Xcentric Ripper 3de op Spi Ouest-France regatta

Vorige maand kreeg ons team onverwacht de fantastische mogelijkheid om het seizoen te starten in Trinité sur Mer , tijdens de Spi Ouest-France regata. Hier zou de eerste J/111 One Design wedstrijd van Europa gevaren gaan worden en werden we door de fabriek J-Europe uitgenodigd daar deel te nemen. Als voorbereiding voor dit seizoen en de Commodores’ Cup een prima uitdaging.

Dit vereiste wel de nodige voorbereiding , de boot zou namelijk op de vrachtwagen van en naar Frankrijk gaan en na de Grevelingencup hadden we maar enkele weken om de boot de prepareren voor het nieuwe seizoen. De kluslijst van meer dan 50 punten werd door het hele team met de nodige fun weggewerkt. Uiteindelijk was de boot klaar, voorzien van nieuwe striping en op de truck naar Frankrijk. Aldaar werd hij door de fabriek te water gelaten en mast geplaatst zodat we de donderdag voor de aanvang van wedstrijd alleen alles nog moesten aftunen.

De deelname in de J/111 klasse bestaat uit een 10-tal boten uit Frankrijk, Engeland, Belgie, Zweden en Nederland. Een mooi veld en ieders verwachtingen zijn hoog gespannen.

De zweedse boot is de BLUR, bekend van de website www.blur.se , voorheen ook actief met een J/109. De Engelse importeur van J/Boats, Paul Hayes is ook aanwezig, vorig jaar 2e op Cowes Week, evenals de CEO van J/Boats , Didier Le Moal met een semi-professioneel team.

Eerste J/111 klasse wedstrijdEerste J/111 klasse wedstrijd

Dag 1 , goede vrijdag was een prachtige dag met een 25 kts wind uit het NO en een zonnetje,dus prachtig zeilweer. Deze dag werd onze klasse samengevoegd met de 31.7 op baan B. Ook de M34 en Grand Surprises met een veld van 44 boten zaten bij ons op de baan. Onze eerste start was prima en we kwamen meteen als eerste boot bij de bovenboei. Downwind waren we iets te voorzichtig en zetten we de A5 omdat we de nieuwe 130m2 A2 nog even te kunnen sparen met deze 25 kts wind. Meteen werden we downwind ingelopen door de planerende Franse boot van Didier, wel met een grote spi. Na het tweede kruisrak kwamen we als 2e boven echter toen werd pijnlijk duidelijk hoe ongelooflijk druk het bij een boei kan zijn met zoveel boten in het veld. Over stuurboord wilden we de bovenboei aanzeilen en tacken, echter omgeven door tientallen Grand Surprises zaten we in de pack vast en konden geen kant meer op. Vervolgens viel één van die @#% bootjes bij de bovenboei vol op ons en kwam met zijn mast precies tussen onze mast en voorstag terecht! Geen ontsnappen mogelijk, 25kts wind, hij wordt vol op ons geblazen, bovenin zit alles vast. Gelukkig kunnen we met een uiterste fysieke inspanning het bootje langs ons wat naar achteren trekken en zo zijn mast achter het voorstag weg krijgen zonder dat onze mast overboord gaat.. Na dit kleine incidentje maar snel onze 2 rondjes gedraaid en verder in 5e positie. Uiteindelijk weten we nog als 3e te finishen in de eerste race en realiseren we ons dat we veel geluk gehad hebben, bijna eindigde dit seizoen al met een “ Groupamaatje”. Voordat er dan een nieuwe mast op je boot staat is het wedstrijd seizoen waarschijnlijk al ver gevorderd. Race 2 verliep matig met een 4e plaats, waarschijnlijk weer te voorzichtig met de A5 gevaren en ook weer een aantal semi incidentjes met die andere bootjes. Race 3 van die dag was een mooie coastal race van 15 mijl rond een aantal vaste boeien. Hier waren we weer mooi weg, konden door een aantal goede beslissingen halverwege de leiding nemen welke we niet meer weggaven, een eerste plaats was binnen. Conclusie van de dag: We moeten beter uit de drukte zien te blijven.

Dag 2, lijkt weer een topdag te worden, we beginnen met een 10kts wind ,veel shifts, zeilen ons wederom naar een 1e plek. Echter in race 2 worden we meteen weer afgestraft. Na de start over bakboord bij de pin kunnen we niet zoals bij de vorige race onder het veld uit klimmen en worden verplicht te ver door te varen. De snelheid van de vorige race krijgen we maar niet te pakken, met veel moeite en op het eind veel verdedigend varen weten we er een 3e plaats uit te persen. Vol goede moed beginnen we aan race 3, wederom een coastal, maar weer geen snelheid, we vallen snel terug en worden net 5e. Wat is er aan de hand? Er is eigenlijk maar één mogelijkheid en dat is dat er iets onder de boot niet klopt. We hebben onderweg het nodige wier gezien dus misschien zit er iets vast. Tijdens de dagelijkse steigerborrel kunnen we een wetsuit lenen, gelukkig een heel klein maatje en is Pascal , onze voordekker de enige die er in past. Hij gaat dapper onder de boot om te checken wat het probleem is. Blijkt er aan de roerkoning een pluk wier te zitten, balen..maar de verklaring is gevonden.

Ons zelfvertrouwen had even een tikje gekregen, echter dag 3 weer vol enthousiasme begonnen. Race 1, minder wind, 6kts, goed zoeken naar druk. Met name downwind worden de kaarten geschud. Ga je op diepte met minder snelheid of zoek je de snelheid met meer hoogte. We blijven maar naar de VMG en de vlagen kijken en proberen de juiste mix te vinden. Vooral de Franse boot van Didier gaat nu als de rook en is niet bij te houden en wint deze race ruim, wij worden 2e. Race 2 is zoals een one-design race moet zijn , 8 boten binnen 50 meter om de boei, steeds wisselen van positie, geweldig. Een hard bevochten 3e plek was het resultaat. Race 3 was de topper van de dag, weer een paaltje!

2e paasdag, dag 4, start vroeg om 9.30, we varen race1 met een 20kts wind. We staan mooi 3e in het algemeen klassement, de nummers 1, J-Dream en 2, J-Lance met slechts 1 punt ertussen, wij daar weer 4 punten achter , nummer 4 kan ons niet meer inhalen. Met veel geluk kunnen we misschien nog wat stijgen als we 2 races varen. Echter na 1 race en een 3e plaats houdt het commitee het voor gezien en worden we weer naar de haven gestuurd. J-Lance weet de race te winnen en scoort met gelijk puntenaantal de overall eerste plaats. Uiteindelijk dus een 3e plaats overall voor ons achter de J-Dream van Kirsty en David Apthorp en de winnaar J-Lance van Didier Le Moal.

Spi Ouest , een prachtig evenement, wat hebben we genoten! . Ik moet zeggen het One –Design varen is echt geweldig, het zit allemaal zo dicht op elkaar, ieder foutje wordt meteen afgestraft, en winnen is ook echt winnen. Mooi resultaat en weer een onderlinge top sfeer, bovendien we hebben veel aan onze tuning kunnen werken en gaan we in goed vertrouwen het nieuwe seizoen in, te beginnen met de Van Uden Reco over 2 weken!

www.spi-ouestfrance.com

Tekst: John van der Starre.
Foto's: www.blur.se

    Over de auteur

    een correspondent

    Dit bericht werd geplaatst door een ClubRacer correspondent. Deze wordt aangestuurd door de hoofd- en eindredacteur die een groep, al dan niet vrijwillige of freelance correspondenten aanstuurt voor nationale en internationale verslaggeving van zeilwedstrijden.