Fritz Buyl en Windfinder zijn het niet met elkaar eens. Resultaat na de race: Fritz 1, Windfinder 0. Op dag 2 volle bak buien, maar dan écht volle bak regen. Iedereen tot op zijn ondergoed toe nat. Start met 8kn wind en aan de bovenboei stond er al 20kn+. Wat een geweldige sport hebben wij toch hé? De Elke en de Intention gaan in hun klasse met een derde plaats naar huis. De Fast 40+ boten doen hun naam eer aan door snelheden van boven de 20kn te klokken en sommige teams zweren bij yoga om paaltjes te scoren. Of het ze lukt, leest u verder in dit artikel.
Camel Trophy
Bon, we zouden normaal 1 windward leeward en 2 potjes round the cans of zoals ze het hier aan boord zo mooi zeggen: Camel Trophy Races (kamelen-koers) maar het weer besliste er op zondag anders over. De windward leeward werd een tactisch stukje naar de bovenwindse boei geraken met wind van 8kn naar 20kn en dan terug naar 0kn vanwege het openen van de hemelsluizen. Uiteindelijk werd die wedstrijd vanwege de mega shift en het wegvallen van dat wat we nodig hebben om te zeilen afgebroken. Uitstel vlag er in en na zo van die buien waar de gehele crew in de boot zich terug trekt werd er terug een startje aangekondigd voor een round the cans race. Een race waar de Elke van Hero tot (halverwege zero) en terug naar hero vaarde en terug een 2de plek op de lijst zette. Willem Schopman won deze moeilijke race zeer knap in IRC 3.
Dag 3
Geen regen meer, maar wel wind van 12kn tot 20kn en terug af en toe het zonnetje (hebben we eigenlijk toch wel liever). 1 windward leeward races en 2 Camel Trophy’s op het menu. We hebben in de eerste 2 races iets meer moeite om onze 2de plek te verdedigen en worden 8ste, 13de en in de derde race 5de. La Response blijkt de gaspedaal van hun First 40 te hebben gevonden, vaart 3 paaltjes en komt zo voor ons te staan in het algemeen klassement. De Franse J Lans, lanceert zich iets minder goed en valt wat naar achter. De JPK Yes! blijft consequent varen (3,2 en 2) en wordt knap eerste overall gevolgd door La Response en dan Elke.
Frans Rodenburg toen we hem na afloop in de King & Queens vroegen of hij 3 dagen geleden dacht dat hij hier top 3 zou gaan varen: (met een brede grijns) Neen eigenlijk helemaal niet. Ik dacht al blij te zijn met ergens in de eerste helft van het veld te eindigen, maar dan 2 dagen op een 2de plek te staan en dan 3de overall te worden in zo’n sterk veld waar we toch echt wel moesten knokken… dat had ik niet gedacht.
Fast 40+ klasse
In deze klasse was het een ware 2 strijd tussen Invictus en Girls on Film (16 en 11 punten respectievelijk) waarbij de laatste met de eer ging lopen door op de laatste 2 dagen een paaltje en een 3 te varen. Buiten een 5de plek vaarde het team van Girls on Film eigenlijk nooit van het podium terwijl Invictus een 10 kon afschrijven. De 3de boot in de top 3 was de Ker 43 Custom Otra Vez van William Coates, maar dan wel met 29 punten.
IRC 1
Erivale III van Michael Grevolle bleek te sterk voor de rest van de vloot. Erivale III sloot haar reeks af met 15 punten, Aurora de Corby 37 die 2de werd had 24,5pts en de derde boot was een Ker 40 Keronimo van Andrew Williams met 31pts. De enige Nederlander in deze klasse is de Red Herring van Jan van Berne, Jacques Haakman en Egbert Vroom. Zij werden 8ste, netjes voor de andere en enige J/111.
HP30 en ‘fear of missing out’
De oude boot van Kees Kaan (nog steeds met de Roark spinnaker), een Melges 32 OD Drop Bear van John Reivers gaat met de eerste plaats naar huis voor de Far 30 Pegasus van Malcolm Wootton op 2 en de Far 280 Fomo van Lloyd Thornburg.
“It’s meant to give us some closer racing,” zei Thornburg over zijn campagne. “We watched it at Cowes Week last year and we felt like we were missing out – so FOMO stands for `Fear of missing out!’ We are taking it more seriously than we thought. It was supposed to be a bit of a laugh…”FOMO’s crew zijn ondermeer Olympisch 470 zilver medaille zeilers Nick Rogers en Stuart Bithell.
In IRC 3 is yoga goed voor een 1ste plek
Dunkerque Les dunes de Flandre vaart hier een dominante wedstrijd en eindigt mooi op een eerste plek met 10 pts gevolgd door de J/35 Bengal Magic met 17pts en de Intention van Willem Schopman met 18pts. Het scheelde dus niet veel voor Willem met een 2de plek. Het gerucht gaat de ronde dat het team van Dunkerque elke morgen aan yoga doet voor ze het water opgaan en dat ze dat een team gebeuren van willen maken voor de Commodores Cup? De S&S41 Winsome van Harry J. Heijst wordt 6de met gelijk aantal punten met de nummer 5. Op de laatste dag vaarde het team van Harry nog mooi een 2de plek in race 2.
Team sfeer
Het was de eerste keer dat ik met Team Elke mee vaarde en vond het een ontzettend tof team met een zeer goede race drive. Aan boord werd er constant gepraat. Aan de wind werd er de gehele dag door Jochem de wind door geroepen waar het speed team dan op reageerde door te schakelen. Wat is de target speed en angle voor deze wind? (Hoeveel ga ik niet vertellen want ik heb een geheimhouding contract moeten tekenen). Verder werd er info doorgegeven van de klassen voor ons aan tacticus Jeroen en werd de hoogte en snelheid van de andere boten in de klasse constant vergeleken. Vaarden we te laag dan werd er meteen geschakeld. En op het voordewindse stuk gebeurde net het zelfde. Hoeveel wind staat er? 14Kn! Ok dan moeten we die hoek varen en dat is de target speed. Tussen de wedstrijden ging de genua altijd netjes in de zak en werd er opgeruimd, al dan niet aan de mast gesleuteld en over de race gepraat.
Zo wedstrijdgericht dat Team Elke op het water was, zo plezant is Team Elke aan de kant. Dit is een team dat enorm veel lol heeft. Zaken als Womper’s al dan niet met cheese (voor meer info, vraag een bemanningslid van de Elke), Europese vlag met klein Nederlands vlagje erin om de Brixit te compenseren, een Engelse pint is de kleinere versie van een échte pint en geen general of individual recall’s meer, door een sensor op de preekstoel aan te brengen waarbij de organisatie alle schepen 2 min na de start je (aan boord) een groen of rood lichtje geeft. Eigenlijk was er nog véél meer, maar dat is meer zoiets van what happens in the team, stays in the team…
Commodores Cup Team
Ik ben zeer benieuwd wat Team Flanders North Sea in de Commodores Cup gaat presteren. Zoals het er nu uitziet, maken we wel een deftige kans om op het podium te komen. Het team bestaat uit Dunkerque les Dunes de Flandres, Elke en Moana. Wij wensen jullie alvast succes toe.
Foto’s: RORC/ Rick Tomlinson