Centrale Meldpost IJsselmeergebied gaf een ZW 6 Bft. De realiteit was een W-ZW van 5-6 Bft. Voorwaarden voor een snelle wedstrijd en een mooie lange baan. Ook de keuze voor wel (ervaring) en niet (voorzichtiger) de spinnaker zetten. De wedstrijden begonnen met een vertraging van circa 20 minuten omdat het startschip vanwege de wind haar anker niet op de goede plaats kon krijgen.
Al met al werd het een prachtige zeilavond die ondanks de dreigende luchten droog bleef en waarbij iedereen ondanks de verlate starttijd op tijd kon finishen.
Het bleek ook dat nog niet alle boten op de hoogte waren van de gewijzigde wedstrijdbanen. Vanwege de diepgang van een aantal schepen is gekozen dat de IJM17 altijd aan de zuid-west zijde gepasseerd moet worden. Ook moet in het laatste stuk richting finish de vaargeul worden aangehouden. De onbedoelde fouten leidden niet tot officiële protesten.
Of het de wat harde wind was of het feit dat een deel van Midden-Nederland nog vakantie heeft, is niet bekend, maar er waren “slechts” 37 boten aan de start.
Het was dringen bij de start van ORC-1. Bijna alle boten zochten een gunstige startpositie vlak bij het startschip. Verrassende winnaar in de ORC-1 was Max (Xc-42 van Michael Kortbeek, met al even verrassend The Fox (X-412) van Victor Lendering op plaats 2. De 50 Shades (First 40.7R) van Bob Nijk moest genoegen nemen met de 3e plaats. Totaal gestart 7 boten.
De Moshulu (vorige week startschip) de X-34 van Ronald Lettenmeijer heeft in haar eerste WAR van 2014 met een overwinning aangetoond, dat zij zich niet zo maar gaat neer leggen bij de suprematie die de Biscaya tot nu toe opeiste. Wederom een 2e plaats voor de Facet (Dehler 34 van Ralph Kaasschieter). Met de snelste zeiltijd en een 3e plaats op handicap toonde Olivier Verhaar met de Gotcha2 (JOD 35) aan dat al zijn winterwerk aan het onderwaterschip afgelopen winter niet voor niets is geweest. De Biscaya moest deze week genoegen nemen met een 4e plaats. Totaal aantal boten ORC-2 was 9.
De start van de ORC-3 met 16 boten was indrukwekkend. Winnaar was wederom de White Hawk (First 31.7) van Sybout Hiemstra, die hiermee zijn visitekaartje voor de komende Almere Regatta afgaf. Plaatsen 2 en 3 waren voor de Dufours 34 van resp. Maatskip ( Menno Koen) en Grand Cru (Wim Westland). Schipper Wim Westland lijkt hiermee zijn knieblessure overwonnen te hebben.
Slecht 5 boten in de SW-klasse aan de start. Winnaar van de vorige wedstrijd French Connection (Dufour 35CL van Robert Ohm) moest nu de overwinning laten aan Intermezzo (Bavaria Ocean 38: Eric Scholtens), die hiermee in zijn eerste jaar ook meteen scoorde. City (Optima 32) van Casper van Putten werd 3e.
Nog één WAR te gaan voor de Almere Regatta op 17 en 18 mei. Er kan dus nog getraind worden. Externe deelnemers aan de Almere Regatta die al in de buurt van Marina Muiderzand zijn, mogen deze keer gratis deelnemen. Wel even doorgeven aan Leo van Raam: leovanraam@online.nl
De totale uitslag is te vinden op http://flevomare.nl
Tekst: Henk Kuiper