+
In de Fast 40+ klasse die nu 11 boten telt, zien we dat de Ker 40+ Invictus van Sir Keith Mills zeer sterk over de baan scheurt met 2 paaltjes en een 3de plek tot na race 3. Daarna trof het noodlot hen een beetje en werden ze 10de in race 4.
Alex de stuurman en zoon van Sir Keith:”Upwind – I didn’t quite get into it, we were a bit slow. And then we had a massive wrap as we went around the top mark and that caused us to have a wipe out and then we were mid-pack and then out the back. But we smashed the last downwind and pulled one place back.”
De Carkeek 40 MK3 ‘Girls on Film’ van Peter Morton haalt de winst in de laatste pot binnen en staat qua punten nu op dag 1 bovenaan de ranking voor Invictus en de Ker 43 Custom van William Coates Otra Vez.
HP30 klasse
In deze klasse is het de Melges 32 Drop Bear (de oude boot van Kees Kaan Roark) die met de prijzen gaat lopen voor de Far 280 Fomo van Lloyd Thornburg (eigenaar van de MOD 70 Trimaran Phaedo) en de Far 30 Pegasus.
IRC 1
De Ker `39 Erivale III van Michael Greville neemt de leiding voor de Ierse Ker 37 Jump Juice van Conor Phelan en de Britse King 40 Cobra van Seb Blair. De Nederlandse J/111 Red Herring die hier mee doet als training voor de komende J/111 Worlds in augustus staat momenteel 8ste. Zij varen in de eerste wedstrijd wel een 2’tje en staan 4 punten voor op de andere J/111 Journeymaker II van Chris Jones
Foto: Leading IRC 2, Adam Gosling’s JPK 1080+ © Rick Tomlinson/