De komende uren doet zich mogelijk een split voor in de vijfde etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15. De zes boten zijn op weg naar de beruchte Kaap Hoorn met Team Brunel aan de leiding. De condities zijn heftig met 30 knopen wind en sterke vlagen. Bovendien moeten de navigators nu kiezen tussen de traditionele zuidelijke route langs de Ice Limits of noordelijk richting een lagedrukgebied op 1.000 zeemijl ten noordoosten van de vloot.
“Volgens het merendeel van de routes moeten we naar het noorden gijpen en daar vrijwel de hele weg naar Kaap Hoorn blijven”, schrijft Matt Knighton, Onboard Reporter (OBR) van Abu Dhabi Ocean Racing. “De alternatieve route brengt ons naar het zuiden langs de Ice Limits en in beide gevallen zullen binnen enkele uren van elkaar Kaap Hoorn ronden. Het wordt interessant om te zien of er een split komt of dat iedereen de leider gaat volgen.”
OBR Stefan Coppers (Vlaardingen) van Team Brunel vergelijkt de aanstaande navigatiebeslissing met roulette: “In de voorgaande etappes heeft onze navigator Andrew Cape laten zien dat hij op een andere kleur dan de anderen durft te wedden. Het wordt tijd dat dit wordt beloond met de jackpot. Al is het maar omdat ik dan eerder van mijn Braziliaanse mojito kan genieten.”
Degene die voor de noordelijke optie gaat, zal de meest noordelijke oversteek van de Zuidelijke Oceaan maken in de Volvo Ocean Race-geschiedenis. De afstand tussen de twee routes bedraagt 500 zeemijl, dus dat zou een grote split betekenen. De komende uren wordt duidelijk wie welke keuze maakt. Inmiddels laat de tracker zien dat Team SCA als eerste en vooralsnog enige naar het noorden is gegijpt. Of ze inderdaad voor die route blijven gaan, moet blijken.
Point Nemo en Ice Limits
De zuidelijke gelukszoekers komen langs Ice limit 7, die 200 zeemijl van Point Nemo ligt. Dat is een punt in de Stille Oceaan dat het verst van welke landmassa dan ook verwijderd is (1.670 zeemijl ofwel 2.688 km). Verder afgelegen kun je niet komen. Een gigantische ijsberg met de omtrek van een kilometer deed de Raceorganisatie afgelopen week besluiten om de Ice Limits naar het noorden te verplaatsen. De ijsberg dreigde op de weg van de vloot te komen. Daarom viel in samenspraak met de raceadviseurs CLS (Franse bedrijf) en de Nederlandse weerexpert Marcel van Triest (tevens oud-deelnemer) de beslissing om de Ice Limit route op te schuiven. Niet alleen de ijsberg zelf, maar ook de ijsschotsen (afgebroken brokken) vormen een gevaar voor de boten. De vooraf vastgestelde Ice Limits moeten de teams uit de buurt van ijsbergen houden. De posities kunnen gaandeweg de etappe worden aangepast.
Life at the Extreme
Deze vijfde etappe over de Zuidelijke Oceaan is een beproeving voor mens en materiaal. Dat ondervonden inmiddels alle teams. Dit weekend berichtte MAPFRE-schipper Iker Martinez: “De afgelopen dagen waren zwaar en we hoorden een slecht geluid in de boegsectie [voorkant boot].” Dat riep herinneringen op bij de Spanjaard, die in de vorige editie in dezelfde fase van de race met Telefonica een noodstop moest maken. “Ik weet nog dat toen de boeg delamineerde. Het is nu niet hetzelfde, maar we willen liever voorzichtig zijn en problemen voorkomen. Daarom hebben we dit deel versterkt.” Dat deed de bemanning met zeillatten van het grootzeil.
Liz Wardley moest de mast van Team SCA in om de naar beneden gevallen radar terug te plaatsen. Teamgenoot Annie Lush moest noodgedwongen in de zitzak plaatsnemen na een ongelukkige val. Tijdens het trimmen van het grootzeil in twintig knopen wind, wierp een grote golf haar tegen het communicatieconsul. Ze hield er een rugblessure aan over.
Aan boord van Abu Dhabi Ocean Racing moest de zeilmaker aan de slag met een gat in een voorzeil. De hand van Martin Strömberg verdween in een blok aan boord van Dongfeng Race Team. De Zweed probeerde een knoop los te maken, maar maakte een fout. “Ik had makkelijk een paar vingers kwijt kunnen raken”, aldus Strömberg. Het bleef bij blauwe vingers met wonden. De bemanning van Team Brunel kampte met zeeziekte, waarbij OBR Stefan Coppers en invaller Dirk de Ridder er een wedstrijd van maakten.
Volgens de laatste berekeningen lijkt de vloot op 4 april in Itajai, Brazilië te finishen.