General Tapioca, op zoek naar wat zuiderse warmte na een kille winter…
In de categorie ‘beter laat dan nooit’ zijn we verheugd u te kunnen melden dat een Belgisch zeilteam er in geslaagd is om zich tijdens de 45ste Semaine Nautique Internationale de la Méditerranée in de kijker te zeilen. De Belgische Général Tapioca maakte dit evenement tot één van haar hoofddoelen dit jaar. Een hectische voorbereiding, een lange rit en gesmeerd teamwork leverden een prachtprestatie op.
Het zal u deze winter niet ontgaan zijn, maar het is lang erg koud geweest. Zij die de botenhangar van de Brussels Royal Yacht Club wat kennen, weet dat het bij koude temperaturen geen lolletje is om dan aan je boot te klussen. Het ellenlange ‘to do’-lijstje van de schipper Phil Pilate bleef tot begin maart … ellenlang. Pas vanaf de eerste schuchtere lentezonnestraaltjes werden de punten tegen een hels tempo één voor één uitgeveegd.
Spitsuur in Marseille
Het is nog een gevecht tegen de klok geweest om de trekker, een bestelwagen van D’Ieteren, klaar te krijgen voor de rit: op vrijdag nog betrokken bij een redelijk verkeersongeval, maar dinsdagmiddag dan toch paraat voor de 1200 kilometer lange rit van Brussel naar Marseille. De General Tapioca, een halftonner van 9m60 bij 3 meter, kwam zonder kleerscheuren toe in de oude haven van Marseille, in volle spitsuur…
Ben je ooit al op dat uur in Marseille geweest? Er knalden die donderdagochtend menige Zuidfranse vloeken over de Canebière, want de kraanman van de Yacht Club van Marseille vond dat meteen ook het juiste uur om met zijn kraan de Belgische halftonner in het water te droppen. Daarvoor moest het ‘convoi exceptionnel’ exceptioneel ook dwars over de rijweg in achteruit langzaam onder de kraan gemanoeuvreerd worden. De gigantische file die daardoor ontstond is inmiddels opgelost.
Na een korte testvaart op donderdagnamiddag bleek dat de automatismen nog steeds die naam waardig waren. Boot en bemanning waren er klaar voor. De lokale tegenstanders in de IRC 5 groep kwamen al eens voorzichtig de boot bekijken.
Mistral
Op Goede Vrijdag stond de eerste manche op het programma. Pas in de late namiddag stak de wind eindelijk wat op. De General Tapioca liet er geen gras over groeien en zeilde snel naar de leiding om die niet meer af te staan. Ook in berekende tijd leverde dat een 1ste plek op.
Een 25-knopen sterke mistral blies op zaterdag de vloot de oude haven uit. De IRC 5 groep zeilde twee manches, met een tweede en weer een eerste plek voor de Belgen. Vermeldenswaard volgens de bemanning was het allerlaatste spirak bij 28 knopen. De concurrentie begint les petits Belges al beter te kennen…
Zondagochtend blijkt de wind nog niet gaan liggen: er staat de zeilers weer een sportieve dag te wachten. De IRC 5 boten zeilen een indewinds parcours, dan ene kustparcours naar de Frioul-eilanden en terug, en weer een indewindse baan. De wind wakkerde in de namiddag aan tot 30 knopen, maar dat deerde niet: met een 1ste, derde en tweede plek deed de General Tapioca die dag het véél beter dan de concurrentie.
Toen bleek dat er op Paasmaandag niet meer gezeild ging worden wegens de te harde mistral, was de eindrangschikking gekend: les Belges op het hoogste schavotje, met een prachtfoto van hun boot (merci Gilles Martin-Raget!) als toemaatje kregen ze een staande ovatie van de andere deelnemers. De General Tapioca stond toen al op de trailer te wachten voor de terugrit naar huis: geparkeerd net voor het terras van één van de lokale ‘places-to-be’ was ze dé attractie voor de toevallige passanten. En op een Paasmaandag zijn dat er daar wel een pak.
www.lanautique.com