Rolex Commodores Cup 2008, of Comedy Cup zoals het door vele wel eens in de mond genomen wordt. Maar daar heeft het weinig van weg. Ierland, Frankrijk en Engeland zijn de grote favorieten, maar teams als Spanje en Hong Kong gaan ervan uit dat ze ook een kans maken, anders kom je gewoon niet naar hier om mee deel uit te maken van den hoop.
De zesde deelnemer zijnde onze Nederlandse delegatie welke nog nooit de Commodores Cup gewonnen hebben, maar wel al 2 keer 2de zijn geworden, wijzen maar al te graag naar hun overwinning in de Admirals Cup in 1999.
Hong Kong en Spanje
Hong Kong en Spanje sturen beide slechts 1 team. Beide landen zijn reeds aanwezig geweest op de CC, Hong Kong deed mee in 1992 en de Spanjaarden hebben 2 maal een 3 boot’s challenge gehad (in 1998, 6de en 7de en in 2002, 7de en 11de).
Zeilers uit Bilbao
De Spaanse team manager Alvaro Basterra was ook van de partij in de 1998 editie en wist te zeggen dat zijn team sterk presteerde in de harde wind op het einde van het event, maar traag op gang kwam in de lichte condities wat hen duur te staan kwam in het overall klassement. In deze editie bestaat hun team volledig uit Bilbao zeilers uit het Noorden van Spanje en de 3 boten en eigenaars zijn:
Class 1 – Maitena – Corel 45 – D. Mikel Emaldi
Class 2 – Zazpiki L.R. – IMX 41 – D. Juan Ignacio Gomeza
Class 3 – Uso Zuria – First 40.7 – D. Francisco Aldecoa
Met een medaille naar huis
Basterra:Het Spaanse team ziet er na een lange afwezigheid naar uit om terug te komen naar deze hoogstaande internationale zeilwedstrijd op de Solent. Het is altijd leuk om in Engeland te zeilen en het heeft veel te lang geduurd om terug te komen. Ons doel is om beter te scoren dan die 6de plek in 1998, en uiteraard om met een medaille naar huis te gaan in elke klasse. Het gerucht gaat de ronde dat Pachi Rivero (1 helft van Mutua Madrileña in de Barcelona World Race, ze werden daar 4de) mee in het Spaanse team zou zitten.
Great Britannia rules the waves?
Groot Brittannië, overall winnaars in 1996 en 2004. 2 teams werden gekozen zonder dat ze echt voorselecties nodig hadden. De jongens die het zullen moeten gaan bewijzen zijn: John Shepherd met zijn Ker 46 Fair Do’s VII (class 1, hij deed mee in 2000, 2004 en 2006), dan Jerry Otter met zijn Ker 39 Erivale (class 2, overall winnaar in 2004 en ex RORC commodore) en Peter Rutter met zijn nieuwe Corby 39 Quokka (class 3, hij nam deel in 2000 en 2004).
2de team uit het Noorden van de UK
Het 2de CC team uit de Britse stal represantateerd het Noorden van het land zijnde Schotland, Noord Ierland en het Noord Westen van Engeland. En de gegadigden zijn:
Class 1 – Novus Arca – Beneteau First 50 – Kelly/Brammall (Scotland)
Class 2 – Sail4Cancer – Corby 37 – Nigel Biggs (NW England)
Class 3 – Exaltation – X35 – David McFarlane (N. Ireland)
The best ever attended Rolex Commodores Cup!
De voorzitter van het team is Hamish Mackay, Vice voorzitter van de RYA Scotland (RYAS) welke bij de voorstelling van zijn team zei:“It is RYAS’ view that this is the most competitive team [we have] put forward in a number of years. On all boats there are a number of people who have participated in the Rolex Commodores’ Cup before and recognise it as the pinnacle of IRC racing in the UK…all teams are relishing the opportunity of participating in what is looking like it will be the best ever attended Rolex Commodores’ Cup.”
Selectie na IRC Nationals
De 6 jachten nodig om de 2 overige Britse teams te vormen zijn bekend, maar de juiste volgorde zal worden bekend gemaakt na de IRC Nationals midden juni. Wij hebben 4 eventen uitgekozen om te evalueren wie in welk team terecht zal komen.
De Ieren en de Fransen worden daar ook verwacht om te polsen naar hun tegenstanders. Allen zullen ze proberen de IRC Nationals te winnen om dan met vol vertrouwen aan de start te verschijnen van de Commodores Cup.
Enkel Ker en Mills
De Ieren welke op het eerste zicht de 2006 editie domineerden (tot dat alles door elkaar gegooid werd in de laatste offshore), lieten al vroeg dit jaar zien met welke sterke teams ze dit jaar naar dat “ander eiland” zullen komen. Anders dan anders is dat ze niet alleen een team volledig uit Ker’s (White Team) op het water zullen sturen, maar ook een team volledig bestaand uit Mills (Green Team), kijk maar:
Ireland White
Class 1 – Antix Eile – Ker 39 – Anthony O’Leary
Class 2 – Jump Juice – Ker 37 – Conor and Denise Phelan
Class 3 – Voodoo Chile – Ker 32 – Eamon Crosbie
Ireland Green
Class 1 – Tiamat – Mills 43 – Tim Costello
Class 2 – Blondie 1V – Mills 40 (King 40) – Eamon Rohan
Class 3 – No Naked Flames – Mills 37 (Slim 37) – Andrew Allen
Antix Eile is Colm Barrington’s gecharterde Silk Glove en Jump Juice is een gemodificeerde versie van het jacht dat ook mee deed in 2006. Voodoo Chile is gebouwd in 2006 en eveneens aangepast aan CC standaards. De Mills getekende jachten zijn allen nieuw voor de Commodores Cup.
Geheimzinnig Frankrijk, of niet?
De Frankerijkers, winnaars 2002 en 2006 hadden 24 jachten die interesse hadden om mee te komen spelen op de Solent en slechts plaats voor 12. De Fransen houden het toneel momenteel nog gesloten en laten niet in hun kaarten kijken wat betreft hun laatste beslissingen. Maar, als we effe kijken in het Franse lijstje zien we een paar telltale signalen dat de uiteindelijke teams gevuld met talent en ervaring zullen zijn.
Tweevoudig winnaar Géry Trentesaux wil mee doen in class 1 evenals Alain Foulquier (’06), Gonzague Dubois (’04), Jean-Claude Nicoleau (’04 & ’06) en Jacques Pelletier (’04 & ’06). Stephane Névè en Cyrille Legloahac (eveneens mede winnaars met Trentesaux in 2006) hebben ook zin om mee te doen, maar deze keer in class 2.
En dan nu de Nederlanders:
Netherlands red
Class 1 – Holmatro ING – Swan 42-Gideon Messink
Class 2 – Roark – Grand Soleil 43-Kees Kaan
Class 3 – Rossetta from the Rocks – Dehler 36-R.M. Crul
Netherlands Blue
Class 1 – Daikin Airco – Ker 11.3-Van Der Heijden
Class 2 – Weerga – King 40-Wessel Liezenga
Class 3 – XX – Dehler 34-
Netherlands White
Class 1 – Checkmate – Swan 45-Peter de Ridder
Class 2 – Connect Lesonal – Sinergia 40-D.A. de Zeeuw
Class 3 – Slainte – Salona 37-Frank Policky
Hard trainen
Alle teams zijn hard aan het trainen om te laten zien dat Nederland wel degelijk een watersport land is. Peter de Ridder doet er alles aan om zijn Swan 45 Checkmate weer helemaal in orde te krijgen na zijn aanvaring (terroristische aanslag vanuit de UK?) tijdens de North Sea Race.
De Rolex Commodores Cup zal gevaren worden vanuit Cowes op de Solent, van de 29ste juni tot en met de 6de juli.
Planning :
Zondag: Registratie en briefing
Maandag: 2 Solent inshore races van 12nm elks (1pt elk)
Dinsdag: 2 Solent inshore races van 12nm elks (1pt elk)
Woensdag: Offshore race van 24u of 36u (2.5pts)
Donderdag: Vervolg offshore race
Vrijdag: 1 Solent inshore race (1pt)
Zaterdag: Around the Island Race (1.5pt)
Zondag: 1 Solent inshore race (2pt)