De America’s Cup-teams zijn tot aan de kerstvakantie druk bezig geweest, zowel op het water als ter voorbereiding van wat een erg bedrijvig nieuw jaar belooft te worden. Hoewel 2024 nog ver weg lijkt volgt hier niettemin een kort overzicht van de stand van zaken van alle teams.
Emirates Team New Zealand – Verdediger
Als verdedigers van de America’s Cup had Emirates Team New Zealand een onderbroken eindejaarssessie nadat ze boegschade opliepen op 21 november. Maar dit team staat er nu eenmaal om bekend om bij tegenslag nog sterker terug te komen dan voorheen. Het walteam is subliem en werkte de klok rond om alle reparaties uit te voeren. Op 16 december was de ETNZ LEQ12 volledig hersteld en leek het wel alsof er niets gebeurd was.
Vervolgens kwam de tweede AC40 en de zeilers vlogen er onmiddellijk in. De boot werd razendsnel, recht uit de doos, opgetuigd. Vergis je niet, de Kiwi’s zijn het team dat de toon zet in deze America’s Cup. Tijdens een laatste sessie op 22 december werden 100% van de overstag- en gijpmanoeuvres voltooid, dat is de norm die de uitdagers moeten halen. We verwachten binnenkort nieuwe proeven met de twee AC40’s.
INEOS Britannia – De record uitdager
Er werd reikhalzend uitgekeken naar de lancering van T6, het testplatform van INEOS Britannia. Het hoekige ontwerp trok meteen de aandacht. De geplande sleepproeven op schaal met de installatie van een sleepmast werden uiteindelijk verboden door een besluit van het AC Rules Committee dat het verloop van het oorspronkelijke Britse programma veranderde.
Het walteam ging in een razend tempo aan het werk en voltooide een opmerkelijke transformatie in een recordtijd en op 22 december vloog het team onder leiding van de multi-olympische gouden medaillewinnaars Sir Ben Ainslie en Giles Scott de “Silver Arrow” rond in de baai van Palma. Ondertussen verwelkomde de ploeg aan wal een nieuw lid in het team, Matt Rossitter. Britse fans hebben veel om over te juichen. Dit is zeker een team dat iedereen in 2023 in de gaten zal houden.
Luna Rossa Prada Pirelli
Ondanks het falen van een kraanprotocol, waardoor het tuig tegen het dok botste, en wat lichte schade aan de boot op 7 november, gingen de Italianen de goede kant op. De sessies in de Bay of Angels bij Cagliari waren intens. Jimmy Spithill, Francesco ‘Cecco’ Bruni en Ruggero Tita bestuurden de LEQ12 in alle omstandigheden met veel stijl.
De techniek was voor alle Italiaanse fans een reden tot juichen: hun upwind wind-heel, supersnelle tacks/gybes, en zeer consistente vluchten waren een wonder om naar te kijken.
Op technologisch vlak is het team hard bezig geweest met het verzamelen van gegevens via hun LEQ12, die zwaar met sensoren is uitgerust. Dit is een team met de brandende ambitie om het nog beter te doen dan de vorige keer en de America’s Cup terug te brengen naar Cagliari. Met deze vorm is het moeilijk om tegen hen te wedden. 2023 wordt een fascinerend jaar voor Luna Rossa Prada Pirelli.
New York Yacht Club American Magic
Een zeer actueel team. American Magic had een sublieme en intense training vóór Kerstmis, met nieuwe rekruten voor een krachtgroep met supersterren als Tom Slingsby en Paul Goodison.
De ontwikkeling van de systemen liet niet op zich wachten en dit werd geëvenaard door de inzet van de zeilers die dag in dag uit de baai van Pensacolat trainden met veel overstag-en gijpmanoeuvres en met enkele zeer lange vluchten. Het woord ‘indrukwekkend’ doet het team geen recht – dit is een team dat bezig is een nieuw, zeer onderhoudend en positief hoofdstuk te schrijven om de America’s Cup terug te winnen. Met de AC40’s die in het voorjaar aankomen en het nieuwe AC75-ontwerp is dit een team waar iedereen zijn ogen op heeft gericht in 2023.
Alinghi Red Bull Racing
Het Zwitserse team, gevestigd in Barcelona, gebruikte de nazomer om te trainen tot half november voordat de BoatZero de loods in ging voor een grote operatie om een nieuw zelfkerende giek te installeren. Zonder verhalen op het water heeft dit jonge team zich beziggehouden in de sportschool en op de fietspaden rond de heuvels net buiten het stadscentrum. Ze lijken zich steeds meer op hun gemak te voelen als collectief en dat begint zijn vruchten af te werpen in de zeilsessies, die steeds intensiever worden onder leiding van de zeilteamadviseurs Pietro Sibello en Dean Barker.
In het nieuwe jaar gaat het team de meest intensieve periode van training en testen in, want de bouw van hun nieuwe basis is net begonnen, letterlijk een paar honderd meter van hun bestaande tijdelijke basis bij de haveningang. De leercurve is steil voor de Zwitsers. Misschien is 2023 het jaar waarin de Zwitsers zullen schitteren.
Foiling: meer dan 10 jaar de kern van de America’s Cup-races
Hoewel foiling aanvoelt als een recente revolutie die de watersportwereld stormenderhand verovert, vormt het al meer dan 10 jaar de kern van de America’s Cup-races. Een overzicht van de gebruikte boten:
AC75: Dè America’s Cup boot
Op 15 november 2021, acht maanden nadat de Kiwi’s met succes de America’s Cup verdedigden, werd een bijgewerkte ‘Versie 2’ van de AC75 Class Rule vrijgegeven.
De boten zullen een stap verder gaan dan wat we in 2021 in Auckland zagen. De foils zullen groter zijn om een snellere lift en een snellere vlucht te bevorderen. De boten worden lichter en aan boord worden de elektronica en softwaresystemen sterk verbeterd. Het aantal bemanningsleden op de AC75 is teruggebracht van 11 naar 8 om gewicht te besparen. De stap om de bemanning te verminderen betekent dat fietsvermogen opnieuw wordt gelegaliseerd, en dat de cyclors, die in 2017 door Team Nieuw-Zeeland werden geïntroduceerd, mogelijk terugkeren.
Verschillende elementen zijn strikt one-design, zoals de mast, tuigage, foil cant-armen en cant hydraulics, maar de ruimte voor ontwerp elders is breed. Om de kosten in de hand te houden, is ook bepaald dat teams slechts één AC75 mogen bouwen, dus de vraag naar een goed ontwerp is groot. Van de boten wordt verwacht dat ze snelheden van 50 knopen halen bij een wind van gemiddeld 12 knopen in de nazomer in Barcelona.
AC 40: Jeugd, vrouwen en testen
Nieuw voor de AC37 is de AC40, een monohull die alle bevestigde teams zullen gebruiken voor zeil- en testdoeleinden. De AC40 is ook de aangewezen boot voor de America’s Cup voor jongeren en vrouwen, waar in strikte one-design zal worden gevaren. De bevestigde teams zullen de AC40 ook gebruiken in competitieve evenementen in de aanloop naar de America’s Cup en verschillende teams hebben twee boten in bestelling.
De AC40 wordt gebouwd door McConaghy’s in China; de foils en systemen worden geleverd door de Emirates Team New Zealand North Shore Facility en worden in strikte volgorde van binnenkomst in de America’s Cup geleverd. Teams mogen onderdelen van de AC40 aanpassen en uittesten, en voor dit doel zullen ze worden beschouwd als een LEQ12 (zie hieronder), maar voor wedstrijddoeleinden in de America’s Cup voor jongeren en vrouwen zullen ze worden teruggebracht naar one-design volgens strikte regels rond die specifieke evenementen.
De eerste proeven met de AC40 door Emirates Team New Zealand waren sensationeel met snelheden van meer dan 40 knopen en verwacht wordt dat deze nieuwe klasse zowel voor als na de America’s Cup een wereldwijd circuit zal vormen. Voor de America’s Cup Youth & Women’s worden, naast de bevestigde inschrijvingen van de AC-syndicaten, jachtclubs uit de hele wereld uitgenodigd om teams te vormen op basis van één land, één inschrijving. De finales van de Youth & Women’s evenementen zijn gepland op belangrijke data van zowel de America’s Cup Challenger Series als de Match data.
LEQ12: alleen testen
Deelnemers aan de 37ste America’s Cup zijn verplicht één AC75 te bouwen en minstens één AC40 aan te schaffen, maar binnen de regels is er ook de mogelijkheid voor teams om één, nieuwe, testboot te bouwen met de bepaling dat deze ‘Minder dan of gelijk aan 12 meter in totale lengte’ moet zijn. De term LEQ12 werd bedacht. Het is een knipoog naar een veelgebruikte term in de informatica ‘LEQ’ en was de meest accurate beschrijving van het vaartuig. Tot nu toe hebben twee teams speciale LEQ12’s gebouwd – INEOS Britannia en Luna Rossa Prada Pirelli.
De boten zijn volgeladen met sensoren, camera’s en meetapparatuur zodat het ontwerpteam gegevens kan verzamelen en hun ontwerpsoftwarepakketten in een echte omgeving kan kalibreren. Ook voor de zeilers is het een kans om de technieken voor monohull foiling aan te scherpen, nieuwe zeilstijlen uit te proberen en nieuwe onderdelen te testen in een relatief gecontroleerde omgeving, met veel minder gevolgen dan iets nieuws uitproberen op een krachtige AC75 op ware grootte.
De twee speciaal gebouwde LEQ12’s tot nu toe zijn opmerkelijk verschillend van ontwerp. De Italiaanse LEQ12 is qua ontwerp vergelijkbaar met de winnende ‘Te Rehutai’ van Emirates Team New Zealand op de AC36, terwijl de Britse LEQ12 een extremer ontwerp is om het INEOS Britannia designteam, dat wordt ondersteund door Mercedes F1 Applied Science, een basisvalidatie te geven.
Bron: americascup.com