Voor 2014 zijn voor IRC en ORC klassengrenzen vastgesteld die het mogelijk maken IRC 1 en ORC 1 gelijktijdig te laten starten. Dit geldt ook voor boten in IRC 2 en ORC 2. Tevens is er een mogelijkheid geschapen om bij het ONK IRC in Breskens ook een IRC 3 klasse gecombineerd met ORC 3 te starten.
De klasseindeling 2014 is als volgt:
Organiserende verenigingen gaan dus in 2014 ORC en IRC klassen bij de start samenvoegen, waarbij schepen met een ORC en IRC meetbrief in beide klassen kunnen scoren. In het competitiereglement staat aangegeven in welke klassen ook voor de competitie kan worden gescoord. Tijdens de VUR en de NSR is dat dus in beide klassen (bij een samengevoegde start). Tijdens het Breskens Sailing Weekend (BSW) zal ook in beide klassen gestart worden, maar geldt de ORC uitslag niet voor de ORC club competitie.
Belangrijk is te vermelden dat tijdens de wedstrijden de schepen moeten voldoen aan de IRC en ORC meetbrief, indien zij in beide klassen willen scoren.
Als op de ORC meetbrief b.v. een grotere genua staat dan op de IRC meetbrief en de IRC genua wordt gebruikt, is dat toegestaan. Het is aan de eigenaar om na te gaan of het niet verstandiger is de configuratie op beide meetbrieven gelijk te maken, waarbij de TC adviseert om de ORC meetbrief aan te passen omdat optimalisatie in ORC minder effectief is.
NB.
Het ORC klassenkampioenschap Noord en Zuid vervalt. Wel komt er in 2014 een ONK ORC dat tijdens de NSR verzeild zal worden.
Ons toegewijd forumonderwerp voor de discussies:
www.clubracer.be/zeilforum/threads/2037-Nieuwe-klassenindeling-ORC-en-IRC-2014
Tekst: Jaap Kakebeeke / secretaris Noordzeeclub.
Foto: Breskens Sailing Weekend