De Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2024 is op tragische wijze overschaduwd door de dood van twee bemanningsleden in afzonderlijke incidenten. Het eerste slachtoffer, Roy Quaden (55), werd aan boord van de Flying Fish Arctos dodelijk geraakt door de boom van het grootzeil. Het tweede slachtoffer, Nick Smith (65), kwam om het leven aan boord van de Bowline nadat hij tijdens een gijp door de grootschoot werd geraakt en tegen een lier werd geslingerd. Beide incidenten vonden plaats onder ruige omstandigheden voor de kust van New South Wales, Australië.
Dubbele tragedie in één nacht
De ongelukken vonden plaats in de nacht van donderdag op vrijdag. Het eerste incident gebeurde rond 23.50 uur (AEDT) toen de Flying Fish Arctos, een McIntyre 55, circa 30 zeemijl ten oosten van Ulladulla, een Mayday-bericht uitzond. Roy Quaden overleed na geraakt te zijn door de boom tijdens een technische manoeuvre met de zeilen. Het tweede incident volgde enkele uren later, om 2.15 uur (AEDT), toen Nick Smith op de Bowline, een Beneteau First 44.7, na een gijp dodelijk werd getroffen door de grootschoot en tegen een lier werd geslingerd.
Beide bemanningen voerden langdurig reanimatiepogingen uit, maar konden hun collega’s niet redden. Superintendent Joseph McNulty bevestigde dat beide zeilers ernstige hoofdletsels opliepen.
“Het waren uitdagende zeecondities met een bewegende romp, zeilen en booms. De technische zeilwissel kan een rol hebben gespeeld in deze tragische ongevallen,” zei hij.
De bemanning van de Bowline, onder leiding van schipper en eigenaar Ian Roberts, bracht een verklaring uit waarin ze hun verlies omschreven als een groot verdriet:
“Vandaag verloren we een dierbare vriend en zeer ervaren zeiler. Nick Smith was een gewaardeerd bemanningslid die eerder vier keer deelnam aan de Sydney Hobart en vele duizenden zeemijlen heeft gevaren.”
Onder zeer moeilijke zeilomstandigheden werd bemanningslid Nick Smith geraakt door het grootschoot tijdens een gijp, waardoor hij tegen een lier werd geslingerd.
Grant Wharrington: “boat-breaking”, maar de race wordt voortgezet
Hoewel de weersomstandigheden niet als extreem werden voorspeld, omschreef Grant Wharington, schipper van de Wild Thing 100, de condities als “boat-breaking”.
Vicecommodore David Jacobs van de Cruising Yacht Club of Australia (CYCA) verdedigde de keuze om de race voort te zetten en benadrukte de ervaring van de deelnemers:
“Deze vloot kan deze windomstandigheden gemakkelijk aan. We zullen echter onderzoeken hoe we de veiligheid verder kunnen verbeteren.”
De gevaren waren echter al duidelijk voorafgaand aan de start. Meteoroloog Gabrielle Woodhouse waarschuwde op de middag voor de race voor harde wind, oplopend tot stormkracht van circa 35 knopen. Een sterke zuidwestelijke weersverandering werd voorspeld in de vroege uren van vrijdag, met kans op regenbuien, bliksem, onweer en golven tot 4 meter (13 voet) hoog.
Reactie van premier Albanese op de tragedie
De Australische premier Anthony Albanese reageerde op de tragedie met een verklaring op zijn sociale mediakanalen op vrijdagochtend.
“Onze gedachten gaan vanmorgen uit naar de twee zeilers die tragisch genoeg afgelopen nacht hun leven verloren tijdens de Sydney to Hobart-race,” schreef hij op X.
Moment van opluchting
Naast de tragische sterfgevallen was er een zeldzaam moment van opluchting. Een bemanningslid van de Cookson 50 Porco Rosso viel overboord, maar werd na meer dan een mijl te hebben afgedreven levend teruggevonden.
De race gaat ondanks de incidenten door, met nog 88 van de oorspronkelijke 104 boten op weg naar Constitution Dock in Hobart. Het is sinds 1998 geleden dat er dodelijke slachtoffers vallen in de Sydney Hobart Yacht Race.
Over de Rolex Sydney Hobart Yacht Race
De Rolex Sydney Hobart Yacht Race, gestart in 1945, is een van ‘s werelds meest iconische offshore races. De route beslaat 628 zeemijl van Sydney naar Hobart, Tasmanië, en trekt jaarlijks een mix van amateur- en professionele zeilers. De wedstrijd staat bekend om zijn uitdagende omstandigheden, zoals in 1998 toen zes zeilers omkwamen en vijf boten zonken.