Op maandag 2 juni werd het protocol van de 35ste America’s Cup in de ether gestuurd. Dit 78 bladzijden tellend document vertelt ons hoe en met welke boten de America’s Cup in 2017 zal gezeild worden. Diagonaal gelezen kunnen we alvast vertellen dat er een aantal substantiële wijzigingen zijn doorgevoerd waardoor ze op ramkoers komen met het ISAF.
Volgens regel 12.2 is het duidelijk dat de America’s Cup organisatie (ACEA) weinig of geen inmenging meer wil van het ISAF. Onder geen beding zullen ACEA verantwoordelijken of medewerkers onderworpen kunnen worden aan de huidige of toekomstige ISAF reglementen, bijhorende straffen en die van de nationale autoriteiten (lees sportbonden).
De internationale jury is ook verdwenen en wordt vervangen door een arbitrage panel gekozen uit het CAS (Court of Arbitration for Sport). Het gewicht en reikwijdte van straffen voortkomend uit dit arbitrage panel is dus veel beperkter en zullen dus enkel invloed hebben tijdens de 35ste America’s Cup.
Het arbitrage panel zal haar zetel krijgen in New York met als gevolg dat ook het juridisch systeem van de staat New York zal gevolgd worden.
Volgens de ISAF reglementen moet er voor een regatta als de America’s Cup een internationale jury worden samengesteld met leden aangesteld door het ISAF. Het protocol zegt dat de racing rules moeten worden overeen gekomen door de Challenger of record en de Defender en gepubliceerd worden voor 1 november 2014. Het is dus niet duidelijk of het ISAF reglementen zullen worden of niet.
Zolang er geen wijzigen zijn in dit protocol is het dus duidelijk dan het ACEA op ramkoers ligt met het ISAF en het een standalone evenement moet worden.
Het is het vermelden waard dat, indien deze aanpassingen eerder van kracht waren geweest, Dirk de Ridder buiten schot was gebleven. Dit zou erop kunnen wijzen dat het ACEA zich distantieert van de sancties die het ISAF oplegde aan Dirk de Ridder.