Wederom is de windverwachting voor de laatste IJspegel zondag reden om op zaterdagmiddag als IJspegel Trophy commissie bij elkaar te komen. Wat gaat de wind doen? Komt er meer dan 25 knopen wind? Hoe hoog zullen de golven nog zijn na de storm van vrijdag overdag. In ieder geval lijkt het voor zondagmorgen nog wel mee te vallen. De verwachting is zo rond de twintig knopen wind en in de loop van de dag toenemend naar 30 knopen.
Op de zaterdag , waarop Brunel de tweede etappe van de VOR wint, wordt besloten om gewoon zondag naar Scheveningen te komen en dan te bepalen of we 1 of 2 races zullen gaan varen.
Op zondagmorgen blijkt de wind inderdaad zo rond de 20 knopen te zitten. Rond een uur of twee zal deze gaan toenemen en wordt 7 BFT verwacht. Dus 1 wedstrijd moet mogelijk zijn. Zo vertrekken we met de Albatros onder een strak blauwe hemel met volop zonneschijn. Op zee is het helder en het zicht is goed. Er is wel wat zeegang. Wat hobbelend komen we op de plek van de start aan. Om 11.30 uur is de eerste start van groep 1. Gevolgd door groep 2 en Two Handed met 1 minitransat. Ook de Two Handed en minitrasat gaan voor een kortere baan. De planning is om half twee weer richting haven te kunnen varen.
De zee is zich aan het opbouwen. De wind neemt wat toe naar rond de 23 knopen en stoten tot 29. Hier en daar komen er toch spi’s omhoog. Bij sommigen gaat het niet zo goed en zien we een zandloper verschijnen. Sommigen varen in plaats van de boei te ronden, de Albatros voorbij. Maar al met al wordt er stevig gevaren en zit de vaart er goed in.
Bij de Twohanded zien we de Windsprint en Arethusa een andere koers varen dan de overige Two Handed boten. Beiden hebben wel wat problemen met de spi en tobben voort richting Katwijk. Door de verrekijker zien we de Arethusa het geheel klaren en terug naar de haven gaan. De Windsprint moet wat verder door maar klaart dan toch zijn spi en vaart door naar de Drain om deze te ronden en alsnog naar Mark 1 te varen en de wedstrijd reglementair te kunnen beëindigen.
Ondertussen wordt bij groep 1 ook hard gestreden. Leeloo, SCA en Nitro zitten dicht bij elkaar. Bij groep 2 vaart Redan sterk met Griel op de hielen. Na drie rondes gaan de eersten finishen. De SCA zonder spi op kop gevolgd door Leeloo, Nitro en Moving Intelligence in deze volgorde met spi. Wie er gecorrigeerd 1 is geworden hebben we nog geen idee van. Bij groep 2 komt Redan juichend over de lijn. Tussen Redan en Griel die als tweede komt zit ruim 1 minuut. Teveel voor Griel denken wij om Redan te passeren. We zullen het zien bij de prijsuitreiking.
De Two Handed klasse is druk op weg naar de bovenboei. Na deze boei gerond te hebben, komen ze rap naar beneden waarbij de spi door velen niet wordt geschuwd. En zo gaat de Junique wederom als eerste over de lijn. De Windsprint zit dan nog in het kruisrak maar gaat ook gestaag door en zij komen binnen de tijdslimiet over de finishlijn.
Over de marifoon horen we waarschuwingen van windkracht 7 voor Texel en Rottum. Overige districten geen waarschuwingen. Om 13.44 finisht de Windsprint en kan de Albatros anker op. Bij Scheveningen stormt het gelukkig nog niet.
In het Spuigat is de prijsuitreiking. Bij groep 1 wint inderdaad Nitro de Albatroscup, wordt Leeloo tweede en SCA derde. Bij groep 2 gaat Redan met de Albatroscup naar huis, wordt Griel tweede en Joule derde. Bij Two Handed wint Junique en wordt Maverick tweede. De minitransat van Robert Roossen wint in zijn klasse een klassieke bel.
Door Vrolijk Watersport wordt er een mooie kalender onder alle boten verloot. Uit de grabbelton komt Griel als winnaar tevoorschijn, maar dat vindt Robert niets en wordt er op nieuw geloot. Dan valt het lot op de Roaring X en gaan zij met een joekel van een kalender huiswaarts. Verder worden alle deelnemers verrast met een mok met de Albatros erop. Dank aan de familie de Ruiter van Rederij Vrolijk. En worden alle teams ook nog verast met een fles champagne van de Zeezeilschool uit Scheveningen. En Sinterklaas was toch eigenlijk al naar huis.
Een fijne zeildag zit er weer op.
Namens het IJspegelteam mag ik een ieder hele fijne feestdagen toewensen en een voorspoedig zeiljaar in 2015.
Tot de volgende IJspegel in februari 2015.
Tekst: Aly Anink-van Driel