De Deltaweek zeilers moesten gisteren wat vroeger uit de veren dan normaal, want voordat ze bij het startschip buitengaats Bruinise waren, moest iedereen nog door de sluis. Het tweedaagse uitstapje naar het stilstaand water van de Grevelingen werd daarmee afgesloten. Vandaag dus terug op stromend water.
De start lag nabij de Krammersluizen aan het begin van de Keeten, een nauw vaarwater waarbij de matige zuidwestelijke tegenwind de deelnemers dwong tot vele kruisrakken. Pas ter hoogte van Stavenisse kon er wat ruimer worden gevaren, richting Zeelandbrug. Nadat daar de nodige boeien waren gerond, werd door een enkel schip richting finish bij Wemeldinge de spinnaker gehesen, maar dat lukte maar met moeite doordat de wind niet achterlijk genoeg inkwam.
Anders dan afgelopen jaren, wordt het wedstrijdveld dit jaar verlevendigd door een grotere deelname van rond- en platbodems. Dit zijn traditionele Oud-Nederlandse schepen, met een geringe diepgang en daardoor uitermate geschikt voor de Nederlandse (binnen)wateren. Ook op de getijdenwateren van de Zeeuwse delta en de Waddenzee met vele ondieptes en droogvallende zandbanken voelen deze schepen zich uitermate goed thuis.
Van origine zijn het meestal schepen uit de beroepsvaart (vracht of visserij). Tegenwoordig worden de orginele ontwerpen of afgeleiden daarvan gebruikt voor de pleziervaart. Jan Middelburg uit Goirle, winnaar van het dagklassement van vandaag, is de trotse bezitter van een twaalf meter lange stalen Lemsteraak, “Tjoenster” genaamd, het Friese woord voor heks. Sneek is zijn thuishaven en hij is speciaal voor de Deltaweek naar Zeeland gekomen. Hij vaart al vele jaren met het familieschip in Friesland en midden Nederland, maar nog nooit in Zeeland. Voor hem en zijn bemanning een aangename verrassing. Middelburg is voorzitter van de klasse organisatie van Nederlandse rond- en platbodems en organiseert zelf ieder jaar de nationale kampioenschappen voor deze schepen. Hij weet dus wat het is om een wedstrijd te organiseren en hoe belangrijk het is voor het competitie element om voldoende tegenstanders te hebben.
Toen vorig jaar het aantal platbodems aan de Deltaweek halverwege de week tot een minimum terugviel en er geen wedstrijdelement meer was, heeft hij samen met enkele collega platbodemschippers het initiatief genomen om het veld traditionele schepen bij de Deltaweek te vergroten. Zelf geeft hij dit jaar het goede voorbeeld met resultaat dat er iedere dag voldoende platbodems zijn om het spannend te houden. Het varen in de Delatweek bevalt hem goed en hij heeft er geen spijt van. Zekerheid voor de toekomst kan hij niet geven, maar hij belooft het uitdrukkelijk onder de aandacht van de platbodemwereld te brengen.
Bij de dagresultaten veranderde er niet veel.
In de ORC-1 klasse ging de eerste plaats vandaag opnieuw naar Norbert Clarijs uit Zierikzee met “Xar”, een X-43.
De enige doordeweekse deelnemer in de ORC-2 klasse “Tender To Soeticheyt” kwam ook vandaag weer reglementair over de finish en was dus winnaar van zichzelf.
In de ORC-3 pakte schipper Keetels uit Teteringen met “Waterzooi”, een Sunfast 36, de dagprijs.
De ORC-4 dagprijs bleef bij schipper Jan Bart uit Hellevoetsluis, met “Frontier”, een Spirit 28.
Bij de rond- en platbodems moest schipper Ed van Dussen zijn eerste plaats afstaan aan de voorzitter van de klasse organisatie Rond- en Platbodems, Jan van Middelburg uit Goirle met zijn Lemsteraak “Tjoenster”.
Bij de ongemeten jachten was schipper J. Thijssen uit Den Haag met “Ares” voor de vijfde keer dagwinnaar.
Vandaag worden de wedstrijden ten westen van de Zeelandbrug gevaren, na afloop meert de vloot af in Colijnsplaat, de uitvalsbasisnvoor de rest van de week.
De dagwinnaars in de diverse klassen zijn:
ORC – 1 XAR (X-43), Norbert Clarijs, van WSV Zierikzee
ORC – 2 TENDER TO SOETICHEYT (ILC 30), C. de Ruijter van WSV Zierikzee
ORC-3 RAKKER (A-31), C. Keetels van WSV de Biesbosch
ORC – 4 FRONTIER (Spirit-28), J. Bart, van WVSV Haringvliet
R&P klasse B TJOENSTER (Lemsteraak), J. Middelburg, WSV Sneek
Ongemeten ARES (First Class 8), J. Thijssen, WSV Braassemermeer
Tekst en foto’s: Leo Baartmans & Stan Wulffaert