De America’s cup 2013 staat ons nog glashelder voor de geest. Niet alleen om de ongemeen spannende finale maar vooral vanwege de algemene interesse. Vanaf 22:00 u stromen de sms’sen van niet zeilende vrienden binnen. Spannend hè! en Zitten jullie klaar? Aanvankelijk verrast het ons. Toch is het niet zo verwonderlijk want voor de eerste keer in de zeilwedstrijdgeschiedenis is men er in geslaagd om een race aanschouwelijk te maken voor een groot publiek.
Wie zijn die techneuten verantwoordelijk voor de schitterende visualisatie waardoor de wedstrijden opeens voor iedereen toegankelijk werden? Wie zijn die grafici die ons adagium “Thinking Made Visual” gestalte wisten te geven? Wij, multimediafanaten in hart en nieren vonden hun werk alvast grensverleggend.
Stan Honey, verantwoordelijk voor de technologie achter de race, stelde bij de planning van deze America’s Cup de beleving van de kijkers centraal. Een spannende televisie-ervaring was prioritair. De Media Productie van de 34ste America’s Cup heeft nu terecht vijf Emmy Award nominaties in de wacht gesleept.