Boei 105 (2 x SB). Het lijkt wel één of andere wiskundige formule die niet op de Antwerp Race wedstrijdbaan stond maar die wel herhaaldelijk werd toegepast tot schade en schande van menig deelnemer. Verhalen over motoren die gestart worden in volle wedstrijd, bakboord-stuurboord regels die compleet in de wind geslagen worden en acute boeiblindheid noopte ons tot het trekken van bepaalde conclusies.
Een tip voor alle organisatoren en deelnemers: Laten we de wiskunde actief in de zeilsport integreren! Kwestie van de navigators op scherp te houden en ja, een natuurlijke selectie door te voeren om het gemiddelde IQ tijdens zeilraces een béétje up te graden.
Even een greep…
Y Knot haalde de boei niet, ging dan maar onder spi overstag en kruiste, half onder spi en genua tegenstroom over SB terug naar de 105. Faut le faire! Ondertussen kwamen de Bounty en de Jedi, over BB en helemaal conform de regels en de wedstrijdbaan, afgestevend op de 105. De Y Knot, onzichtbaar want onder het zeil van de Bounty, lag bijna compleet stil én in het vaarwater van de Jedi, die viel af om een aanvaring te vermijden, knalde vol tegen de Bounty die totaal verrast werd en schijnbaar niet meer kon uitwijken. Of wel? Een pakske straffer was dat er niet geprotesteerd, noch teruggetrokken werd na dit voorval. Alle deelnemers gingen netjes en geruisloos huns weegs. Prachtig toch, zo’n vrede en verdraagzaamheid onder deelnemers. Zou er genetwerkt worden gedurende zo’n gemiddelde Antwerp Race tijdens boeirondingen?
Enfin, dit was onze interpretatie van de feiten maar wij zaten wél op de eerste rij want ook wij konden lekker tegentij terug kruisen.
Via het ClubRacer forum:
De Zeezout had een close encounter met de boei zelf, die knalde er in volle vaart tegenaan en mocht zichzelf gelukkig prijzen dat deze van plastiek is.
Silhoa zat ook boven op de boei, met behulp van de motor werd er voorrang genomen op alles wat over bakboord lag. Om aanvaringen te vermijden moesten verschillende boten overstag gaan.
Ech’o vond het dan weer nodig om de motor te starten om de één of andere reden maar naar eigen zeggen toch vooral om de 105 te halen. Zelf had de eigenaar hier geen probleem mee: “Het is toch maar voor ’t amusement”
Een voorstel voor de Antwerp Race wedstrijdbaan voor volgend jaar:
Start: Oranje Vlag A.R.+ 2Y = 0
Waarbij Y staat voor “Eigen Interpretaties Eerst”
Onderweg geldt:
T= A/S
T= Tijd
A= Alles wat in mijn weg ligt
S= Stommiteiten
Finish: (E7)² + (Finishschip)² = (MG)²
Waarbij MG staat voor: “ik veeg Mijn Gat aan…”
Voila. Dat belooft voor volgend jaar. Wij kijken er al naar uit.
Discusieer mee: www.clubracer.be/zeilforum/threads/1806-Antwerp-Race-2012