Het was een harde strijd tijdens de seizoensopening van het vaarseizoen, de Van Uden Reco Stellendam Regatta. Ruim 100 boten hebben op het Haringvliet met elkaar gestreden, en waar gestreden wordt, worden fouten gemaakt. Tegenstanders schreeuwen er soms ook flink op los, ‘bakboord’ en ‘ruimte voor de boei’, zijn geen onbekende termen op het water.
Wanneer iemand zich niet aan de welbekende regels voor wedstrijdzeilen houdt, moet zijn strafrondje nemen. Gebeurt dit niet, dan bestaat de kans dat je aan het einde van de dag richting de protestkamer moet om je fout te verdedigen. Vier juryleden zijn naar Stellendam afgereisd om de protesten af te handelen.
Protesten die overigens steeds vaker uitblijven en op de steiger worden afgehandeld. Het invullen van een protestformulier en het protest aan de groene tafel uitvechten wordt vaak gezien als gedoe.
Op de steiger lopen Lisanne Nijdam en Iris van Gerrevink, van de J22 klasse, toch met een protestformulier in de hand: “De J22 is nogal fanatiek dit evenement, er worden best veel protesten gevoerd. Normaal gesproken praten we het op de steiger wel uit, maar nu willen ze perse protesteren.” Met ze, bedoelen ze de bemanning van de Jut en Jul. Een team dat vaker in de protestkamer te vinden is: “Wij protesteren eigenlijk altijd uit principe wel. Ja het is wel gedoe, en niet leuk, maar het maakt de wedstrijden nu eenmaal eerlijker.” Lisanne heeft dat gedoe liever niet en praat er liever op de steiger over. “Vaak geeft de ander zijn fout wel toe en belooft de volgende keer dat rondje wel te draaien. Als ze dit de volgende keer dan weer niet doen, ja dan gaan we wel de protestkamer in.”
“Rondje draaien jongens!” Het zijn de dames van She Sails, in de J70, die het team van de Hannah, in de Maxfun25, tegen de finishboei zien varen. Een rondje wordt niet gedraaid, nu is de vraag of de dames besluiten te protesteren. “Normaal gesproken zouden we wel protesteren, maar ze varen in een andere klasse en wij hebben er geen last van gehad.” Fettje Osinga is een van de She Sails dames: “Als we last hebben van iemands fout en deze partij geeft de fout niet toe en draait geen rondje, dan zien we ze zeker terug in de protestkamer.” Zo lijken de meningen over het wel of niet protesteren aardig goed verdeeld, wedstrijden worden er nu eenmaal eerlijker van. Maar waarom is er dan toch die trend dat er minder protesten worden ingediend?
Nick Spaans zit aan boord bij de Nitro, deze vaart in de ORC 2, hen zie je niet vaak in de protestkamer. Bij grote wedstrijden snappen ze dat er meer protesten gevoerd worden, maar bij een evenement zoals de Van Uden Reco komen ze niet alleen om deze te winnen. “Hoewel we het er vandaag wel over hebben gehad. Volgend jaar willen we meedoen met het WK Offshore zeilen in Scheveningen, die wil je wel winnen. Door de regels goed te kennen en ook juist te protesteren wanneer het nodig is, kun je een wedstrijd winnen.” Arjen van Leeuwen vaart op de Joule, ook in de ORC 2, hij maakt wel graag een gangetje naar de jury. “Het hoort er gewoon bij, natuurlijk kun je niet alle regels kennen, maar de belangrijkste moet je wel weten. En als je dan verkeerd zit en dit niet wilt toegeven, dan kun je wel een protest verwachten. Maar ik snap ook wel dat protesteren snel nagelaten wordt, het kost veel tijd. Vorig jaar stonden we bijvoorbeeld nog tot half 10 in de kou te wachten tot we gehoord werden, als je dan klaar bent is het eten al wel op. Dat is niet leuk, maar het houdt mij niet tegen. En of je het makkelijker kunt maken, vraag ik me af, ik zou zelf niet weten hoe.” De Joule komt de eerste dag van de Van Uden Reco in ieder geval zonder kleerscheuren door, voor het eerst in jaren staan ze al op tijd bij de bar.
Hoewel de zeilers hier dus beweren echt wel die wandeling naar de protestkamer te willen maken, is in de praktijk ook dit evenement toch weer anders. Henk Botterweg, voorzitter van het jurycomite: “We hebben het rustig gehad, zaterdag waren we al om half 6 klaar. Vorig jaar waren we veel langer bezig. En vandaag is er nog maar 1 protestformulier opgehaald.”
Het blijft een lastige kwestie, vecht je je protest in de jurykamer uit, of is een verontschuldiging op de steiger en de belofte de volgende keer het strafrondje te varen ook wel voldoende?
Lees ook: Oneerlijke zeilwedstrijden door slechte kennis van regels